• Ann Onyme

    När ta bort plåster?

    Fick en P-stav isatt igår och fick ett plåster + bandage runt.
    Tog bort bandaget redan igår eftermiddag... Men plåstret då?

    Kanske tog bort bandaget lite för tidigt, för det ser värre ut idag än igår.
    Någon som vet?

  • Svar på tråden När ta bort plåster?
  • helene306

    Jag skulle tagit bort plåstret men det är jag. Dagen efter att jag snittats tog jag bort bandaget i duschen och kvar satt tejpen för såret. Jag tycker att sår ska och läker bäst utan en massa saker för. Det är bättre att lufta så länge såret inte vätskar.


    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Ann Onyme
    helene306 skrev 2011-05-13 15:26:14 följande:
    Jag skulle tagit bort plåstret men det är jag. Dagen efter att jag snittats tog jag bort bandaget i duschen och kvar satt tejpen för såret. Jag tycker att sår ska och läker bäst utan en massa saker för. Det är bättre att lufta så länge såret inte vätskar.
    Men tänk om hålet inte stängt sig än ordentligt? Förvånad
  • Mantrasina

    Låt plåstret sitta en dag till, så kan du ta bort det sen. Det har antagligen läkt tillräckligt bra redan nu för att du ska kunna ta bort det, men eftersom det ändå sitter så till (iaf för mig) att det kan gnidas lite mot kläder och så kan det vara sköntatt det får vara skyddat nån dag till.

  • helene306
    Ann Onyme skrev 2011-05-13 15:27:44 följande:
    Men tänk om hålet inte stängt sig än ordentligt? Förvånad
    Det har det. Du har ju inget jättehål. Har de inte sytt är det ingen fara. Skulle du tycka att det inte har det sätter du på ett nytt plåster. Har du ingen tejp för såret så gör inte plåstret att såret håller ihop. Plåstret suger bara upp blod och vätska.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Ann Onyme


    Såhär såg det ut igår när jag bytte plåster. Kan jag ta av det idag?
  • helene306
    Ann Onyme skrev 2011-05-14 13:41:30 följande:


    Såhär såg det ut igår när jag bytte plåster. Kan jag ta av det idag?
    Vätskar det inte så behöver du inget plåster på. Skaver det mot tröja (jag vet inte vart de sätter p-stav, är det på insidan av överarmen?) kan du ta på som skydd.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Caroline 111

    ALLA SOM LÄSER DETHÄR SENARE! 

    Man ska låta plåstret SITTA tills det trillar av själv.. jag fick tejp vid öppningen men de sa att jag ska vänta en vecka ELLER låta det trilla av själv. Jag skulle ju tejpa på om det trillade av imorgon ( satte in den igår)

    Anledningen till att det ska sitta ett tag är för att man inte ska få ett så stort ärr.
     

  • Hjalpmig00

    Nej, plåstret ska sitta på ett dygn. Dock ska dem små tejpen sina över öppningen sitta på tills den ramlar bort av sig själva. Fick pstav idag och det var den ifrån jag fick

Svar på tråden När ta bort plåster?