• LillaMandarin

Finns det någon brandman som kan beskriva ett typiskt schema?

Finns det någon heltidsbrandman här inne som kan berätta lite hur ett schema kan se ut?
    Som jag har förstått så arbetar man intensivt i några dagar för att sedan ha en sammahängande ledighet, stämmer det? Därav kan många ha ett extra arbete/egen firma vid sidan av med tanke på att lönen inte är den bästa som brandman.
    Har jag fått helt fel uppfattning? 

• Svar på tråden Finns det någon brandman som kan beskriva ett typiskt schema?
  • tideloo

Oftast är det 24 timmarspass,ledig några dagar å sen 24 timmars pass igen! Så jobbar iaf min sambo som är brandman

• Lovisa09

Min pappa är brandman, han jobbar 8-17 eller 17-08 vardagar, helger dygn 08-08 och under sommaren jobbar dem bara dygn.

• LillaMandarin

Okej men då är det lite så som jag trodde då. Arbetar era närstående enbart som detta och klarar sig ekonomiskt eller har det något mer vid sidan av?

• Lovisa09

Min pappa har annat jobb brevid, men jag tror inte han gör det för pengarna, visst lite extra varje månad blir det ju men han är nog inte beroende av extrajobbets lön för att få det gå runt. Det är mer att han är en rastlös människa som vill ha att göra hela tiden och brandmansjobbet innebär ju att man har en hel del ledig tid.

• LillaMandarin

Tack snälla för svaren... Min tanke är att söka in till SMO i januari och samtidigt hålla igång mitt lilla företag,om man sedan lyckas bli brandman. Men det verkar ju som att man ev. har möjlighet till det då.

• Lovisa09
    LillaMandarin skrev 2011-05-14 10:05:52 följande:
    Tack snälla för svaren... Min tanke är att söka in till SMO i januari och samtidigt hålla igång mitt lilla företag,om man sedan lyckas bli brandman. Men det verkar ju som att man ev. har möjlighet till det då.
    Det tror jag absolut att du har.. Lycka till!
  • Studentpappa

Om du inte redan gör det så se till att börja träna hårt. Fyskraven för att bli brandman är hårda och många tjejer som gått SMO klarar inte testerna som krävs för att få jobb. 
    Om du inte redan styrketränar så är det nog dags att börja då ett moment är bänkpress vilket många tjejer är naturligt väldigt svaga i.

Dessa krav gäller för storstad och är från 2009 vet ej om de uppdaterats någonting.

Stående längdhopp: Minst 2 meter.
    Löptest: 3  000 meter 13 minuter och 15 sekunder.
    Bänkpress:
     30 kilo, 35 repetitioner
    Handstyrka: 420 Newton.
    Lyft till hakan: Med 15 kilo skivstång, 40 stycken.
    Roddmaskin: 500 meter, 1 minut och 45 sekunder.
    Arbetsrelaterad hinderbana finns på alla räddningstjänster.
    Källa: Räddningstjänsten Storgöteborg 

• LillaMandarin

Jo jag har sett kraven. Jag tror inte jag fixar det men man måste ju iaf få utmana och hoppas på sig själv

• Studentpappa
    LillaMandarin skrev 2011-05-14 17:04:29 följande:
    Jo jag har sett kraven. Jag tror inte jag fixar det men man måste ju iaf få utmana och hoppas på sig själv
    Du kanske inte klarar dom nu men om du tränar målmedvetet så finns väl absolut chansen eller? Du måste väl gå in med inställningen att du fixar det. Bestäm dig för att klara det sen tränar du på de specifika momenten långt i förväg.
    För att bli bra i bänk så måste man träna bänk. Lyft till hakan är ju också en övning som inte är särskilt naturligt att vara stark i. Konditionskraven är ju inte omänskliga men kräver såklart en ganska god kondition. Har ju även varit mycket snack om lägre intagningskrav för kvinnor vet inte om något sådant har införts det har väl du bättre koll på antar jag :)
  • Cloudy
    Studentpappa skrev 2011-05-14 11:12:18 följande:
    Om du inte redan gör det så se till att börja träna hårt. Fyskraven för att bli brandman är hårda och många tjejer som gått SMO klarar inte testerna som krävs för att få jobb. 
    Om du inte redan styrketränar så är det nog dags att börja då ett moment är bänkpress vilket många tjejer är naturligt väldigt svaga i.

Dessa krav gäller för storstad och är från 2009 vet ej om de uppdaterats någonting.

Stående längdhopp: Minst 2 meter.
    Löptest: 3  000 meter 13 minuter och 15 sekunder.
    Bänkpress: 30 kilo, 35 repetitioner
    Handstyrka: 420 Newton.
    Lyft till hakan: Med 15 kilo skivstång, 40 stycken.
    Roddmaskin: 500 meter, 1 minut och 45 sekunder.
    Arbetsrelaterad hinderbana finns på alla räddningstjänster.
    Källa: Räddningstjänsten Storgöteborg 
    Är det sådana intagningkrav idag alltså?

När jag praktiserade som brandman 2003 så var det ett rätt så tufft rullbandstest med full utrustning på, ett simprov med dyk och att dra en docka på 85 kg x antal meter som var de krav som krävdes men dessa är alltså ändrade nu då?

Det låter så märkligt nämligen att det skulle vara de krav som du räknar upp eftersom de inte direkt är direkt verklighetsbaserade.
Svar på tråden Finns det någon brandman som kan beskriva ett typiskt schema?