• Kojbe

Vad vet ni om Fas 3?

Ja vad vet ni om detta? Själv hade jag fel på den sista
    Min personliga åsikt om det hela är något bör ändras för sätt gärna arbetslösa i arbete MEN förnedra inte de el ge de oskälig ersättning för att utföra fullgott jobb.....

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet ni om Fas 3?
  • sirisdotter

För en granne utgår 65 %  av hennes a-kassa.   Hon får extra utgifter med resor till FAS 3-  arbetsplatsen -  är knappast lycklig över sin situation.   Över 60 år,  står i affär från kl 9-kl 19  fem dagar i veckan  (dålig rygg,  problem med fötterna innan).

• Kojbe
    sirisdotter skrev 2011-05-12 12:38:42 följande:
    För en granne utgår 65 %  av hennes a-kassa.   Hon får extra utgifter med resor till FAS 3-  arbetsplatsen -  är knappast lycklig över sin situation.   Över 60 år,  står i affär från kl 9-kl 19  fem dagar i veckan  (dålig rygg,  problem med fötterna innan).
    Åhh så hon är så *lyckligt* lottad hon iaf får lite resebidrag   Inte illa....
  • Kojbe

Hmm där läste jag ju fel ju.
    Extra utgifter ja jo jag har nyss haft arbetspraktik där jag fick stå för arbetskläder själv plus transport dit och utöver det så fick jag ju dessutom betala barnomsorgsavgigt på ca en tusenlapp i mån dvs jag fick betala för att jobba gratis
    Underbart samhälle

• solskina
    sirisdotter skrev 2011-05-12 12:38:42 följande:
    Vaför söker hon inte lönebidrag om hon har kroppsliga problem? Fas 3 are ska vara friska, och redo för den vanliga arbetsmarknaden.

(Hade alla rätt)
  • Kojbe
    solskina skrev 2011-05-12 12:46:45 följande:
    Vaför söker hon inte lönebidrag om hon har kroppsliga problem? Fas 3 are ska vara friska, och redo för den vanliga arbetsmarknaden.

(Hade alla rätt)
    Hmm kan man få lönebidrag? Det hade jag inte heller en aning om.
  • solskina
    Kojbe skrev 2011-05-12 12:48:44 följande:
    Hmm kan man få lönebidrag? Det hade jag inte heller en aning om.
    Jag börjar på måndag, på lönebidrag. Eftersom jag har div. kroppsliga problem så kan jag inte jobba lika sanbbt och bra som alla andra. Det innebär att den som anställer mig får bidrag för mig.

Jag kostar vissligen lite ändå för bidraget täcker inte alla kostnader.

Om någon skulle anställa mig på vanilg lön så skulle jag kosta ca 30 000kr. då får jag ca lön 23 000kr/månaden om jag kunde göra som alla andra.

Nu är jag där 40 timmar i veckan men förväntas inte jobba lika snabbt mm. Jag får en lön på 16 700kr/månaden.
    Kostar företaget 4 500kr/mån. Vi har lönebidragare som även jobbar halvtid och kostar oss ca 1000kr/mån.
    Det beror ju enbart på hur funktionsnedsatt man är.
  • solskina
    solskina skrev 2011-05-12 12:54:39 följande:
    Jag börjar på måndag, på lönebidrag. Eftersom jag har div. kroppsliga problem så kan jag inte jobba lika sanbbt och bra som alla andra. Det innebär att den som anställer mig får bidrag för mig.

Om någon skulle anställa mig på vanilg lön så skulle jag kosta ca 30 000kr. då får jag ca lön 23 000kr/månaden om jag kunde göra som alla andra.

Nu är jag där 40 timmar i veckan men förväntas inte jobba lika snabbt mm. Jag får en lön på 16 700kr/månaden.
    Kostar företaget 4 500kr/mån. Vi har lönebidragare som även jobbar halvtid och kostar oss ca 1000kr/mån.
    som du ser har jag även dyslexi det ger poäng i lönebidrags svängen :)
  • Kojbe

Alltså jag har inget emot arbetsgivaren får bidrag för att sätta folk i arbete men jag har något emot att man förväntas utföra fullt arbete och vad jag förstått många ggr får göra alla skitjobben ingen annan vill göra för en struntsumma.
    Ge folk lön så tror jag de flesta hade jobbat bättre och ansträngt sig för att få stanna och bli anställda *på riktigt*

• Kojbe
    solskina skrev 2011-05-12 12:54:39 följande:

Ok bra att veta. Har ju faktiskt vissa funktionsnedsättningar men när min handläggare frågade ang dessa ansåg jag inte de var något problem men då kanske man ist ska ha med de så kanske man ökar sina möjligheter till anställning?
Svar på tråden Vad vet ni om Fas 3?