• Anonym

Hur får bort stark luft från en ny soffa????

HAr köpt ny soffa och hela huset stinker TRÄ och nåt medel hjälppp hur ska jag få bort lukten har huvudvärk och ingen kan vistas i v- rummet

Tacksam för SVAR!!  

• Svar på tråden Hur får bort stark luft från en ny soffa????
  • Anonym

puttar upp tråden

• Anonym

Puttar upp behöver verkligen tips stinker verkligen står inte ut!!!

• Themis

Öh...du borde omedelbart klaga till säljstället tycker jag, det låter som om den kan innehålla skadliga kemikalier om man får huvudvärk av att vara där.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Themis

Från Naturskyddsföreningens hemsida:

Vad är problemet med nya möbler?

Ulrika: De behandlas ofta med kemikalier som vi människor sedan kan få i oss. Vi kan andas in dem, ta upp dem genom huden eller äta dem via damm som hamnar på maten. När möblerna är nya läcker de som mest. Tygmöbler brukar behandlas med konserveringsmedel inför transporten, och trämöbler med bekämpningsmedel för att förhindra skador av mögel och skadeinsekter. Det finns exempel på hamnarbetare som svimmar av alla kemikalier som öser ut när containrarna öppnas efter frakt till Europa. Och det finns barn som har fått allergiska reaktioner som liknar brännskador efter att ha suttit i en ny soffa som föräldrarna köpt. En av kemikalierna som orsakade just de allergiska reaktionerna förbjöds inom EU förra året, men många starkt allergiframkallande medel används fortfarande. 

• Themis

Det enda som hjälper är troligen tid och god ventilation, men jag hade inte velat ha en sådan möbel i mitt hem, p.g.a. det som skrivits ovan.

• nuharjagbytt

Kan ni stänga dörren till vardagsrymmet och öppna fönstret i vardagsrumet ordentligt? "Nylukt" brukar lungna sig ganska fort... Men det tar några timmar och lägre om det inte är bra luftcirkulation.

Jag brukar ställa saker som luktar på balkongen men det går ju inte med möbler

• Anonym
    Themis skrev 2011-05-14 22:11:24 följande:
    Det enda som hjälper är troligen tid och god ventilation, men jag hade inte velat ha en sådan möbel i mitt hem, p.g.a. det som skrivits ovan.
    Oj shit visste inte att det var så allvarligt:( får nog omdelbart ringa imorgon, 
  • Anonym
    nuharjagbytt skrev 2011-05-14 22:16:07 följande:
    Kan ni stänga dörren till vardagsrymmet och öppna fönstret i vardagsrumet ordentligt? "Nylukt" brukar lungna sig ganska fort... Men det tar några timmar och lägre om det inte är bra luftcirkulation.

Jag brukar ställa saker som luktar på balkongen men det går ju inte med möbler
    Har haft öppet hela dagen igår och idag o lukten är kvar
  • Anonym
    Kimona skrev 2011-05-14 22:17:55 följande:
    Vad är det för material?
    Trä och tyg asså det är en vanlig soffa med solang  asså sån som går ut vid benen .... fattar ni??
  • Kimona
    Anonym skrev 2011-05-14 22:19:28 följande:
    Trä och tyg asså det är en vanlig soffa med solang  asså sån som går ut vid benen .... fattar ni??
    Vädra och stryk på trät med citron. Se bara till att solen inte lyser på medan det torkar, då kan det blekas.
    Men jag tycker du ska ringa om du får huvudvärk av lukten... fast det får iofs jag av "ny bil" lukt så jag vet inte om man bara är känslig
  • Anonym
    Kimona skrev 2011-05-14 22:21:32 följande:
    Vädra och stryk på trät med citron. Se bara till att solen inte lyser på medan det torkar, då kan det blekas.
    Men jag tycker du ska ringa om du får huvudvärk av lukten... fast det får iofs jag av "ny bil" lukt så jag vet inte om man bara är känslig
    Okay tack för tipset... tror ni ättika hjälper om man ställer ut i lägenheten??

• Jempa L

Ställ ut skålar med ättika under soffan! Vi fick bort röklukt från en riktigt inpyrd soffa på det viset.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Kimona
    Anonym skrev 2011-05-14 22:24:40 följande:
    Okay tack för tipset... tror ni ättika hjälper om man ställer ut i lägenheten??
    Ja, ställ fram en skål med ättika och vatten eller ättiksrit och vädra
  • Dojle74

Vädra så mycket som möjligt under så lång tid som möjligt, eller byt soffa, mycke annat kan inte göras....

Svar på tråden Hur får bort stark luft från en ny soffa????