• Alexis mamma

Rektor efter några år i läraryrket?

Nån som blivit rektor/sökt jobb som rektor med endast lärarutbildning + lärarerfarenhet på samma "sorts" skola? Klarar man av det om man har bra ledaregenskaper? Eller behöver man ha en ekonomiutbildning? Vilka arbetsuppgifter är det mest av när man arbetar som rektor? Att utveckla den pedagosiska verksamheten eller är det mer ekonomijobb, pappersarbete osv?

• Svar på tråden Rektor efter några år i läraryrket?
  • Linda1976

Min mamma gick just i pension, och jag tror inte hon skulle råda NÅGON att bli rektor - tänk inte ens tanken

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • gavagai

Det kan se olika ut på olika skolor hur rektorer delar upp arbetsuppgifterna. Ofta är det flra rektorer, biträdande o.s.v. Det handlar ofta mycket om att få ihop budget, och jag tror att det är väldigt bra (både för dig och skolan) att ha en ekonomisk/juridisk utbildning och utbildning i ledarskap. Jag tror att traditionen att ta in lärare från den egna skolan som rektorer (utan ytterligare utbildning) är på väg bort, eller jag hoppas det i alla fall. Det är ett svårt jobb, och myckt annorlunda än läraryrket. Tänk på att du sitter mittemellan en hel lärarkår och kommunens ekonomiska krav. Jag skulle satsa på en "rektorsutbildning" om jag var du (masterprogram i pedagogiskt ledarskap t.ex.), alternativt inte bli rektor.

• Alexis mamma
    gavagai skrev 2011-05-14 07:54:16 följande: