Fiska regnbågslax med kastspö. Tips!
Min pojkvän ska fiska regnbågslax i helgen.
Han har köpt ett kastspö idag och undrar nu vad för drag som passar bäst?
Även andra tips är välkommna :)
Min pojkvän ska fiska regnbågslax i helgen.
Han har köpt ett kastspö idag och undrar nu vad för drag som passar bäst?
Även andra tips är välkommna :)
min gubbe är sportfiskare och rekommenderar starkt spinnare i silver eller brons, alternativt skeddraget "toby" på 10g i färgen white-flash. små drag som blänker och rör sig livligt fungerar bäst till regnbågar. annars finns ju även fluga, fast då krävs ju såklart flugfiskespö.
han rekommenderar drag från 1-10g till de flesta fiskarter. stora drag kan skrämma fisken mer än vad det lockar den. ett litet drag ser fisken som en liten aptitretare som den kan ta även om den inte är hungrig.
regnbåge är en ädelfisk (laxfisk) med rätt liten mun som huvudsakligen äter insekter och småfisk, därför ska man inte använda stora drag som liknar fiskar som är större än vad fiskarten egentligen vill äta.
Jag skulle satsa på spinnare i olika storlekar och färger, men inte för tunga. Gärna med vidhängande fluga och/eller "tofs". Vad gäller färger så beror det mycket på ljuset vilket som funkar, så det är bra att ha några varianter att välja på.
Det finns färdiga "kit" att köpa för bl a ädelfisk från de flesta märken, ABU, Rappala, Fladen och även billiga varianter från ÖB. Problemet med de billiga är att själva bladen kan vara aldrig så lockande för fisken, men krokarna är under all kritik. Och det är ju på krokarna fiskarna ska fastna...
Har han tänkt att fortsätta fiska, eller är det en engångsgrej? Själv köper jag bara högkvalitetsprodukter numera, alternativt så byter jag ut krokarna på drag som jag gillar rent utseendemässigt och tror kan funka. Men då är hela familjen fiskeentusiaster också, så det är inte så konstigt.
Kolla efter fiskeprylar på Blocket annars, eller hör efter med kompisar och familj. Synd att slänga ut alltför stora pengar om det bara är för en helg. Riktigt bra fiskeprylar kostar en del, that's a fact!
Tack så mycket för all tips :)
Han började intressera sig förra sommaren för fiske, men har bara lånat spö och grejer av en kompis. Han tyckte det var dags att köpa lite själv nu ;)
Kolla på www.abugarcia.se , den här gillar jag bl a www.abugarcia.se/catalogue/baits-lures,885/hard-baits,894/spinners,906/active-spinner,5431.html .