Både äga bostadsrätt och samtidigt stå på hyreskontrakt?
Får man göra det? Tänkte ringa hyresnämndens upplysningsnummer men de har inte öppet idag >_<
Får man göra det? Tänkte ringa hyresnämndens upplysningsnummer men de har inte öppet idag >_<
Du får äga och hyra hur mycket du vill. Men du får bara stå skriven på ett ställe om jag har rätt för mig. Och skall du hyra ut nån av bostäderna så se till att föreningen resp hyresvärden vet om det och har godkänt.
Är det ok för hyresvärden och br-föreningen?
Ja, så klart man får göra det. Man får äga valfritt antal villor och bostadsrätter och gårdar och sommarstugor, samt hyra lägenheter i den mån man har råd.
Det är bara när man ska hyra ut bostadsrätterna i andra hand som bostadsrättsföreningen kan neka, och ett hyresbolag kan låta bli att hyra ut mer än en lägenhet per person om de skulle känna för det.
Är det ok för hyresvärden och br-föreningen?
Okej, men då är det inte hyresnämnden jag ska fråga alltså utan min brf och det hyresbolag som har lägenheten som vi kanske vill byta till, har jag fattat det rätt då?
Men måste jag fråga min brf om jag får stå på ett hyreskontrakt alltså?
Alltså, tanken i Sverige är ju att man ska ha behov av bostaden i fråga, vilket gäller hyresrätter i högre grad än bostadsrätter förstås. De senare kan man ju få köpa i investeringssyfte, även om det inte alltid är fallet. För att få hyra ut en hyresrätt i andra hand behöver man ofta ha ett skäl, till exempel tillfälligt jobb på annan ort, att man ska provbo med en partner... Jag har svårt att tänka mig en hyresvärd som accepterar andrahandsuthyrning hur länge som helst. Andrahandshyresgästen får ju rättigheter efter 2 år om jag inte minns fel.
Kontentan är väl då att du får höra efter med din hyresvärd och den tilltänkta bostadsrättsföreningen om vad de har för regler.