• trollungen1989

Sommar värmen med bebis 4 veckor

Hej nu i sommarvärmen hur ska man veta vad man kan klä på den lilla bebisen min son är 4 v nu?

Jag brukar ha på body o byxor, nån dragkejströja och tunnmössa om vi ska gå ut nu när det inte är så varmt, sen så kan man ju ta av kläderna. Igår när det var så varmt hade jag bara på bodyn tillsist. Ska man ha tunnmössa i värmen? Eller räcker det med om barnet ligger i vagnen med suffletten uppe? Är det bättre och ha en filt som hänger över suffletten och ner, så dom inte får sol på sig i ansiktet eller blir det varmare utav det?

Msn ska ju inte vara i solen med dom små , men visst går det bra om man går ute och går o det är sol? Om amn ska stanna vagnen så gör man ju det i skuggan.

Ni som har åkt till stranden eller nått soligt ställe, kan man det om barnet är i skuggan i vagn eller uppe? vilket är bäst?
      oj vad mycket frågor! hoppas nån vet och kan svara :)

Tack så länge!

• Svar på tråden Sommar värmen med bebis 4 veckor
  • Flickan och kråkan

Kan inte hjälpa dig riktigt med vagnfrågan för vi har inte använt vagn till våra. Vi har burit, så yngsta som föddes i slutet av april (-09) hade på sommaren huvudsakligen kläder som skydd mot solen. Samma sak med huvudbonad. Han hade solhatt helt enkelt som solskydd.

Jag skulle dock inte hänga någon filt eller liknande för öppningen vid sufletten.....blir ju bastu därinne då. Parasoll, vända vagnen etc.

• trollungen1989
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-12 11:51:38 följande:
    Kan inte hjälpa dig riktigt med vagnfrågan för vi har inte använt vagn till våra. Vi har burit, så yngsta som föddes i slutet av april (-09) hade på sommaren huvudsakligen kläder som skydd mot solen. Samma sak med huvudbonad. Han hade solhatt helt enkelt som solskydd.

Jag skulle dock inte hänga någon filt eller liknande för öppningen vid sufletten.....blir ju bastu därinne då. Parasoll, vända vagnen etc.
    Okej tack för svaret. Vi har ett parasoll använda det istället när det är sol:)
  • Flickan och kråkan
    trollungen1989 skrev 2011-05-12 11:58:30 följande:
    finns det solhatt till dom små oxå? ärt det bättre än mössa?
    Vi hade ju solhatt för att vi bar = ingen vagnssuflett som skyddade mot solen. Solhatt är bättre som solskydd än mössa . I vagn under varma sommardagar hade jag inte haft mössa.
  • 28032008

Jag har precis samma funderingar som dig. :) Jag har köpt solhatt till sonen från villervalla. Såg idag att babyproffsen och hm har solhattar i alla fall denna stad. Hm har dessutom kortärmade bodys som jag köpt. Sonen är väldigt varm. Sedan blir det mycket naket inomhus. :) och utomhus håller vi oss i skuggan i den mån vi kan. Parasoll, alt paraply använder vi över vagnen när vi är ute. Ja, usch va svårt och veta! Känns som om man fumlar i mörkret! :P

• snowberry

Det ar inte latt med varme, i kylan kan man ju alltid ta pa dom mer.
    Jag bor i ett varmt land och nu borjar temperaturen krypa over 40grader (och varmare blir det). Solig
    Vi forsoker halla oss inomhus sa mkt det gar. Pa vintern nar man kan vara ute (da det ar 20-30grader) haller vi oss i skuggan. Sen klar jag henne efter mig, det vill saga: fryser jag tar jag pa henne, svettas jag tar jag av henne.
    ligger hon i vagnen o jag marker att hon blir for varm, (hon brukar borja skrika da) sa tar jag upp henne o ger henne lite "skin to skin contact".

Vi larde oss pa foraldrakursen att "skin to skin" inte bara ger bebisen varme men kan aven sanka deras temperatur om dom e for varma OBS! endast MAMMAN kan SANKA temperaturen. Om pappan haller bebis sa far hon varme men han kan inte hjalpa henne sanka kroppstemperaturen.

Vet inte varfor det bara ar mamman. Vi har val kanske nagon speciell fysisk koppling till var bebis iom att bebisen varit endel av var kropp under 9manader. Sa vi kan fortfarande kontrollera deras kroppsfunktioner som om dom fortfarande ar en del av var kropp... I dont know. Det ar min teoriSkrattande
    Nagon som vet??

• Mysanochmimer

Min son föddes på midsommarafton i fjol och fick alltså vara med om värsta värmen sen under sommaren.

Han tillbringade sina första månader i princip endast i blöja eller helt naken.
    Nu är han väldigt varm av sig och har helst så lite kläder som möjligt, sover t.ex. utan pyjamas och helst utan täcke också osv.

Men vi hade aldrig mössa/solhatt på honom eftersom vi hade honom i vagnen eller i skuggan.
    Köpte ett parasoll till vagnen för att förstärka skuggan.

Men det jag lärde mig var iaf att inte lyssna för mycket på alla äldre (min mormor t.ex. som nästan skrek att han måååååååste juh ha mössa!!)

Svar på tråden Sommar värmen med bebis 4 veckor