• sahara sahara

Torr med tygblöja

När blev ditt barn - som använde enbart eller mestadels tygblöjor - blöjfritt? Var pottan/toan med från början, eller introducerade ni den senare?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Torr med tygblöja
  • skånegås

Första dottern strax efter 3 år, vägrade både blöja och potta efter 1,5 år så det var riktigt jobbigt...
    körde ec-light med alla barnen
    Andra sonen vid 2 år, men med MÅNGA bakslag
    Tredje sonen hade plastblöjor mot slutet (sista året då han gick på dagis) men tog själv av dem vid 2,5 års ålder, inga  bakslag

• vittra

Första var torr någon gång efter året, tror hon var 16-17 mån när vi tog bort blöjan helt. Då hade hon också varit torr på nätterna ett tag. Vi hade pottan sporadiskt från att hon var ca 4-5 månader (typ ec-light).

Men sedan har hon fått bakslag i princip vid varje utvecklingsfas (som visserligen inte kommer lika tätt som under det första året men ändå). Dock skulle jag aldrig få för mig att efter så här lång tid ta på henne blöja under de dagar som hon plötsligt tappar kontrollen på blåsan. Det är ungefär samma sak enligt mig som när barn i utvecklingsfaser knappt kan dricka ordentligt ur glas utan spiller ut allt, fumlar, ramlar och är allmänt klumpiga. Inte ger man väl en 5-6 åring bebismugg med lock eller nappflaska att dricka ur för att barnet sölar en massa? Det hör till och det beror på att hjärnan är så koncentrerad och fokuserad på den inre utvecklingen att annat får backa.

Skriver detta för att jag vet att det varit väldigt många trådar där det talas om bakslag hit och dit och att barnen inte är redo, det jämförs med "förr" då barnen visserligen sas vara "blöjfria" men kissade enligt utsago ner kläderna titt som tätt istället. Ja, jag tycker att man faktiskt får räkna med att barn ganska långt upp i åldrarna ibland får kiss byxorna. Liksom bajs om de är magsjuka. Ärligt talat har jag oerhört svårt att förstå hur man kan tycka att barn ska ha blöja i flera år bara för att de någon enstaka gång kissar ner sig. Och det är inte heller det minsta skamfyllt i mina ögon, men så beror det ju på hur man som förälder eller annan vuxen hanterar sådana situationer...

• Trulsa1985

Stora dottern var helt torr vid 2.5 år, lilla dottern är 1 år, ECades lite grann i början men lata mamman tog över så henne vet jag ännu inte när hon blir torr :P

• Diablo

Mina två stora tjejer har varit torra innan de fylde två år. Den ena använde jag tygblöja på men inte den andra.

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Torr med tygblöja