• SandraP81

Kan blixten/ström komma ut ur elkontakter?

Min mamma berättade någon hemsk historia när jag var liten om att golvet hade klyvits sönder av ett blixtnedslag som ledde strömmen rakt ut ur elkontakten och som klöv golvet... och att hade de inte flyttat på henne så hade hon dött. Sen dess tycker jag det är lite läskigt när det åskar och blixtrar för jag är orolig för att det ska komma ut ström/blixt ur elkontakterna hemma... Skäms

Det är säkert ingen fara och jag är ju dum som oroar mig absolut, men jag vill ändå fråga om det är någon som har koll på om detta kan hända? Dessutom bor vi i lägenhet och har jordade uttag...

• Svar på tråden Kan blixten/ström komma ut ur elkontakter?
  • Tihomir

I mina föräldrars sommarstuga där det finns många gamla eluttag och likande så brukar det ofta lysa ur dem när det åskar. Är det däremot nya grejer är nog risken för utledande ström inte särskilt stor.

• Nancie

Ja, det är möjligt...jag kallar dessa glödande klot för "åskbollar".
    Är det riktigt illa så studsar det ur våra väguttag i våran sommarstuga.

• Nancie

Tillägg:

Jag har aldrig hört att det har hänt i moderna byggnader!

• Odehn

Att blixtar hoppar ur eluttagen kan hända. Jag växte upp i ett sådant hus, huset låg sist på elledningen så när blixten slog ned så sprakade det och kunde slå ut blixtkvastar.

Trasig elektronik var vardag så jag som teknikgalen kille tyckte det var jättes att att ha allt kopplat på samma förgreningsdosa. Då var det bara en kontakt att slita ur istället för 7. Tills den dagen jag insåg att blixten hade hoppat ut ur eluttaget till stickkontakten som låg 1 halv meter ifrån och slagit ut alla mina saker.

• Raskask

Jag bodde ett tag i en gammal fallfärdig stuga på en bergsknalle vid upplandskusten där det åskade mest hela tiden som jag kommer ihåg det. Det studsade glödande saker i elurtagen med jämna mellanrum. När jag gick hemifrån så hade jag som vana att dra ut alla sladdar pga blixtnedslagen. Sen dess har jag bara bott mer modernt och aldrig sett detta skumma fenomen igen. Jag var heller aldrig med om att det som kom blixtrande ur urtagen träffade mig eller mina hundar, hur farligt det är vet jag inte, eller ens om det finns en riktig risk. Det är ju sällan man hör talas om någon som blir skadad av blixtnedslag inomhus .

• Kodia

Om du bor i lägenhet behöver du inte oroa dig!

Som de andra skriver, så finns risken att det slår små blixtar ur vägguttaget om man bor ute på landet, som sista hus på den ledningen. (luftledning! I lägenhet har ni nog nedgrävda ledningar...)

• SandraP81

Tack för alla svar! Känns ju som jag kan ta det rätt lugnt hemma i lägenheten då (men dra ur teven o datorn o telefonen förstås..) men behöver inte ställa mig mellan eluttagen direkt!

Däremot har vi en stuga som byggdes på 70-talet och där är det inte skoj att vara i när det åskar... så där lär jag väl fortsätta akta mig för ellutagen. Men alltså dessa åskbollar låter ju rätt läskiga, försvinner de direkt eller "åker" de runt? Blixtkvastarna låter inte heller så kul direkt..

• gullehjärtat

Som andra skriver, ja i gamla kontakter, speciellt om huset är sist på ledningarna...
    Det är hemsk!! Livrädd för åska efter att ha varit i sommarstugan alla sommarlov :P

Svar på tråden Kan blixten/ström komma ut ur elkontakter?