Dagis vs. daghem(dagpappa).............
Hej, ska börja från början.. Jag bor i en förort söder om stan i sthlm med sambo och två barn (3 år, 8 mån). Dottern på 3 år går på dagis (förskola för de som är kinkiga) och har gjort den sen hon va 15 mån. Hon trivs jättebra. Det tar ca 15 min att gå dit "dessvärrre" (går förbi 3 st andra dagis på vägen, fick inte välja). Vilket går bra nu, men i vintras var det förjävligt när det inte är plogat alla gånger.
Jag har sedan hon börjat stått kvar i kön för att byta till närmare men det händer inget, vi har samma plats sen juni 09. När jag ringde förskolechefen typ skrattade hon åt mig, för det är sånna enorma köer, så de som vill byta står längst ner på listan, alltså -glöm! Typ så sa hon. Till saken hör att det är ett litet dagis, en avd bara. Alla 18 barn är mellan 2,5 och drygt 3. De kommer inte att ta in fler såvida nån flyttar, och då tar de in en jämnårig. Tankn är att material och tiden ska anpassas efter barnen. De ska få vara en grupp tills de börjar 6 års. Alltså kommer inte lillebror få gå där. Tänken är att han ska börja jan-12. Då kommer vi få TVÅ dagis..
Det har varit lite strul på hennes dagis nu ett tag sen den ende förskoleutbildade gick på mammaledighet. Personalstyrkan har bytts ut massa gånger. Det är en kvar sen dottern började, resten är olika vikarer. Har känns lite hattigt ett tag.
..nu till saken. Ovanför oss bor det ett par som driver familjedaghem. Det är mannens företag, men frun är hemma 2 dagar i veckan för att hjälpa till. Hans mamma är även med och hjälper varje dag. Han har jättelånga köer, Vissa barn bor i stan, föräldrar pendlar varje dag..
Han erbjöd oss en plats igår. Från aug. Han sa att han tar lillebror när det är dags sen också om vi vill......
Vi har funderat förut på detta då han frågat förut. Men vi har aldrig snackat allvar om det förrän nu.
Dagis/förskola vs dagmamma/pappa vad är egentligen bäst?? Beror väl kanske på barnet?
Min dotter är väldigt känslig av sig, så jag får för mig att hon kanske blir mer sedd i en sån grupp än som i en fårskock på dagis..
Men är det FÖÖÖÖR nära?????????
Han har sagt att han inte tycker det är konstigt om man är mammaledig/sjuk/ledig och lämnar barnen ändå, det har inte han med att göra. Och det är väl det som stör mig mest, kommer kännas sjuukt konstigt att gå och lämna om man jobbar kväll och vill ha en stund för sig själv, är ledig och ska i väg nånstans mm..
Vi kommer ju tjäna många timmar på att slippa gå i väg.. Framförallt på mornarna.
Gruppen betsår blaa just av 3 tjejer i hennes ålder just nu vilket är till en fördel tycker jag.. för det är ju det där med kompisar, finns ju massa på dagis.
Skulle kunna skriva massa mer, men är vi själviska om vi tackar jag till platsen?