• Summerlover

    Ni som har vänsterhänta barn....

    .... 1) Hur har ni förklarat för dem om varför dom skriver med vänstern?
         2) Hur har ni gjort det lättare för ert barn? t.ex köpt sax för vänsterhänta mm
         3) Finns det ngt man ska tänka på?

    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-14 11:32
    Vill förklara varför jag ställde dessa frågor, på grund av att vissa skrivit väldigt sarkastiska inlägg tillbaks.

    Min dotter som är vänsterhänt är väldigt mycket känslig och en riktig tänkare. Hon har själv börjat fråga varför hon vill använda sin vänstra hand. Då har jag sagt att vissa är vänsterhänta och att vissa är högerhänta och att båda sätten är helt normala och inget konstigt.

    Men jag har märkt att när hon spelar ett spel på datorn, så tycker hon det är jobbigt med musen. Samt att klippa tycker hon är besvärligt!

    Jag menade detta i all välmening, och för att hjälpa min dotter i den mån jag kan.

    Jag vet att det är inget konstigt, inget fel, inget handikapp osv att vara vänsterhänt!!!!

  • Svar på tråden Ni som har vänsterhänta barn....
  • La Lola

    Förklarat?
    Vad finns det att förklara? Obestämd

    Här har vi inga speciella saxar varken till oss vuxna eller till barnen.
    Jag kan inte ens använda såna, de är ju helknepiga att klippa med.

    Att tänka på; vi vänsterhänta är lika normala som högerhänta, jag lovar.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bonanza

    Öh, vi fattade typ precis att sonen faktiskt är vänsterhänt. Han är sex år och har nästan alltid använt båda händerna till allting.

    I övrigt har vi vanliga saxar och pennor och allt sånt och det går bra. Jag vet inte ens varför man är vänsterhänt, men det känns väl lika relevant som att förklara varför han är blond?


  • katalysator

    Något av det jag minns från när jag var liten och just hade börjat skolan är hur läraren skulle trilskas om att jag höll pennan på fel sätt och försökte lära mig att hålla den på ett annat sätt, för annars skulle jag minnsann få jätteont i handen när jag blev stor. Icke.  Låt barnet hitta sitt eget sätt att göra saker på. :)

  • hon mot strömmen

    Så länge allt fungerar bra så behövs det inte förklaras eller köpas speciella saker tex saxar.
    håller med ovanstående att vänsterhänta saxar är helknepiga.

    Det jag hade problem med var att lära mig sticka och virka.
     Pennan håller jag som en högerhänt i vänsterhanden.

  • karmasus

    Jag är vänsterhänt och det enda jag vill ha som är "speciellt" är just sax. =)

    Allt annat fixar man.. visst kan det vara irriterande att pipen på såssleven är på fel håll och folk kladdar på fel sida med smöret på smörkniven  men sånt överlever man =)

    Finns en webbshop med prylar för vänsterhänta:
    www.alltforvansterhanta.se/asp/prodtype.asp

    Det kan bli lite jobbigt om man tex väljer en sport där det inte är så vanligt med vänsterhänta (tex golf).
    En sport där det är stor fördel att vara vänsterhänt är fäktning! =)

  • IngvarIsbjorn

    Är själv vänsterhänt och kan faktiskt rekommendera att använda "vanliga" saxar och allt annat. Det förenklar massvis att slippa fråga efter särskilda saxar, konservöppnare och gudvetvad. Det leder dessutom till att man tränar upp motoriken i båda händerna, jag är säkrast på finmotoriska grejer med vänsterhanden, men kan skriva fullgott med högern tack vare att jag aldrig använde specialgrejer.

  • katalysator

    Vilken hand man använder kan skifta även finmotoriskt :) Jag skriver med vänster, men kan absolut inte klippa med vänsterhanden, oavsett vilken sax jag har. Klipper, syr, pekar pekskärm och öppnar konserver med höger men skriver, äter och borstar tänderna med vänster. Har trots det väldigt svårt att växla hand för de olika sakerna :)

  • IngvarIsbjorn
    karmasus skrev 2011-05-13 19:03:32 följande:
    Jag är vänsterhänt och det enda jag vill ha som är "speciellt" är just sax. =)

    Allt annat fixar man.. visst kan det vara irriterande att pipen på såssleven är på fel håll och folk kladdar på fel sida med smöret på smörkniven  men sånt överlever man =)

    Finns en webbshop med prylar för vänsterhänta:
    www.alltforvansterhanta.se/asp/prodtype.asp?p...

    Det kan bli lite jobbigt om man tex väljer en sport där det inte är så vanligt med vänsterhänta (tex golf).
    En sport där det är stor fördel att vara vänsterhänt är fäktning! =)
    Haha, kikade på sidan... Men alltså... Kortlek för vänsterhänta? Penna för vänsterhänta? Disktrasa...? Cool
  • Rosa30

    Både jag och mitt äldsta barn är vänsterhänta-det är ju inget som spelar nån som helst roll i vardagslivet. Möjligen när man skriver med bläckpenna eftersom man lätt smetar ut allt bläck-men i dagens samhälle är det inte direkt ofta man gör det....
    Har aldrig haft speciella verktyg eller nåt, men det tog rätt lång tid för mig att lära mig att hälsa med höger hand,sträckte alltid reflexmässigt fram vänster...

Svar på tråden Ni som har vänsterhänta barn....