• Emmi27

Både äga bostadsrätt och samtidigt stå på hyreskontrakt?

Får man göra det? Tänkte ringa hyresnämndens upplysningsnummer men de har inte öppet idag >_<

• Svar på tråden Både äga bostadsrätt och samtidigt stå på hyreskontrakt?
  • Birgitta2

Du får äga och hyra hur mycket du vill. Men du får bara stå skriven på ett ställe om jag har rätt för mig. Och skall du hyra ut nån av bostäderna så se till att föreningen resp hyresvärden vet om det och har godkänt.

• Tecken

Är det ok för hyresvärden och br-föreningen?

• Raskask

Ja, så klart man får göra det. Man får äga valfritt antal villor och bostadsrätter och gårdar och sommarstugor, samt hyra lägenheter i den mån man har råd.

Det är bara när man ska hyra ut bostadsrätterna i andra hand som bostadsrättsföreningen kan neka, och ett hyresbolag kan låta bli att hyra ut mer än en lägenhet per person om de skulle känna för det.

• Emmi27
    Birgitta2 skrev 2011-05-12 13:06:59 följande:
    Du får äga och hyra hur mycket du vill. Men du får bara stå skriven på ett ställe om jag har rätt för mig. Och skall du hyra ut nån av bostäderna så se till att föreningen resp hyresvärden vet om det och har godkänt.
    jag hyr ut min lägenhet i andra hand till en kompis och det är helt godkänt och jag står skriven hos min sambo.
    Grejen är att min sambo kanske kan få byta sin lägenhet mot en som ligger i ett bättre och finare område, den lägenheten kostar dock mer och ha skulle inte byta om inte jag kan flytta med och kanske även krävs att jag står på kontraktet då han har skuld hos kronofogden (dom är tydligen hårda på sånt). så OM jag får fortsätta hyra ut min lägenhet så kan vi ansöka om byte. Lite halvkrångligt allting bara. inte säkert att den här gubben vill byta med oss men bra att ta reda på förutsättningarna i förväg.
  • Tecken
    Raskask skrev 2011-05-12 13:19:25 följande:
    Ja, så klart man får göra det. Man får äga valfritt antal villor och bostadsrätter och gårdar och sommarstugor, samt hyra lägenheter i den mån man har råd.

Det är bara när man ska hyra ut bostadsrätterna i andra hand som bostadsrättsföreningen kan neka, och ett hyresbolag kan låta bli att hyra ut mer än en lägenhet per person om de skulle känna för det.
    En del hyresvärdar kräver också att man uppvisar försäljningsdokument på ev. bostadsrätt alt. uppsägningspapper på ev. hyresrätt innan man tillåts skriva på kontrakt. Så det är inte alls säkert att man får göra det.
  • Emmi27
    Tecken skrev 2011-05-12 13:09:39 följande:

Är det ok för hyresvärden och br-föreningen?

det vet jag inte, men det är väl inte dom som bestämmer, det är väl reglerat i lagen väl? bara det att jag inte vet var jag ska leta. jordabalken men är så jäkla trött just nu så orkar inte lusläsa haha
  • Emmi27
    Tecken skrev 2011-05-12 13:22:39 följande:
    En del hyresvärdar kräver också att man uppvisar försäljningsdokument på ev. bostadsrätt alt. uppsägningspapper på ev. hyresrätt innan man tillåts skriva på kontrakt. Så det är inte alls säkert att man får göra det.
    hmm är det så? Bäst att kolla med alla olika parter innan
  • Raskask
    Tecken skrev 2011-05-12 13:22:39 följande:
    Ja,ett hyresbolag kan ställa vilka krav som helst. En brf-förening kan ha en massa olika stadgar de med, tex såna som förbjuder ägande av en brflägenhet om man inte bor i lägenheten. Det är dock inte olagligt på något vis att äga bostäder och hyra bostäder samtidigt. Så det är lite meningslöst att höra med hyresnämden eftersom de ju rimligtvis inte vet vilka krav varenda hyresvärd ställer, eller vilka stadgar varenda bostadsrättsförening har.
  • Tecken
    Raskask skrev 2011-05-12 13:35:33 följande:
    Ja,ett hyresbolag kan ställa vilka krav som helst. En brf-förening kan ha en massa olika stadgar de med, tex såna som förbjuder ägande av en brflägenhet om man inte bor i lägenheten. Det är dock inte olagligt på något vis att äga bostäder och hyra bostäder samtidigt. Så det är lite meningslöst att höra med hyresnämden eftersom de ju rimligtvis inte vet vilka krav varenda hyresvärd ställer, eller vilka stadgar varenda bostadsrättsförening har.
    Vem har nämnt ngt om hyresnämden? Du kanske riktade den delen av inlägget till någon annan trots att du citerade mig?
  • Raskask
    Tecken skrev 2011-05-12 13:38:06 följande:
    Vem har nämnt ngt om hyresnämden? Du kanske riktade den delen av inlägget till någon annan trots att du citerade mig?
    Ts nämnde hyresnämnden . Jag svarade enligt min erfarenhet. Alltså att det enligt lag är tillåtet att äga och hyra bostad. Sen att hyresbolag och brfföreningar kan ha i stort sett vilka krav och regler som helst är ju självklart. Det är också helt lagligt. VIlket förstås innebär att hyresnämnden omöjligen kan veta vad som gäller för just precis det hyresbolag det handlar om utan det är det hyresbolaget som måste kontaktas. Precis som du skrev.
  • Emmi27

Okej, men då är det inte hyresnämnden jag ska fråga alltså utan min brf och det hyresbolag som har lägenheten som vi kanske vill byta till, har jag fattat det rätt då?

Men måste jag fråga min brf om jag får stå på ett hyreskontrakt alltså?

• Madame X

Alltså, tanken i Sverige är ju att man ska ha behov av bostaden i fråga, vilket gäller hyresrätter i högre grad än bostadsrätter förstås. De senare kan man ju få köpa i investeringssyfte, även om det inte alltid är fallet. För att få hyra ut en hyresrätt i andra hand behöver man ofta ha ett skäl, till exempel tillfälligt jobb på annan ort, att man ska provbo med en partner... Jag har svårt att tänka mig en hyresvärd som accepterar andrahandsuthyrning hur länge som helst. Andrahandshyresgästen får ju rättigheter efter 2 år om jag inte minns fel.

Kontentan är väl då att du får höra efter med din hyresvärd och den tilltänkta bostadsrättsföreningen om vad de har för regler.

• Emmi27
    Madame X skrev 2011-05-12 13:59:59 följande:
    Alltså, tanken i Sverige är ju att man ska ha behov av bostaden i fråga, vilket gäller hyresrätter i högre grad än bostadsrätter förstås. De senare kan man ju få köpa i investeringssyfte, även om det inte alltid är fallet. För att få hyra ut en hyresrätt i andra hand behöver man ofta ha ett skäl, till exempel tillfälligt jobb på annan ort, att man ska provbo med en partner... Jag har svårt att tänka mig en hyresvärd som accepterar andrahandsuthyrning hur länge som helst. Andrahandshyresgästen får ju rättigheter efter 2 år om jag inte minns fel.

Kontentan är väl då att du får höra efter med din hyresvärd och den tilltänkta bostadsrättsföreningen om vad de har för regler.
    besittningsrätten kan man avtala bort, men jag VILL ju att min kompis ska få fortsätta hyra min lägenhet, som är en bostadsrätt. Den ombildades till det. Sen är det upp till styrelsen i föreningen att bedöma om det tycker det är okej att jag får hyra ut den, säger de nej kan jag vända mig till hyresnämnden vad jag förstår det som för att se om de har nåt att säga. Så jag vet ju att jag måste höra med brf om jag får fortsätta hyra ut. inte det som var frågan, utan ifall jag kan stå på ett hyreskontrakt och samtidigt äga en lägenhet. Men det verkar vara olika så är väl bäst att som sagt kolla upp med de olika parterna.
Svar på tråden Både äga bostadsrätt och samtidigt stå på hyreskontrakt?