• anja1661

kopparspiral....blödning?

fick barn för 7månader sen och satte sen in en kopparspiral i feb. har haft mens 2ggr sen dess......1a gången var det som vanligt, blödde i 4-5dagar lagom blödning.....nu den 2a gången blöder jag massor!!! jag har blödit igenom tampongerna och behöver ha binda (hatar binda)....

jag vet att det är normalt med rikligare blödning när man har kopparspiral men kan det lugna ner sig med tiden? för om jag ska blöda såhär mycket varje månad så kommer jag definitivt byta till hormonspiral!!!

så frågan är hur länge man ska låta den sitta inne innan man ger upp??
    erfarenheter??

• Svar på tråden kopparspiral....blödning?
  • Luullis

När jag hade kopparspiral använde jag tampong och binda samtidigt. Det genomblöddes efter typ 2 timmar. Jättekul!
    BM sa att det brukar "lugna ner sig" för vissa, men fortsätta så för andra.

Det finns tabletter receptfritt mot rikliga blödningar.

• Themis

Kopparspiralen har en starttid på några månader innan den har "gosat in sig" i livmodern, och då kan det hända lite vad som helst med mensen. Men blir det inte okej på 4-5 månader så dra ut eländet, då är det kanske ingen bra metod för just dig.

Själv är jag inne på min tredje och det brukar räta ut sig efter 3-4 månader med en ny spiral, för min del.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • anja1661

åhh nu blir jag glad! det verkar med andra ord vara fullt möjligt att det lugnar ner sig med tiden!?
    idag blöder jag inte alls lika mycket och har inga "besvär" av det.....så det kanske blir bra ändå.  jag kommer iallafall vänta några månader och se hur det blir....
    idag har jag bara tampong och den kan sitta lika länge som vanligt....*skönt*

tack för era svar!!

Svar på tråden kopparspiral....blödning?