• Ior87

Fick du några problem efter att du tagit EDA?

Vad?

Ångrar du att du tog den?

• Svar på tråden Fick du några problem efter att du tagit EDA?
  • cicci85

Nä, fick inga problem efter. Men det kliade som fan och gjorde antagligen att förlossningen tog längre tid. Men kan inte säga att jag ångrar att jag tog den, den behövdes

• tideloo

Nä ingenting alls! I det läget jag va så hade jag aldrig orkat om jag inte tagit den!så
    Ångrar inte drt

• Pia och Elna

Nej inga problem och förlossningen var klar 6 timmar efter inskrivning. Jag var supernöjd med smärtlindringen, med lustgas och EDA hade jag bara ont i själva krystskedet.

• Angelica8912

Jag ångrar det. Värkarna blev svaga och allt tog mycket längre tid. Sluta med sugklocka.

• Lindreas

Nej, jag ångrar det inte. Det enda var att jag inte tyckte den hjälpte så bra som jag hade hoppats.

• FruSen

Nej, fick inga problem eller biverkningar alls, inte ens huvudvärk som alla sagt att jag skulle få!
    Ångrar mig inte alls, var jättenöjd med EDA'n!
    Skrevs in kl 16, tog EDA'n kl 19 och tösen föddes kl 22.42 så jag vet inte om det tog så mycket längre tid än om jag hade varit utan. Det var ju i alla fall inte så många timmar

• Parniara

Nej det var perfekt och jag hade inga problem efteråt.

Hos mig missade de första gången så de fick sticka två gånger, men det var inte värre än att borra hål i tänderna under lokalbedövning. Samma känsla, det ilar lite och är lite obehagligt men gör inte ont. Själva lokalbedövningssprutan gör ondast.

• fnula

Jag fick djävulsk huvudvärk som gjorde mig i princip sängliggande och helt knockad i en vecka efter förlossningen. Det är en ovanlig komplikation, och den slog dessutom ovanligt hårt i mitt fall.
    Jag läste någonstans att ungefär en på tvåhundra råkar ut för det. Det beror på att vätska från ryggen läcker ut i samband med att narkosläkaren sticker in nålen.

Men, jag ångrar inte att jag tog den. Skulle jag ligga där igen skulle jag fortfarande ta den. Vid eventuell andra förlossning kommer jag att ta risken och be om EDA igen.

• lunkentuss

Jag vet inte om det berodde på EDA:n men efteråt var jag otroligt anfådd o hade ingen styrka i ryggen/magen utan gick framåtböjd hela första dygnet för jag orkade inte hålla mig upprätt -fick sitta o duscha, ta pauser när jag pratade osv... Min mamma sa att hon hade haft liknande när jag föddes (hon hade då EDA) men inte när mina syskon fötts (då hade hon inte EDA)...

Men oavsett så ångrar jag absolut inte att jag tog den! Värkarna var outhärdliga xD

• Lindreas
    fnula skrev 2011-05-13 08:26:52 följande:
    Jag fick djävulsk huvudvärk som gjorde mig i princip sängliggande och helt knockad i en vecka efter förlossningen. Det är en ovanlig komplikation, och den slog dessutom ovanligt hårt i mitt fall.
    Jag läste någonstans att ungefär en på tvåhundra råkar ut för det. Det beror på att vätska från ryggen läcker ut i samband med att narkosläkaren sticker in nålen.

Men, jag ångrar inte att jag tog den. Skulle jag ligga där igen skulle jag fortfarande ta den. Vid eventuell andra förlossning kommer jag att ta risken och be om EDA igen.
    Den där huvudvärken är helt galen, men som sagt, det är ovanligt. Jag frågade narkosläkaren flera gånger hur stor risken är att man får huvudvärk, jag fick det nämligen efter en lumbalpunktion och var sängliggande i två veckor. Inte kul... Hon sa dock att hon aldrig råkat ut för att någon av hennes patienter fått huvudvärk, lugnande!

Jag kommer också ta risken och be om EDA nästa gång, oftast kan man ju bota huvudvärken med en blood patch.
Svar på tråden Fick du några problem efter att du tagit EDA?