• Anonym

CSN om jag inte lämnar in en uppgift?

Har lite funderingar över vad som händer om jag inte lämnar in en sista skoluppgift.
    Så här är det iaf:
    Jag läser en universitetskurs på distans på halvfart. Har studielån för halvfart. Började läsa i september och kursen är slut nu i början av juni. Läser alltså 30 hp allt som allt. Kursen är uppdelad i fyra delar som består av 7,5 hp var och tre av delarna har jag redan fått godkänt i. Har alltså klarat av 22,5 hp av 30 hp. Den sista delen har bestått av två uppgifter och en har jag redan lämnat in och fått godkänt på, men det är den sista uppgiften jag undrar över. Av olika anledningar så känner jag att jag inte kommer klara av att göra klart den innan den ska lämnas in men vad händer då med CSN? Har läst mig till att "Under de första 40 heltidsveckorna är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för." Det kravet har jag ju klarat då jag redan fått godkänt på 3 av 4 lika stora delar. Men det står även att "Om du inte klarar att uppfylla resultatkraven, men har varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för, får du behålla de studiemedel du redan fått.Har du däremot läst färre poäng än vad du fått studiemedel för, exempelvis om du avbrutit en kurs, får du betala tillbaka det du fått för mycket." Räknas det som att jag avbrutit en kurs om jag inte lämnar in en av många uppgifter eller hur blir det då jag klarat minst 75% av kursen? Och då det bara är en utbetalning kvar (runt 1300:- i lån) är det den jag isf blir skyldig att betala tillbaka? 

Hjälp mig reda ut detta. 

• Svar på tråden CSN om jag inte lämnar in en uppgift?
  • katalysator

Ingen fara, det räknas inte som att du avbrutit. Du kommer inte behöva betala tillbaka något.

Skillnaden här är att om man går en kurs och får för mycket IG så kommer man inte få några nya pengar nästa gång man börjar plugga, utan måste först ta igen de gamla poängen. Man behöver inte betala tillbaka det man redan har fått.

Om man istället påbörjar en kurs, kvitterar ut pengar, och sedan hoppar av kursen (alltså säger tack och hej, och inte får några betyg alls) så blir man återbetalningsskyldig för pengarna man redan har fått. 

• Anonym
    katalysator skrev 2011-05-13 11:39:24 följande:
    Ingen fara, det räknas inte som att du avbrutit. Du kommer inte behöva betala tillbaka något.

Skillnaden här är att om man går en kurs och får för mycket IG så kommer man inte få några nya pengar nästa gång man börjar plugga, utan måste först ta igen de gamla poängen. Man behöver inte betala tillbaka det man redan har fått.

Om man istället påbörjar en kurs, kvitterar ut pengar, och sedan hoppar av kursen (alltså säger tack och hej, och inte får några betyg alls) så blir man återbetalningsskyldig för pengarna man redan har fått. 
    Ok, för jag har ju sökt till en utbildning i höst som jag planerar att ta lån för men det är inget som kommer bli lidande av att jag inte gjort alla uppgifter på den här kursen? För som sagt så har jag ju redan klarat 75% av de poäng jag ska läsa.
  • linte
    Anonym skrev 2011-05-13 11:42:48 följande:
    Ok, för jag har ju sökt till en utbildning i höst som jag planerar att ta lån för men det är inget som kommer bli lidande av att jag inte gjort alla uppgifter på den här kursen? För som sagt så har jag ju redan klarat 75% av de poäng jag ska läsa.
    Det är inga problem om du sökt studiemedel för hela läsåret på en gång. Har du sökt per termin måste du klara av kravet varje termin. Det är i princip alltid bäst att söka för ett år i taget om man är antagen till en utbildning som pågår i minst ett år. Läser man friståede kurser måste man ibland söka per termin och då kan kravet kännas lite tuffare. Tänk också på att 62,5 % bara är kravet för första året du studerar, de övriga åren är kravet 75 %. Tänkte bara så att det inte blir fel nästa år.
  • Anonym
    linte skrev 2011-05-13 11:52:17 följande:
    Det är inga problem om du sökt studiemedel för hela läsåret på en gång. Har du sökt per termin måste du klara av kravet varje termin. Det är i princip alltid bäst att söka för ett år i taget om man är antagen till en utbildning som pågår i minst ett år. Läser man friståede kurser måste man ibland söka per termin och då kan kravet kännas lite tuffare. Tänk också på att 62,5 % bara är kravet för första året du studerar, de övriga åren är kravet 75 %. Tänkte bara så att det inte blir fel nästa år.
    Sökte allt på en gång då kursen sträckte sig över 40 veckor. 
    Men för att reda ut det jättetydligt så kan jag strunta i att lämna in den här uppgiften, inte behöva betala tillbaka något och samtidigt studera i höst med lån utan att behöva läsa upp några poäng?
  • katalysator
    Anonym skrev 2011-05-13 11:55:58 följande:
    Sökte allt på en gång då kursen sträckte sig över 40 veckor. 
    Men för att reda ut det jättetydligt så kan jag strunta i att lämna in den här uppgiften, inte behöva betala tillbaka något och samtidigt studera i höst med lån utan att behöva läsa upp några poäng?
    Ja, det kommer inte vara några problem alls med pengarna.

Beroende på vad det är för kurs du läser nu, och ska läsa sen, så kan det bli problem med behörighet däremot. Om det är en A-kurs och du ska läsa vidare så finns det ofta krav att man måste ha klarat 100% av A-kurs och 75% av B-kurs innan man är behörig till C-kurs och liknande.
  • Anonym
    katalysator skrev 2011-05-13 12:11:55 följande:
    Ja, det kommer inte vara några problem alls med pengarna.

Beroende på vad det är för kurs du läser nu, och ska läsa sen, så kan det bli problem med behörighet däremot. Om det är en A-kurs och du ska läsa vidare så finns det ofta krav att man måste ha klarat 100% av A-kurs och 75% av B-kurs innan man är behörig till C-kurs och liknande.
    Kursen jag läser nu har ingenting med det jag ska läsa i höst att göra. Läser en A-kurs nu bara för att ha något att göra som inte behövs för att läsa utbildningen i höst. Till den krävs bara det grundläggande (om jag inte minns fel), alltså gymnasiekurser och betyg.
  • Anonym

En annan sak jag kom att tänka på... när man läser högskolekurser, får man godkänt i en hel kurs då eller tillgodoräknar man sig bara de avklarade poängen? Alltså, jag har ju godkänt på 22,5 hp av 30, men finns det en gräns för hur mycket man ska ha godkänt i för att ha "klarat kursen", eller räknar man bara poäng och struntar i om en hel kurs är godkänd? Krånglig fråga jag fick till där.

• linte
    Anonym skrev 2011-05-13 12:18:51 följande:
    En annan sak jag kom att tänka på... när man läser högskolekurser, får man godkänt i en hel kurs då eller tillgodoräknar man sig bara de avklarade poängen? Alltså, jag har ju godkänt på 22,5 hp av 30, men finns det en gräns för hur mycket man ska ha godkänt i för att ha "klarat kursen", eller räknar man bara poäng och struntar i om en hel kurs är godkänd? Krånglig fråga jag fick till där.
    Man räknar de poäng som är inrapporterade i Ladok som är datasystemet för betyg och liknande som universiteten använder. Du behöver alltså inte ha avslutat hela din kurs på 30 hp
  • Anonym
    linte skrev 2011-05-13 12:30:12 följande:
    Man räknar de poäng som är inrapporterade i Ladok som är datasystemet för betyg och liknande som universiteten använder. Du behöver alltså inte ha avslutat hela din kurs på 30 hp
    Tack för svaren! Och tack du med Lonina för dina svar. 
  • Anonym

Varför vill du inte göra klart den sista uppgiften? satsa på att försöka få den gjord, du har (tror jag) 2 år på dig att göra klart kursen efter kursens slut. Om du därefter vill göra klart kursen så måste du göra om alla övriga inlämningsuppgifter som du redan lämnat in också.

Har många gånger slitit mitt hår inför uppgifter som verkar omöjliga, gråtit framför datorn och känt hopplöshet. Men på ett eller annat sätt har jag slutligen lyckats slutgöra uppgiften och få godkänt:)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-15 10:46:00 följande:
    Varför vill du inte göra klart den sista uppgiften? satsa på att försöka få den gjord, du har (tror jag) 2 år på dig att göra klart kursen efter kursens slut. Om du därefter vill göra klart kursen så måste du göra om alla övriga inlämningsuppgifter som du redan lämnat in också.

Har många gånger slitit mitt hår inför uppgifter som verkar omöjliga, gråtit framför datorn och känt hopplöshet. Men på ett eller annat sätt har jag slutligen lyckats slutgöra uppgiften och få godkänt:)
    Valde kursen endast för att den hade ett bra upplägg (distans, halvfart under två terminer) så jag kunde vara hemma och mitt barn slapp börja förskola förrän i två-årsåldern. Har inget intresse av kursen egentligen och utbildningen jag ska gå i höst har inget med kursen att göra heller. Nu har det kört ihop sig med den sista uppgiften av olika anledningar och känner att jag varken kan eller orkar göra klart den.
  • Anonym

jag skrev inlägg nr 10.

Eftersom du kommer ligga efter med 7,5hp så kan det bli jobbigt vid senare tillfälle under nästkommande kurser ifall du halkar efter lite grann, det bästa är om du kan ta igen poängen på något sätt och undvika framtida bekymmer med CSN.

Ett tips är att läsa en sommarkurs för samma antal poäng (CSN bryr sig inte om vilka kurser poängen kommer ifrån bara man tar poäng motsvarande det man tagit lån för). 

CSN är rätt kinkiga nu för tiden, men du gör förstås som du själv tycker är bäst:) 

• linte
    Anonym skrev 2011-05-15 15:30:33 följande:
    jag skrev inlägg nr 10.

Eftersom du kommer ligga efter med 7,5hp så kan det bli jobbigt vid senare tillfälle under nästkommande kurser ifall du halkar efter lite grann, det bästa är om du kan ta igen poängen på något sätt och undvika framtida bekymmer med CSN.

Ett tips är att läsa en sommarkurs för samma antal poäng (CSN bryr sig inte om vilka kurser poängen kommer ifrån bara man tar poäng motsvarande det man tagit lån för). 

CSN är rätt kinkiga nu för tiden, men du gör förstås som du själv tycker är bäst:) 
    Även om CSN är mer kinkiga numera vilket jag håller med om att de är så kräver de fortfarande "bara" att man klarar 75 % av de poäng man fått studiemedel för så trådstartaren har inget att oroa sig för. Sen är det ju självklart ändå bra att avsluta alla sina kurser så att man får valuta för sina lån som sen ska betalas tillbaka.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-15 15:30:33 följande:
    jag skrev inlägg nr 10.

Så jag skulle alltså kunna läsa en sommarkurs för 7,5 hp nästa sommar (i år går inte alls) utan att ta lån och då skulle CSN vara nöjda? För tyvärr så går det inte ihop med den här uppgiten. För mycket saker som har hänt samtidigt nu och det går verkligen inte. 
  • Anonym

Du kan läsa en distanskurs precis när du vill och känner att du har tid, vare sig det är vår, höst eller sommar, det behöver inte vara specifikt under sommaren, tänkte bara ifall du ville ha det gjort innan dina studier drar igång till hösten:) 

Jag har en vän som låg efter med en del poäng, hon skulle inte få låna mer från CSN ifall hon inte tog igen några av dessa poäng, så hon läste lite distanskurser på nätet (struntade helt i den kurs som hon inte hade klarat av) under tiden hon jobbade och blev på så sätt återigen berättigad till att ta studielån:)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-15 17:12:04 följande:
    Du kan läsa en distanskurs precis när du vill och känner att du har tid, vare sig det är vår, höst eller sommar, det behöver inte vara specifikt under sommaren, tänkte bara ifall du ville ha det gjort innan dina studier drar igång till hösten:) 

Jag har en vän som låg efter med en del poäng, hon skulle inte få låna mer från CSN ifall hon inte tog igen några av dessa poäng, så hon läste lite distanskurser på nätet (struntade helt i den kurs som hon inte hade klarat av) under tiden hon jobbade och blev på så sätt återigen berättigad till att ta studielån:)
    Jo det förstod jag, kommer ju plugga ett program på heltid fr.o.m. i höst så det är först nästa sommar jag får tid över. Men vad bra, då vet jag att jag kan göra så och ta igen dessa poäng Glad Tack så mkt!
Svar på tråden CSN om jag inte lämnar in en uppgift?