• HansAndersson

Straffet för grov stöld?

Tänkte bara höra nån som har erfarenhet om straff för grov stöld för en som aldrig har haft tidigare kontakt med polis eller aldrig gjort ngt tidigare.
    Men nu har man åkt dit för grov stöld på jobbet av ett värde av 6-7000 kr. Är 24 år och lever normalt liv annars!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-13 14:40
    Vad kommer jag få för straff?

• Svar på tråden Straffet för grov stöld?
  • Anonym

Straffet för grov stöld är fängelse i lägst 6 månander och max 6 år (brottsbalken 8 kap. 4 §)

Men om jag förstod det rätt så döms det lägre straffet ut i större skala, allt beror på omständigheterna.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-13 14:48:11 följande:
    Straffet för grov stöld är fängelse i lägst 6 månander och max 6 år (brottsbalken 8 kap. 4 §)

Men om jag förstod det rätt så döms det lägre straffet ut i större skala, allt beror på omständigheterna.
    Skulle personligen gissa på 6 mån och sen det delat på en tredjedel, så ca 2 mån om du sköter dig!
  • HansAndersson

Om man får sånt straff, kan man välja fotboja eller något likannde istället för att sitta inne!

• Anonym
    HansAndersson skrev 2011-05-13 15:44:15 följande:
    Om man får sånt straff, kan man välja fotboja eller något likannde istället för att sitta inne!
    Är brottet bedömt som grovt är det fängelse.

Om jag förstod det rätt så är det kontorsmaterial av ett värde på 6-7000 kr som du har tagit?

Man bedömmer brottet beroende på HUR det begicks. Var det intrång? Vapen inblandat? Fanns föremålet på en person?

Ju fler av dessa du kan pricka in desto längre straff.
  • HansAndersson

Var stulna pengar och har erkänt. Har gjort de i smyg och ingen skada eller något sånt har skett. En del brukar få villkorligt eller samhällstjänst. Fotboja, kan de bli så för mig med?

• Anonym

Varför bedöms stölden som grov? Det är ju inte mycket pengar det handlar om direkt.

Om man tidigare är ostraffad och återfallsrisken är låg så bör man kunna få villkorlig dom + ev samhällstjänst eller böter.

• Anonym

gissar på samhällstjänst/fotboja. fick själv samhällstjänst och jag begick två brott varav ett var grovt (dock inte stöld)

Svar på tråden Straffet för grov stöld?