• I Am Mine

Hur får man fram kontantinsats vid köp av bostad?

Vet inte om det här är rätt tråd, men jag testar. Hänvisa mig gärna annars till rätt tråd om det här passar bättre nån annanstans..

Vad jag har förstått så måste man lägga ut en kontantinsats vi köp av lägenhet numera. Jag har en bostadsrätt som jag ska sälja och vi ska flytta till en större bostadsrätt då.
    Om vi hittar en lägenhet och vill köpa den innan vi sålt den jag har nu så har vi ju ingen kontantinsats. Kan man låna till den kontantinsatsen från banken om de ser att jag kommer få ut så att det täcker den vid försäljning av min gamla lägenhet?

Jag vet att jag kommer få några hundra tusen över när jag säljer min lägenhet men jag vågar inte sälja den och stå utan lägenhet om vi inte hittar nån.

hur går man till väga när man säljer en lägenhet och ska köpa en annan för att få det att flyta på så det inte blir "glapp" emellan på nåt vis?

• Svar på tråden Hur får man fram kontantinsats vid köp av bostad?
  • St Augustine

Om din bank låter dig köpa först och sälja sen kan de hjälpa till med ett överbryggnadslån. Läste dock att SEB numera vill att man säljer först och köper sen, vet inte om andra banker kommer att följa efter.

• Sweet life

Tror inte du kommer få låna av banken för det.. Sen vet jag att många banker har krav på att du ska uppvisa kontrakt på att din bostad är såld innan dem beviljar dig lån...

Det har blivit väldigt vanligt..

• Shaun the sheep

Men vad dumt! Vad ska man göra om man får sin lägenhet såld, och inte hittar någon annan då? Bo på gatan?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Bedelia

Vi köpte hus medan vi ännu ej hade sålt lägenheten vi hade, den såldes först dryga halvåret efter att vi köpt huset. Det var inga problem alls hos SEB att lösa det, det löstes med någon typ av "mellanlägeslån" och var hur smidigt som helst.

• Sweet life
    Shaun the sheep skrev 2011-05-12 13:31:36 följande:
    Men vad dumt! Vad ska man göra om man får sin lägenhet såld, och inte hittar någon annan då? Bo på gatan?
    Man får väl sätta tillträde så långt fram som möjligt.. Så gjorde vi.. Har man kommit så långt i flyttplaner att man ska sälja så har man också stor koll på vad man vill ha, och har oftast koll på objekten.. En försäljning kan gå snabbt...
  • Pia och Elna
    Life as we know it skrev 2011-05-12 13:29:21 följande:
    Tror inte du kommer få låna av banken för det.. Sen vet jag att många banker har krav på att du ska uppvisa kontrakt på att din bostad är såld innan dem beviljar dig lån...

Det har blivit väldigt vanligt..
    Visst får du lån för det Brygglån heter det och är mer eller mindre standard det är ju nästan ingen som kan hosta upp kontantinsats innan man sålt. SEB är den enda banken som gått ut med ändrade villkår och krav på såld bostad innan man köper. De bankerna som var tillfrågade enligt nyheterna var inte inne på att haka på.

Vilka fler banker än SEB har du hört ska kräva detta?
  • Sweet life
    Pia och Elna skrev 2011-05-12 13:35:20 följande:
    Visst får du lån för det Brygglån heter det och är mer eller mindre standard det är ju nästan ingen som kan hosta upp kontantinsats innan man sålt. SEB är den enda banken som gått ut med ändrade villkår och krav på såld bostad innan man köper. De bankerna som var tillfrågade enligt nyheterna var inte inne på att haka på.

Vilka fler banker än SEB har du hört ska kräva detta?
    Vi kollade med 4 banker när vi skulle köpa hus för 2 år sen.. Då var kravet att vi skulle visa upp ett kontrakt på att vi sålt.. Men vi förhandlade om det till ett kontrakt mellan mäklare och oss på att vi skulle sälja...

Det var swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken.. Vi lånade hos Nordea eftersom vi har alla våra andra finanser där och dem var de enda som gick med på kontrakt mellan oss och mäklare på uppdraget...
  • Lowika

Beror nog helt på hur de värderar din lägenhet idag. Prismässigt och hur "het" den är. Är det "själklart" att den blir såld, så kan man nog få mellantidslån. Är det inte lika självklart kan du tvingas sälja först

• I Am Mine
    Lowika skrev 2011-05-12 14:01:54 följande:
    Beror nog helt på hur de värderar din lägenhet idag. Prismässigt och hur "het" den är. Är det "själklart" att den blir såld, så kan man nog få mellantidslån. Är det inte lika självklart kan du tvingas sälja först
    En mäklare som vi rådfrågade sa att den nog är rätt lättsåld. Och jag köpte den för ungefär hälften av vad man får för den nu så jag kommer få några hundra tusen över som jag kan använda som kontantinsats sen när den är såld.
  • I Am Mine

Tack för alla svar! Jag hoppas på att vi får ett sånt där lån så det löser sig med allt.

• Pia och Elna
    Life as we know it skrev 2011-05-12 13:38:04 följande:
    Vi kollade med 4 banker när vi skulle köpa hus för 2 år sen.. Då var kravet att vi skulle visa upp ett kontrakt på att vi sålt.. Men vi förhandlade om det till ett kontrakt mellan mäklare och oss på att vi skulle sälja...

Det var swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken.. Vi lånade hos Nordea eftersom vi har alla våra andra finanser där och dem var de enda som gick med på kontrakt mellan oss och mäklare på uppdraget...
    Märkligt då det på nyheterna inte fanns sådana planer. Vi köpte för ett år sedan och då var brygglån inga problem.
  • Axel27

Att SEB har ett krav att man måste sälja först för att få bolån stämmer inte. När man ska sälja något i samband med köpet görs en kontroll om sökandes inkomster klarar kostnaderna för dels det nya boendet och det gamla. Går det minus fast man har sparande som täcker kostnaden behöver man inte sälja först. Har man inte sparande som täcker kostnaden måste man dock sälja först.

• Göteborgsmamman75
    Shaun the sheep skrev 2011-05-12 13:31:36 följande:
    Det där brukar lösa sig med s k tillträdesdatum för den nya köparen. Sätt ett tillträdesdatum rätt långt fram så ni har många månader på er att hitta en lägenhet ni vill köpa.

Annars så kan ni även köpa innan man fått sålt sin gamla, och ändå kunna få ett slags övergångslån på kontantinsatsen. Drt gjorde vi. men det som du måste göra då är att göra en värdering av er nuvarande bostad, utförd av banken ni ska låna utav. Då ser de vad de tror den är värd och vad de tror ni kan få ut för den. Sedan så får ni lån av banken på kontantinsatsen tills ni fått sålt den gamla och kan lösa detta överbyggnadslån. Brukar vara något högre ränta men inte extremt hög.

Sedan så har många mäklare en s k försäkring mot dubbla boendekostnader, det kan vara värt att kolla upp om det skulle vara så att ni inte får sålt den gamla så träder den försäkringen in och betalar.
  • Badrock

Man kan ju inte låta bli att undra - om vi får några år med nedåtgående/stillastående bostadspriser framöver... kommer ingen att ha "kontantinsats" då? Obestämd

• RocketQueen

När vi köpte i somras var det inga problem att få låna till kontantinsatsen tills vår lägenhet var såld.  Vi lånade från Nordea.

• sarsparis

Pratat med din bank. Det finns överbryggningslån att ta. Än är det bara SEB som kräver att man måste sälja sin bostad först. har ni den banken, prata med en annan bank. De flesta jag känner som ska köpa ny bostad köper först och sen säljer den de har, det har inte varit något problem för dom det senaste att göra så.

• Hit

Vi har precis köpt ny lägenhet lånade på ica banken till den nya innan vi sålt den gamla. Inga som helst problem: Nu gick försäljningen av den gamla väldigt fort men enda kravet som fanns var att vi inte fick flytta in i den nya lägenheten innan den gamla var såld. 

Svar på tråden Hur får man fram kontantinsats vid köp av bostad?