• Anonym

Matrutiner till 7,5 månaders

Hej!
    Jag har en väldigt aktiv liten kille på 7,5 månander. Maten har fungerad väldigt bra fram till för ett tag sen då han börjat skrika väldigt mycket vid matningen (fast föda). Får han äta själv i form av mackor går det oftas bra, men vid sked mat blir det väldigt ofta skrik. vad kan detta bero på? Har funderart på om det har att göra med att han inte tycker om maten, men detta sker även med maträtter han tycker om.

En annan fråga gäller mängden mat och mellanmål.
    Just nu äter han:
    kl 6: 200 ml ersättning
    kl 8-8.30 1 portion gröt utan mjölk och ev en liten macka/frukt
    ca 11.30-12.30 Lunch i form av ca 2/3 stor burk + 1 dl fruktpure
    ca 14.30 : 235 ml ersättning
    ca 18 Middag likt lunchen
    ca 19.30 200 ml välling.

Räcker detta eller bör man inför ett till mellanmål?  Kan jag fortsätta med ersättning som mellanmål eller bör jag ge något annat? Till varje måltid får han vatten. En sak till är att ofta måste bajsa vid varje intag av fasta föda och då ofta väldigt håtd  i magen.

Tack på för hand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 19:19
    Ytterligare en fråga som kom upp.
    Vi åker utomlands om 2 veckor och då kommer killen vara 8 månader precis. Då vi har väldigt dumma flygtider kommer rutinerna rubbas lite. Det känns även som rutinerna kan rubbas överlag. Hur mycket kan det här påverka honom? (vi är borta en vecka.)
    Då flyget går precis när det är middagstid för han, funkar det att man byter ut det till välling just under flygning både för enkelhetens skull, men även för risken att få ont i öronen.

• Svar på tråden Matrutiner till 7,5 månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att ni kommit igång väl med matinroduktionen. Min uppfattning är att man skall vara lyhörd och öka i takt med barnets intresse. Forcerar man riskerar man att barnet protesterar och det kan leda till problem.
    Precis som ni erbjuder är fem-sex mål per dygn generellt vad som rekommenderas, till barn som äter regelbundet dagtid.

Min erfarenhet är att de flesta byter ut mellanmålen sist och det brukar ske runt nio-tio månaders ålder. Därefter har några barn kvar morgon och/eller kvällsamningen/ersättning. Som mellanmål kan man erbjuda frukt/grönsakspureér, smörgåsar och så småningom även yoghurt/fil-baserade mål, som smoothie till exempel. Vid ett års ålder äter de flesta samma mat som resten av familjen.

Att hans mage är trög är inte konstigt. Naturligtvis skall man vara uppmärksam på att det inte är väldigt hårt och han bör bajsa minst var tredje dag. Ni skulle kunna erbjuda katrinplommon- och päronpuré regelbundet (till gröten och som efterrätt til exempel) som båda fungerar lösande. I vällingen alternativt ersättningen kan du även tillsätta en tesked messmör för magens skull. Fortsätt även erbjuda vatten efter varje (fast) måltid.

Varför han skriker vid fast mat kan ha flera orsaker. Det verkar dock inte som att han skulle ha ont i halsen, då han onekligen äter smörgåsar utan problem. I annat fall kan det vara bra att utesluta en halsinfektion. Det är också normalt att barn i hans ålder avänder rösten mycket, gärna med höga skrik. Trilskas han även samtidigt kanske han vill äta själv helt enkelt. Bajsar han väldigt lite och hårt varje gång, kan han dock vara förstoppad och det kan absolut påverka hans aptit.

Prova att låta honom sitta och kladda en stund med maten och se om ni får in en sked då och då. Erbjud även vad ni kan för att hjälpa hans mage på traven.
    Mår han bra i övrigt tycker jag att ni kan avvakta, helt enkelt. Är hans allmäntillstånd däremot påverkat så skall ni naturligtvis höra av er till BVC.

Att ha semester rubbar de flesta familjers rutiner och det är inte konstigt, så måste det få vara. Min erfarenhet är att det faller på plats igen när man kommer hem. Visst kan man behöva några dagar för att komma tillbaka på banan, men det är det ofta värt Glad

Får han näsdroppar några minuter innan start/landning och välling under tiden planet lyfter och landar, så har ni gjort vad ni kan för hans små öron. Bra tänkt!

Trevlig resa!

Mvh Christine

Svar på tråden Matrutiner till 7,5 månaders