• Anonym (mage)

Jag tror jag har IBS ändå....nån mer? Vad hjälper?

Min mage är ett kaos! Det är obeskrivligt, och svårt för andra att förstå...men på senaste har jag avbokat sociala sammanhang pga min uppsvällda mage. Jag skäms så enormt mycket för det...

Det är svårt att slappna av bland människor....

Mina symptom är mycket av att magen "stannar", jag får ont och magen blir uppsvälld. Det är hemskt jobbigt att inte kunna ha på sig byxorna som man hade för 1 vecka sen för att man har en knepig mag-dag....

HUR GÖR NI ANDRA????

Jag har varit hos läkare för laktos- och glutenprover, men jag hade ingen sån allergi.... Jag misstänker däremot att jag har nån form av IBS....

Efter att ha testat probiotika, visiblin och magenzymer i någon vecka fick jag idag tipset om sunwic. Har någon provat det? Vad har hjälpt er??

Tack

• Svar på tråden Jag tror jag har IBS ändå....nån mer? Vad hjälper?
  • Anonym

Hur länge testar du varje sak?

Dricker du bra?

Rör på dig?

IBS är ingen diagnos egentligen, utan det epitet man sätter när man uteslutit andra diagnoser. Googla så får du upp massor med sidor med tips och råd. Och de skiljer sig massor, för det gäller att pröva sig fram.

• Anonym (mage)

Jag köpte probiotikan för 1 vecka sen, så den har jag använt 7 dagar. Visiblin använt 14 dagar. Magenzymerna har jag använt bara sen igår....

Man blir innerligt less på en sån strulmage, så jobbigt att hela tiden behöva tänka på den, men den gör sig ju påmind själv... Jaså, är ibs en "slaskdiagnos"? Vad kan det annars va.....? Jag försöker googla lite.....jag vet inte vad det kan va...

Jag tycker väl att jag försöker röra på mig så gott jag kan, jag motionerar väl 3ggr/v....kanske borde man varje dag? Jag vet inte vad som skulle kunna hjälpa.... Ibland undrar jag om det beror på vad jag ätit?? Kanske blir värre av viss mat....

Och vatten är samma där, jag tycker nog att jag dricker....försöker tänka på det....

Jag lever "allmänt hälsosamt", men ändå har jag magproblemen..... :(

• Anonym (mage)

någon mer?

• Anonym (tjej med IBS)

Hejsan!

Jag har haft IBS i ca 5 år med kronisk magvärk och provat all möjlig medicin och olika kost men ingenting har fungerat. Nu har det kommit ut ett läkemedel som heter Iberogast som ska hjälpa människor med just IBS, men då ska man ha fått diagnosen (det är en diagnos, en folksjukdom) av läkaren innan man provar. Det är droppar som man ska ta i samband med måltid, i alla fall 3 gånger/dag. Hoppas den fungerar!! Den smakar tyvärr jägermeister men det är det nog värt!  
    Iberogast finns på Apoteket (alltså apotekkedjan som bara heter apoteket).

Lycka till! 

• Anonym (mage)
    Anonym (tjej med IBS) skrev 2011-05-14 12:26:11 följande:
    Hejsan!

Jag har haft IBS i ca 5 år med kronisk magvärk och provat all möjlig medicin och olika kost men ingenting har fungerat. Nu har det kommit ut ett läkemedel som heter Iberogast som ska hjälpa människor med just IBS, men då ska man ha fått diagnosen (det är en diagnos, en folksjukdom) av läkaren innan man provar. Det är droppar som man ska ta i samband med måltid, i alla fall 3 gånger/dag. Hoppas den fungerar!! Den smakar tyvärr jägermeister men det är det nog värt!  
    Iberogast finns på Apoteket (alltså apotekkedjan som bara heter apoteket).

Lycka till! 
    Tack! Men måste man ha fått en ställd diagnos?
  • Anonym

Att dricka ordentligt är jätteviktigt, minst 2 liter om dagen helst. 
    Sedan att undvika för kryddad mat, stekt mat och för mycket kolhydrater kan hjälpa.
    Även att äta på bestämda tider. 

Man kan vara överkänslig mot laktos utan att det syns på test för det.
    Jag är det, så att äta/dricka laktosfritt hjälper för mig. 

Hoppas det blir bättre för dig!
    Det är otroligt påfrestande psykiskt när magen ska hålla på att krångla.  

• Houdini

Du får nog ge probiotikan och visiblinen lite mer tid att funka.

Sen har jag nyss läst om att ett fel många gör nu för tiden är att äta för mycket fibrer vilket kan ge IBS symtom.

Sen har man problem med magen kan man inte hoppa mellan olika dieter eller olika läkemedel eller naturläkemedel man måste ge det tid att verka också och då pratar vi om månader inte veckor.

Det bästa för magen är att äta en bra och varierad kost med flera små måltider utspridda under dagens lopp. se till att gå på toaletten regelbundet. Dricka mycket men inte för mycket för det är inte bra för resten av kroppen.

Jag har själv Crohns och ständiga blödande magsår så jag är ganska bra på besvärliga magar

• Anonym

Hej

Probis är bra. Tar även egazil för kramper.
    När magen låter tar jag papaverin.

Dricker också ganska mycket cappucino som göra att man får gå på toaletten ganska ofta..
    Även små doser av "lyckopiller" säger man kan hjälpa.

Iberogast kaplsade in gaserna så jag fick svårare att få ut dom:)
    Även svårare att gå på toaletten så  det hjälpte inte mig iaf..

Kan tillägga att det forskas frenetiskt kring ibs så förhoppningsvis kommer det en medicin som botar.

• Anonym (jobbig mage!)

jag undrar också varför man måste ha det konstaterat av läkare för att ta iberogast. jag har själv spekulerat i om det kan vara för att ifall man har något allvarligare så är de inte bra att behandla symptomen! någon som vet eller kan ta reda på?:P

har själv inte en diagnos av läkare men har börjat ta iberogast ändå! har vart "laktosintolerant" i 3år ungefär men har börjat tröttna på krånglande mage trotts att man låter bli laktos!
    det syndes inte på proverna heller att jag skulle vara laktos kännslig men när vi provade en vecka utan så blev jag bättre i magen så då sa doktorn att de troligtvis var det! men jag har börjat inse att de är mer än bara laktosen!

• Anonym

Eftersom ibs inte är en bestämd sjukdom så får man prova sig fram. Det som funkar för kan förvärra för någon annan.

Och nej det är ignen diagnos, det är det man sätter när man uteslutit allt annat. Därför är symptomen helt skilda mellan de som har ibs, lisksom det som gör att det bir bättre.

Det man beslutar sig för att prova lär man ge ett par veckor innan man utvärderar. Och man lär testa en sak i taget.

Att tro att man lever hälsosamt är inte att leva hälsosamt.

Svar på tråden Jag tror jag har IBS ändå....nån mer? Vad hjälper?