• Dragon­fly
    Äldre 12 May 15:22
    7544 visningar
    5 svar
    5
    7544

    Förlängning av sjukskrivning. Hur funkar det?

    Sitter i kö till FK nu men tycks aldrig komma fram.
    Har en pågående sjukskrivning som går ut i morgon som nu blivit förlängd. Vad måste jag göra? Förutom att naturligtvis skicka in intyget till FK och min arbetsgivare och måste arbetsgivaren betala två veckor till (precis som de gör i början)?

    Ja, vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Förlängning av sjukskrivning. Hur funkar det?
  • Äldre 12 May 15:23
    #1

    Du ska skicka in intyget till din arbetsgivare och till fk. Jobbet behöver inte betala två veckor till.

  • Dragon­fly
    Äldre 12 May 18:11
    #2

    Så jag behöver inte göra något annat än det?

  • Äldre 12 May 20:39
    #3

    Nej jag behövde inget annat. De är om du har en rehabiliteringsplan med din handläggare på fk som ska ändras möjligtvis eller om du har ändrat grad av sjukskrivning, ex nu är är sjukskriven på heltid men varit sjukskriven på halvtid innnan. Då skulle du nog få fylla i en ny ansökan.

  • Dragon­fly
    Äldre 12 May 21:17
    #4

    Tusen tack för dina svar Törnrosa!

  • Äldre 13 May 01:07
    #5

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_langre_an_14_dagar/om_lakarintyg


    Sjuk längre än 14 dagar
    Är du sjuk längre än 14 dagar har du inte rätt till sjuklön. I stället kan du ha rätt till sjukpenning från Försäkringskassan.


    Det är arbetsgivaren som anmäler att du fortfarande är sjuk till Försäkringskassan.


    Du får hem en blankett för att begära sjukpenning. Fyll i den och skicka in den tillsammans med läkarintyget till:
    Försäkringskassans inläsningsscentral
    839 88 Östersund.


     

Svar på tråden Förlängning av sjukskrivning. Hur funkar det?