• luspudel

Mitt personliga brev - hjälp!

Jag är i desperat behov av hjälp med mitt personliga brev. Skall söka jobb i en färg - tapet - interiörbutik. Vad ska jag skriva? Vad är intressant?

Finns det någon bra mall att utgå ifrån? Jag vill ju sticka ut och synas men utan att gå bananas...

• Svar på tråden Mitt personliga brev - hjälp!
  • mrs holiday

Det är lättare att ge feedback om du har ett förslag att utgå från. Googla på personligt brev, så kanske du får upp några förslag. Mallar är svårt, eftersom brevet är tänkt att vara just personligt. Tänk på att besvara frågorna:

* Varför ska ni anställa just mig på den här tjänsten?
    * Varför är jag intresserad av den här tjänsten?

Tänk också på att du ska sälja dig som arbetskraft, inte skriva en kontaktannons. Inte för mycket personlig information alltså - max några rader långt ner i brevet. Brevet ska som längst vara en sida, ganska luftigt skrivet.

Så, nu har du några tips, så nu kan du börja skriva!

• luspudel

Vad tror ni om detta?

Jag älskar inredning. När jag var liten byggde jag upp en hel stad av skokartonger, enbart för att få göra husen vackra inuti. Idag inreder jag mitt eget hem, och ägnarmig åt att göra iordning gamla möbler med hjälp av färg. Min passion för att inreda, min känsla för detaljer och vilja att göra kunden nöjd är egenskaper jag tar med mig i tjänsten som butiksmedarbetare hos er.

Så fort jag såg annonsen blev jag jätteintresserad. Att arbeta i en nyöppnad butik i en etablerad kedja, att utveckla och förvalta detta varumärke är en möjlighet och utmaning jag verkligen ser fram emot.

Så vad kan jag erbjuda er?

Jag har, förutom min gymnasieutbildning, utbildat mig till nagelterapeut och därefter arbetat på en salong. Jag var då egen företagare med allt vad det innebär, samtidigt som vi alla gemensamt sålde produkter till kunderna förutom våra tjänster. På en salong är det otroligt viktigt att kunden ska känna sig ompysslad, betydelsefull och nöjd - en erfarenhet som är obetalbar i alla serviceyrken.
    Under min tid på salongen ägnade vi oss dessutom åt att måla och inreda lokalen, min absoluta favoritsysselsättning var när det var dags att skylta om i skyltfönstrena. Att fånga kunders intresse är kul!
    Jag fick även en del kassavana här.

Under min gymnasietid praktiserade jag på Transatlantic, ett rederikontor i Skärhamn. Även här utvecklade jag min känsla för att ta hand om kunder.

Jag hoppas att jag fångade ert intresse på samma sätt som ni fångade mitt, och att vi får möjlighet att ses personligen!

Mvh, XX

• mrs holiday

Tycker det låter bra, med några små förslag till ändringar: jag skulle nog själv valt att byta plats på första och andra stycket. Meningen om kassavana (och skriv inte "en del", det ser förringande ut) ser ut att hänga lite i luften, baka hellre in den i stycket ovan, likaså det sista stycket - du skulle kunna inleda stycket ovan detta med:

"Min känsla för att ta hand om kunder föddes och utvecklades då jag under min gymnasietid praktiserade på ett rederikontor i Skärhamn. Efter gymnasiet utbildade jag mig till nagelterapeut och arbetade på min egen salong. Jag var då egen företagare....osv"

Tillsammans med ditt personliga brev bifogar du ju också ett CV där alla tidsuppgifter och namn på företag finns osv, så du behöver inte känna att dessa detaljer behöver finnas med i det personliga brevet.

För övrigt bra skrivet, intressant, relevant riktat och bra språk!

Svar på tråden Mitt personliga brev - hjälp!