• pax

Att vara en god människa - är det nån som bryr sig idag?

Jag har funderat på den här frågan, jag försöker själv göra miljöriktiga val, t.ex. KRAV och Fairtrade och så, och skänker grejer istället för att kasta bort, men de senaste åren har det liksom falnat lite. Och det verkar inte bara vara för mig, ta bara det här med klimatfrågan och miljö, det verkar inte vara lika hett längre. De flesta SÄGER att de vill vara goda människor och att de tänker på miljön, men påverkar det egentligen själva BETEENDET när det kommer till kritan? Hur är det för dig?

• Svar på tråden Att vara en god människa - är det nån som bryr sig idag?
  • SunnyBunny

God människa och tänker på miljön vet jag inte. men man har ju andra rutiner idag och i och med det så gör man ju en god gärning varje dag. jag källsorterar,skänker bort kläder och pantar burkar. Men sen kör jag ju bil och bryr mig inte om krav märkt, men göra lite är ju bättre än inget:)

• josefin1234

Tänker på mijön det gör jag alltid. sorterar cyklar till jobbet osv osv 
    Om man är en bätte människa för det vet jag inte.
    Men det som är viktigt är att alla slutar tänka på idag och ser lite vad som kommer hända imorgon. 

• BBB

Nu i semestertider tänker jag på resandet. Och all inclusive-hotellen. De ger inga arbetstillfällen till lokabefolkningen. Men det är ofta billiga resor. Och vi har inte så mycket pengar att resa för men vill gärna komma utomlands. Plus att känslan är att folk svullar i sig massa mat eftersom det på nåt sätt är "gratis". Tog upp det med några bekanta nyligen och de titta på mig som de inte förstod problemet. Otrevlig känsla.

• pax
    BBB skrev 2011-05-12 13:13:16 följande:
    Nu i semestertider tänker jag på resandet. Och all inclusive-hotellen. De ger inga arbetstillfällen till lokabefolkningen. Men det är ofta billiga resor. Och vi har inte så mycket pengar att resa för men vill gärna komma utomlands. Plus att känslan är att folk svullar i sig massa mat eftersom det på nåt sätt är "gratis". Tog upp det med några bekanta nyligen och de titta på mig som de inte förstod problemet. Otrevlig känsla.
    Håller med! Frosseriet och oförståelsen för det större sammanhanger ger en olustkänsla...

Det är trist om den höga graden av sopsortering i Sverige har gjort att vi tycker att vi har gjort vårt - det som en Thailandsresa ger på minussidan tar väldigt lång tid att sopsortera sig till på plussidan om man säger så.
Svar på tråden Att vara en god människa - är det nån som bryr sig idag?