Matpaj
Det ska tillagas mat till förskolan, paj låter bra. Men kan någon ge mig tips på bra pajrecept? Inget fläskkött.
Det ska tillagas mat till förskolan, paj låter bra. Men kan någon ge mig tips på bra pajrecept? Inget fläskkött.
Men för sjutton, några recept på pajer har ni väl?
köttfärs och feta, lax och spenat kanske?
Jo, men vill gärna ha recept, på pajer som folk har gjort innan. Så det inte blir något halvdant. Det ska vara trevliga pajer till dagis.
Hej!
Våra favoriter är köttfärspaj, går ju att göra med nötfärs men tänk på att ha i extra vätska så att det inte blir så torrt. Tomatkross eller creme fraiche funkar bra.
Nästa favvo är skinka, broccoli och ost. Skinka kan bytas ut till kyckling, stekt i småbitar innan man lägger i den. Äggstanning över och ost förstås.
Laxpaj är också gott, kan göras ungefär lika som skink-broccoli ovan, eller med frästa spenatblad istället för broccoli.
Min egen favorit är ädelostpaj. Vispa 2 ägg och 2 dl vispgrädde blanda i en halv liten burk keso, smula ner en trekant Kvibille ädelost, salt, peppar och en pressad vitlöksklyfta. Fyll ett förgräddat pajskal med fyllningen och stör ost över. Kanske inte så barnvänlig men en favorit på buffé eller till grillat.
Något mina barn gillar är småpajer, dvs att göra pajerna i "muffinsplåt" eller engångs bullformar av aluminium. Men det tar ganska mycket längre tid att göra än vanlig stor paj. Småpajerna är annars perfekta som fika på en utflykt att äta kalla eller varma på en buffé. Går bra att frysa in.
Något annat som är bra när man ska laga mat till många är ju pastagratäng. Bottna med valfri pasta(penne, spiral eller taglitelle är våra favoriter) i en långpanna. Häll exv köttfärssås eller kyckling stekt i småbitar över. Häll ostsås över och in i ugnen. När vi har exv kyckling eller skinka brukar vi ha någon grönsak också, broccoli är favorit hos oss men kanske går det även med tomat eller något annat. Köttfärsen kan blandas med riven morot om man vill. Keldas färdiga ostsås är räddaren när man inte har tid att vispa ostsås men ett tips om man vill göra den från grunden är att värma mjölk och vispa med majsenaredning istället för att göra en vanlig vit sås där man ska vispa mjöl och mjölk (vilket brukar ta jääätelång tid för mig i alla fall).
Lycka till!
Tack, småpajerna ska jag fundera på att göra.
Blir att byta ut skinkan då, som sagt.