• morotsland

mjölk trots tabletter, vad göra?

Jag fick barn för tre dagar sedan och ska bara flaskmata. Fick två tabletter dagen efter förlossningen för att stoppa mjölkproduktionen men sitter nu här med växande ömma och hårda bröst som helt klart innehåller mjölk (kommer om jag trycker). Är det fler som fått tabletter som varit med om detta och vad gör man? Går det över av sig självt eller kan man få mjölkstockning och bröstböld och hela faderullan? När jag söker på mjölkstockning kommer jag bara till sidor för folk som vill fortsätta amma och det är ju inte till någon hjälp. Kan man få fler tabletter utskrivna eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden mjölk trots tabletter, vad göra?
  • Frk Razz

Tycker du sk ringa mvc eller BVC efter helgen. Blir det för jobbigt kanske du ska ringa någon jour innan måndag. Lycka till!

• Lindacecilia78

Fick oxå så och fick då rådet av förlossningen att linda brösten hårt någon dag tills du känner att det börjar släppa. Stimulera inte vad du än gör.

• tjolahopp81

helt normalt enl sjukhuset där jag födde!
    jag fick dostinex på tis och sonen föddes på sö. fortfarande på tors när vi kommit hem var brösten spända och hårda. hade en tight bh på mig någon vecka till. sedan försvann det!
    hoppas det är bättre nu, ts!

• 201201232

Om det gör väldigt ont kan man klämma ut det värsta, men undvik stimulans i högsta möjliga grad. Var observant på om du får feber, men ömhet och obehag är helt normalt. Blir det rodnad på bröstet eller att det blir mycket knöligt är det nog också läge att söka vård.

Svar på tråden mjölk trots tabletter, vad göra?