• Anonym (sugen)

Är det farligt att dricka en burk energidryck under hela graviditeten?

Hej.
    Jag är i vecka 28 o jag dricker inte kaffe eller något annat med koffein i. Har inte druckit någon energidryck heller under hela graviditeten (brukar aldrig göra det annars heller) men nu har vi en energidryck i kylen för ovanlighetens skull o jag blev så sugen.
    Men vågar jag ta en burk? Är som sagt i vecka 28 o vi brukar aldrig köpa hem energidrycker annars så jag tror inte att jag kommer dricka någon mer under graviditeten.
    Är det farligt för bebisen med bara en burk under graviditeten?

• Svar på tråden Är det farligt att dricka en burk energidryck under hela graviditeten?
  • Queenie70

En smutt kan du nog kosta på dig, men skulle verkligen inte dricka en hel burk.

• Anonym (sugen)

Jag har googlat fram att kaffe kan man dricka 3 koppar per dag under graviditet, hur mycket koffein är det då ungefär? Eftersom jag aldrig druckit kaffe så bör ju inte en burk göra så mycket, eller?

• Anonym (jaaa visst!)

Ja, det borde inte vara nån fara med en burk... drack själv kaffe "som vanligt" under min graviditet... 

Men, om det får dig att fundera/få ångest eller liknande så är det väl bättre att skippa den... 

• Anonym

Jag hade avstått, om du inte dricker koffeinhaltigt annars så är det ju helt nytt för bebisen.
    Sen är det ju inte bara koffeinet som är onyttigt och (i en graviditet) onödigt att inta.  Finns en hel del onyttiga tillsatser i energidryckerna.

mvh 

• Queenie70

Borde det inte kunna påverka barnets hjärtrytm och sånt med en sådan koncenterad mängd koffein vid ett och samma tillfälle? Är ju betydligt starkare än kaffe är det inte?

• adrift

De finns myter(?) om att de kan ge hjärtfel på bebis å massa sånt, som ja inte alltför läge sen lästa om just här på familjeliv. Jag väntade förra graviditeten å gör de samma nu vrf riskera ?

• Lenora
    Anonym (sugen) skrev 2011-05-12 22:45:57 följande:
    Jag har googlat fram att kaffe kan man dricka 3 koppar per dag under graviditet, hur mycket koffein är det då ungefär? Eftersom jag aldrig druckit kaffe så bör ju inte en burk göra så mycket, eller?
    Det är väldigt stor skillnad på mängden koffein i olika energidrycker. Vilken är du sugen på?

Det finns ett par studier som har hittat ökade risker för ett barn av ett större koffeinintag under graviditeten så visst kan det ligga något i att det kan vara farligt i större mängder.  
  • Anonym (sugen)

"Man brukar uppge att en normalstor kopp kaffe på 125 ml innehåller ca 100 mg koffein.Man brukar uppge att en normalstor kopp kaffe på 125 ml innehåller ca 100 mg koffein."
    Källa: http://www.lofbergslila.se/sv/Om-Kaffe/Fragor-och-svar/Om-kaffe/Hur-mycket-koffein-ar-det-i-en-kopp-kaffe/

På burken står det att det innehåller 32 mg koffein/100 ml. Burken innehåller 250 ml, alltså 80 mg koffein.
    Så det låter ju inte så farligt men som nån sa så är ju inte bebis van vid koffein så jag avstår så det inte händer nåt.

• En Åsa

Hehe, kan du sova då då, om du som aldrig dricker kaffe ens dricker en hel sån så här sent?

Googla koffeinmängden som är tillåten och kolla hur mycket som är i. Är väl mycket mer koffein i en sån än i motsvarande storlek kaffe.

Svar på tråden Är det farligt att dricka en burk energidryck under hela graviditeten?