• gookie

Bränna färg på keramik, hur många grader?

Har låtit mon dotter måla på en blomsterkruka i keramik som hon ska ge sin morfar. Vi har använt denna färg när hon gjorde egen mugg men har slängt bruksanvisningen. Någon som vet ungefär hur många grader och hur länge?

• Svar på tråden Bränna färg på keramik, hur många grader?
  • Ankmor
    Det är nog lite lättare att få svar på frågan om du talar om vilken sorts färg du har använt dig av.
    gookie skrev 2011-05-12 15:29:15 följande:
    Har låtit mon dotter måla på en blomsterkruka i keramik som hon ska ge sin morfar. Vi har använt denna färg när hon gjorde egen mugg men har slängt bruksanvisningen. Någon som vet ungefär hur många grader och hur länge?
    Tomt här just nu...
  • gookie
    Ankmor skrev 2011-05-13 16:56:11 följande:
    Det är nog lite lättare att få svar på frågan om du talar om vilken sorts färg du har använt dig av.
    Du jag har ingen aning Man fick med färgen när man köpte en gör det själv mugg. Min sambo har för sig att det var 180 grader och en timme så jag körde på det nu får hoppas att det håller men det är ju en kruka så den kommer ju inte diskas på det sättet...
  • Ankmor

Ah, var det så kallad porslinsfärg typ den man kan köpa  på Panduro så skall den torka ca 1 dygn och sedan brännas i ugnen i ca 160grader i 40 minuter för att kunna diskas i maskin max 50-55 grader.

Som du gjort så borde det ju hålla bra.

Tomt här just nu...
  • gookie

Vi får hoppas det Kul att göra var det i alla fall...

Svar på tråden Bränna färg på keramik, hur många grader?