• Tessa17

Ont i kinden och bakhuvudet på samma sida

Hej,Jag har haft ont och lite svullnad i högra kinden,runt öga och  ont bak på huvudet på samma sida i flera månader Värkarna kommer och går.Har varit hos ÖNH läkare och gjort CT av bihålor men den visar inget. Finns det någon annan med liknade problem? Tack för svaret.

• Svar på tråden Ont i kinden och bakhuvudet på samma sida
  • helenvaupptaget
    Tessa17 skrev 2011-05-12 13:44:31 följande:
    Hej,Jag har haft ont och lite svullnad i högra kinden,runt öga och  ont bak på huvudet på samma sida i flera månader Värkarna kommer och går.Har varit hos ÖNH läkare och gjort CT av bihålor men den visar inget. Finns det någon annan med liknade problem? Tack för svaret.
    Hej, har du bild?
    Jag har några ideer på vad det kan vara men måste veta mer:
    * Har du någon slags rand inne i innerkinden? (kän med tungan)
    * Har du besvär med något annat som leder, hud eller annat?
    * Var i kinden är svullnaden?
    * Var i ögat är svullnaden?
  • Tessa17

Jag är lite större på högra sidan av ansikte, det trycker på runt högra öga och trycker på bak i huvudet på högra sidan. ofta på natten , värkarna kommer och gå, de är inte där hela tiden. Jag får ofta bihåle infektioner men Ct av bihålor visade inget konstigt.

• helenvaupptaget
    Tessa17 skrev 2011-05-13 10:14:45 följande:
    Jag är lite större på högra sidan av ansikte, det trycker på runt högra öga och trycker på bak i huvudet på högra sidan. ofta på natten , värkarna kommer och gå, de är inte där hela tiden. Jag får ofta bihåle infektioner men Ct av bihålor visade inget konstigt.
    Okej, så du har besvär med dina bihålor du med?
    Har det synts på ct någon gång?
    Vilka behålor var då påvräkade?

Har du haft värk på detta vis någon annan gång utan att det varit bihålorinfmallation?

Jag tänker:
    Migrän med ögon symtom (migrän samt ögonmigrän) Men detta brukar vara ensidigt men ibland på vänster och ibland på höger.

Har du alltid ensidigt, alltid höger:
    Hortons huvudvärk?

En annan sak som slår mig:
    Hur är det med dina ansiktsnerver? Man har tolv stycken, men minst en går genom huvudet vis ögat tror jag.
  • Tessa17

Ansiktsnerver fungerar bra,min problem är högra kinden ,runt högra öga. och tandköttet iuppe på högra sidan, samt värk i huvudet på högra sidan och upprepade bihåle infektioner. Jag är oroligt för någon tumör.

• helenvaupptaget
    Tessa17 skrev 2011-05-13 10:50:49 följande:
    Ansiktsnerver fungerar bra,min problem är högra kinden ,runt högra öga. och tandköttet iuppe på högra sidan, samt värk i huvudet på högra sidan och upprepade bihåle infektioner. Jag är oroligt för någon tumör.
    Det skulle nog CT visat, eller man kanske behöver kontrast för att veta till 100.
    Men där du beskriver att du har ont ligger en av annisktsnevrer, eller man får ont kring dessa områden.

Har du haft besvär med sphenoid bihålan, eller har du haft besvär med någon av de andra hålorna?
  • Tessa17

Jag har fått kontrast med min CT. jag själv känner att det trycker på  högra sidan av huvudet ovanför örat är det var sphenoid bihålan ligger? De har gjort CT av fram av ansikte  inte på sidan av huvudet. De har kanske missat något.

• helenvaupptaget
    Tessa17 skrev 2011-05-13 11:03:58 följande:
    Jag har fått kontrast med min CT. jag själv känner att det trycker på  högra sidan av huvudet ovanför örat är det var sphenoid bihålan ligger? De har gjort CT av fram av ansikte  inte på sidan av huvudet. De har kanske missat något.
    Sphenoid ligger i mitten av huvudet, den brukar synnas på en CT. Fråga gärna läkaren om du hade slemnhinnsvullnad? Det kan patienten ha utan att få veta, då det inte är bihåleinflammation.

Sphenoid ger ögon ont, och huvudont mm. Den påvärkar ofta en av anskitsnerverna osv. Kan ge suddig syn mm!

Men, hortons huvudvärk eller migrän är rimiligt med.

Har du kollar dina TSH och T4 värden? Det har med ämnesomsättningen att göra och ett fel i dessa hormoner kan ge massa besvär. Migrän, huvudvärk, bihåleinflammationer, allergier mm. Listan kan bli lång. Det är en vanlig sjukdom som oftas inte upptäcks pga av alla olika symtom den ger!
  • saga

kan det ha ngt med tänderna att göra? biter ihop på nätterna?

• Tessa17

Jag har inte kollat TSH eller T4. Jag har en tid bokat till ÖNH läkare den 25. Och kommer att få en tid på Infektions kliniken snart .  De kommer säkert att kolla alla värden. Hoppas de kan reda ut orsaken till mina tätta bihåle inflammmationer( Alltid högt feber,näsan rinner,locket över örat) Jag har haft kanske 10 infektioner den senaste året. Jag lever på antibiotika. Till dess kan vi bara spekulera olika orsaker. Jag håller Dig uppdaterat, jag återkommer så fort jag vet något. Tack att Du ville chatta med mig om mina problem det betydde väldigt mycket för mig. Jag är konstant oroligt att det finns kanske någon tumör någonstans som orsakar alla de besvären.

• helenvaupptaget
    Tessa17 skrev 2011-05-13 11:31:33 följande:
    Jag har inte kollat TSH eller T4. Jag har en tid bokat till ÖNH läkare den 25. Och kommer att få en tid på Infektions kliniken snart .  De kommer säkert att kolla alla värden. Hoppas de kan reda ut orsaken till mina tätta bihåle inflammmationer( Alltid högt feber,näsan rinner,locket över örat) Jag har haft kanske 10 infektioner den senaste året. Jag lever på antibiotika. Till dess kan vi bara spekulera olika orsaker. Jag håller Dig uppdaterat, jag återkommer så fort jag vet något. Tack att Du ville chatta med mig om mina problem det betydde väldigt mycket för mig. Jag är konstant oroligt att det finns kanske någon tumör någonstans som orsakar alla de besvären.
    Jag tycker du ska försöka slappna av. Även om det är svårt. Men tumör brukar inte ge snuva på samma vis som en bihåleinflammation. Men det finns många sjukdomar som kan ge upprepade bihålebeavär:
    WG
    Bechets
    Hypotyreos mm.
    Var noga att ta upp alla symtom du kan tänkas ha, så doktorerna vet vad dom ska kolla!
    Hör av dig, krya på dig och lycka till!
Svar på tråden Ont i kinden och bakhuvudet på samma sida