gavagai skrev 2011-05-14 07:54:16 följande:
Det kan se olika ut på olika skolor hur rektorer delar upp arbetsuppgifterna. Ofta är det flra rektorer, biträdande o.s.v. Det handlar ofta mycket om att få ihop budget, och jag tror att det är väldigt bra (både för dig och skolan) att ha en ekonomisk/juridisk utbildning och utbildning i ledarskap. Jag tror att traditionen att ta in lärare från den egna skolan som rektorer (utan ytterligare utbildning) är på väg bort, eller jag hoppas det i alla fall. Det är ett svårt jobb, och myckt annorlunda än läraryrket. Tänk på att du sitter mittemellan en hel lärarkår och kommunens ekonomiska krav. Jag skulle satsa på en "rektorsutbildning" om jag var du (masterprogram i pedagogiskt ledarskap t.ex.), alternativt inte bli rektor.
bara nyfiken då det nyligen kom ut en tjänst i grannkommunen på samma sorts skola, de krävde ingen ekonomiutb....funderat lite på o rektorsutb eftersom jag är ganska trött på läraryrket för tillfället, men vet inte omjag skulle fixa ekonomidelen. Att det skiljer sig mkt från läraryrket var liksom hela vitsen med et så d var ju bra o höra :)