• Anonym

Hjälp! Jag har så svårt att säga nej!

Jag har som rubriken lyder så erhört svårt att säga nej. Speciellt svårt är det med mina vänner. Är för snäll. Familjen är lättare att säga nej till om det är något jag inte vill göra. Men jag blir galen på mig själv! För jag vill verkligen säga nej vid vissa tillfällen men det går bara inte, orden vill inte komma ur mig liksom! Slutar oftast med att jag antingen säger jag, helt mot min vilja, eller att jag får dra till med vit lögner och hitta på undanflykter för att slippa.

Behöver tips på hur och vad man kan göra för att träna upp detta?
     Låter töntigt, jag vet! Men det är bara så svårt för jag hatar att inte vara hjälpsam och så när det gäller mina vänner. Men detta är något som jag verkligen lider av, att jag gör saker och ställer upp på saker när jag inte vill eller har tid ens. Har för sjutton små barn att ta hand om ch som ju så klart kräver mycket, nästa all min tid!!

Samtidgt så kan jag bli så jävla arg, fast jag visar de inte såklart, på mina vänner att de ens har mage att be om hjälp eller så fast de vet att jag som småbarns mamma har väldligt ont om tid! Tycker det är dåligt, för jag själv avskyr att be andra om hjälp och skulle aldrig falla mig in att be mina vänner om hjälp med olika saker om de inte sjävla erbjöd sig först. Speciellt inte de vänner som har barn och ont om tid..

Vad ska jag göra? Hjälp!!

• Svar på tråden Hjälp! Jag har så svårt att säga nej!
  • A von B

Jag förstår dig, jag tycker också det är svårt att säga nej. Bara att öva sig. Problemet är väl att man själv inte ser det som "godkänd" anledning att man bara är trött eller vill ha sin egen fritid då man inte ska göra något speciellt. Men det är en okej anledning, även om vissa inte tycker det och kanske även visar det. Åandra sidan vill man kanske inte ha de vännerna isåfall. Bäst är vänner som inte ställer en massa krav och som klarar sig själva.

Stå på dig och kom ihåg att övning ger färdighet.

• Anonym
    A von B skrev 2011-05-12 21:58:17 följande:
    Jag förstår dig, jag tycker också det är svårt att säga nej. Bara att öva sig. Problemet är väl att man själv inte ser det som "godkänd" anledning att man bara är trött eller vill ha sin egen fritid då man inte ska göra något speciellt. Men det är en okej anledning, även om vissa inte tycker det och kanske även visar det. Åandra sidan vill man kanske inte ha de vännerna isåfall. Bäst är vänner som inte ställer en massa krav och som klarar sig själva.

Stå på dig och kom ihåg att övning ger färdighet.
    Tack för ditt svar, det är så sant som du skrev. Jag har funderat lite på det där, vill jag verkligen ha dessa vänner i mitt liv? En del saker som de gör och som de ber mig om är saker som jag aaaaaldrig ens skulle tänka tanken att fråga dom om. Fattar inte hur man tänker riktigt, de måste ju se på mig som någon form av betjänt eller nått. Hmm.. kasnke dags att jag ser över min vänskapskrets.. men hur lätt är det att byta vänner i vuxen ålder... :/
  • A von B
    Anonym skrev 2011-05-12 22:01:31 följande:
    Tack för ditt svar, det är så sant som du skrev. Jag har funderat lite på det där, vill jag verkligen ha dessa vänner i mitt liv? En del saker som de gör och som de ber mig om är saker som jag aaaaaldrig ens skulle tänka tanken att fråga dom om. Fattar inte hur man tänker riktigt, de måste ju se på mig som någon form av betjänt eller nått. Hmm.. kasnke dags att jag ser över min vänskapskrets.. men hur lätt är det att byta vänner i vuxen ålder... :/
    Är ju inte säkert att du behöver byta bort dem. Kanske accepterar de utan vidare att du inte hjälper dem mer men att ni kan vara vänner ändå. Ibland blir det bara ett invant mönster som går att vänja bort utan att relationen skadas. Vad för grejer ber de dig om?
  • Zavedos

Ställ dig dessa frågor innan du svarar ja/nej:

Vill jag?
    Kan jag?
    Är det bra för mig?

Är svaret nej på någon av dem så kan du svara nej med gott s.amvete!

Och tänk på att det är du som lär människorna omkring dig hur de får behandla dig

• krokus

Börja mjukt genom att öva dig på att inte säga ja med en gång. SÄg att du måste tänka på saken, kolla din kalender eller något. Sedan kan du i lugn och ro hemma gå igenom om det är något du vill/kan/orkar göra. Om inte, säg nej.
    Det är alltid lättare när man inte måste ställa in, dvs inte reflexmässigt svarat jag från början.

• Anonym
    A von B skrev 2011-05-12 22:07:11 följande:
    Är ju inte säkert att du behöver byta bort dem. Kanske accepterar de utan vidare att du inte hjälper dem mer men att ni kan vara vänner ändå. Ibland blir det bara ett invant mönster som går att vänja bort utan att relationen skadas. Vad för grejer ber de dig om?
    Kan vara lite allt möjligt, t ex. skjuts hit och dit då några av dom inte har bil.
  • Anonym
    Zavedos skrev 2011-05-12 22:10:32 följande:
    Ställ dig dessa frågor innan du svarar ja/nej:

Vill jag?
    Kan jag?
    Är det bra för mig?

Är svaret nej på någon av dem så kan du svara nej med gott s.amvete!

Och tänk på att det är du som lär människorna omkring dig hur de får behandla dig
    Det är sant.

Bra frågeställnignar, i 95% av fallen så är svaret nej på alla tre frågorna
  • Anonym
    krokus skrev 2011-05-12 22:14:39 följande:
    Börja mjukt genom att öva dig på att inte säga ja med en gång. SÄg att du måste tänka på saken, kolla din kalender eller något. Sedan kan du i lugn och ro hemma gå igenom om det är något du vill/kan/orkar göra. Om inte, säg nej.
    Det är alltid lättare när man inte måste ställa in, dvs inte reflexmässigt svarat jag från början.
    Ja jag har börjat göra så, kolla kalender osv. för att sedan återkomma och dra en vit lögn att jag inte har tid pga. olika saker. Men jag kan liksom inte bara säga nej rakt av, typ nej jag kan inte för jag orkar inte, vill inte utan då får jag hitta på något istället...
  • Akita

Det är jättesvårt att börja säga nej!
     Jag hade samma problem förr men jag började göra som Krokus föreslår:
    Jag säger att jag ska fundera på det och om någon pressar ytterligare säger jag som det är att jag inte är bra på att ta snabba beslut och fortsätter de pressa säger jag nej.

Jag har även svårare att säga nej när jag inte anat att frågan skulle komma. Det hjälper att ha en "ursäkt" klar. Det behöver inte vara en påhittad sak utan de allra flesta nöjer sig med " Tyvärr det passar inte/går inte idag". Du är inte skyldig att ge en orsak.

Det har inte gjort att jag förlorat vänner utan endast balanserat upp förhållandet oss emellan.
    Du behöver ju inte säga nej VARJE gång bara för sakens skull.

Lycka till! Du klarar det!!!

• krokus

åh det där är svårt. Jag känner igen det att jag msåte ha ett "giltligt skäl" att säga nej. Kan vi inte bara öva oss på att tänka att inte vilja/känna att det är bra för oss är ett tillräckligt giltligt skäl?
    Såklart det är okej att ställa upp ibland när det verkligen behövs, men då ska det båda vara ömsesidigt och tillräckligt sällan så att man orkar...

Svar på tråden Hjälp! Jag har så svårt att säga nej!