Matrutiner till 7,5 månaders
Hej!
Jag har en väldigt aktiv liten kille på 7,5 månander. Maten har fungerad väldigt bra fram till för ett tag sen då han börjat skrika väldigt mycket vid matningen (fast föda). Får han äta själv i form av mackor går det oftas bra, men vid sked mat blir det väldigt ofta skrik. vad kan detta bero på? Har funderart på om det har att göra med att han inte tycker om maten, men detta sker även med maträtter han tycker om.
En annan fråga gäller mängden mat och mellanmål.
Just nu äter han:
kl 6: 200 ml ersättning
kl 8-8.30 1 portion gröt utan mjölk och ev en liten macka/frukt
ca 11.30-12.30 Lunch i form av ca 2/3 stor burk + 1 dl fruktpure
ca 14.30 : 235 ml ersättning
ca 18 Middag likt lunchen
ca 19.30 200 ml välling.
Räcker detta eller bör man inför ett till mellanmål? Kan jag fortsätta med ersättning som mellanmål eller bör jag ge något annat? Till varje måltid får han vatten. En sak till är att ofta måste bajsa vid varje intag av fasta föda och då ofta väldigt håtd i magen.
Tack på för hand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 19:19
Ytterligare en fråga som kom upp.
Vi åker utomlands om 2 veckor och då kommer killen vara 8 månader precis. Då vi har väldigt dumma flygtider kommer rutinerna rubbas lite. Det känns även som rutinerna kan rubbas överlag. Hur mycket kan det här påverka honom? (vi är borta en vecka.)
Då flyget går precis när det är middagstid för han, funkar det att man byter ut det till välling just under flygning både för enkelhetens skull, men även för risken att få ont i öronen.