• Lyckaa

Tips till dop!!?

Behöver lite tips till vår sons dop.

Han ska döpas vid sin ettårsdag och min kusin ska sjunga något då.

* Fin sång som passar att hon sjunger på dopet?

* Psalmer som passar dop och sommaren?

* Någon bra affär på nätet att köpa fina kläder till honom på dopet?

Fler tips och ideér till ett lyckat fint sommardop!?

Jätte tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Tips till dop!!?
  • kattis0507

www.dopguiden.se är en bra sida, vi hade solist som sjöng det gåtfulla folket på våra båda barns dop, den är så fin!
    En psalm som är med på nästan alla dop är ju 248 tryggare kan ingen vara.
    Lycka till med ert sommar dop!

• crossfit

Vi ska ha "Vart du än går" av Nicklas Strömstedt och "Skymtar för en stund" av Uno svenningsson. Min bästis ska sjunga.
    Verkar inte som vi får välja så mycket av psalmerna utan det följer gudtjänst schemat. Men tryggare kan ingen vara är med.

• Fija m 2 pojkar
    crossfit skrev 2011-05-12 22:24:16 följande:
    Vi ska ha "Vart du än går" av Nicklas Strömstedt och "Skymtar för en stund" av Uno svenningsson. Min bästis ska sjunga.
    Verkar inte som vi får välja så mycket av psalmerna utan det följer gudtjänst schemat. Men tryggare kan ingen vara är med.
    Om man har enskilt dop får man välja psalmer, men om man har barndop i söndagens gudstjänst, eller delar med andra, får man bara välja någon enstaka psalm.

248 Tryggare kan ingen vara, är vanlig, men alla väljer inte den. Det beror på hur man tänker själv, om man har många gäster som gillar att sjunga kanske man vågar välja någon ny melodi. Det finns många fina doppsalmer, men många drar sig för att välja melodier som folk inte känner igen.

Lite småkända psalmer är annars:
    21 Måne och sol
    193 Gud som haver barnen kär
    791 Du vet väl om att du är värdefull

Det finns också psalmer där texten handlar om själva dopet, som t ex 383 Med vår glädje över livets under, eller 723 När du ser en droppe glittra.

På sommaren kan man förstås alltid välja någon av sommarpsalmerna:
    199 Den blomstertid
    200 I denna ljuva sommartid
    201 En vänlig grönskas

Lycka till!

/ Skånepräst
  • crossfit

Skånepräst; i vår församling fick man inte ha enskild gudstjänst. "Eftersom dopet handlar om att välkomna in i församlingen" fick man bara välja dopdag från de planerade gudstjänsterna, så sa de i alla fall i vår församling. Jag hade velat ha en familjegudstjänst med lite barnvisor eftersom det kommer vara många barn med, istället lyckades vi pricka in en högmässa. Men det blir nog fint ändå.

• Fija m 2 pojkar

Jag vet att det finns församlingar som resonerar så. Gör det bästa av situationen och om ni bara får önska en psalm så välj något ni verkligen vill ha till ert dop. Ni kan ju ändå önska en sommarpsalm utöver - det kan man ju ha i en högmässa på sommaren ändå :)

Lycka till!

• vivianne

Idas sommsrvisa är en klassiker.

Personligen tycker jag Björn Afzelius "Ikarus" är både väldigt fin och har ett viktigt budskap!

På psalmfronten är de klassiska sommarpsalmerna som alla sjungit på barndomens skolavslutningar bra, de kan folk och det är lätt att sjunga med.

Svar på tråden Tips till dop!!?