• Alexis mamma

Rektor efter några år i läraryrket?

Nån som blivit rektor/sökt jobb som rektor med endast lärarutbildning + lärarerfarenhet på samma "sorts" skola? Klarar man av det om man har bra ledaregenskaper? Eller behöver man ha en ekonomiutbildning? Vilka arbetsuppgifter är det mest av när man arbetar som rektor? Att utveckla den pedagosiska verksamheten eller är det mer ekonomijobb, pappersarbete osv?

• Svar på tråden Rektor efter några år i läraryrket?
  • Linda1976

Min mamma gick just i pension, och jag tror inte hon skulle råda NÅGON att bli rektor - tänk inte ens tanken

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • gavagai

Det kan se olika ut på olika skolor hur rektorer delar upp arbetsuppgifterna. Ofta är det flra rektorer, biträdande o.s.v. Det handlar ofta mycket om att få ihop budget, och jag tror att det är väldigt bra (både för dig och skolan) att ha en ekonomisk/juridisk utbildning och utbildning i ledarskap. Jag tror att traditionen att ta in lärare från den egna skolan som rektorer (utan ytterligare utbildning) är på väg bort, eller jag hoppas det i alla fall. Det är ett svårt jobb, och myckt annorlunda än läraryrket. Tänk på att du sitter mittemellan en hel lärarkår och kommunens ekonomiska krav. Jag skulle satsa på en "rektorsutbildning" om jag var du (masterprogram i pedagogiskt ledarskap t.ex.), alternativt inte bli rektor.

• Alexis mamma
    gavagai skrev 2011-05-14 07:54:16 följande:
    Det kan se olika ut på olika skolor hur rektorer delar upp arbetsuppgifterna. Ofta är det flra rektorer, biträdande o.s.v. Det handlar ofta mycket om att få ihop budget, och jag tror att det är väldigt bra (både för dig och skolan) att ha en ekonomisk/juridisk utbildning och utbildning i ledarskap. Jag tror att traditionen att ta in lärare från den egna skolan som rektorer (utan ytterligare utbildning) är på väg bort, eller jag hoppas det i alla fall. Det är ett svårt jobb, och myckt annorlunda än läraryrket. Tänk på att du sitter mittemellan en hel lärarkår och kommunens ekonomiska krav. Jag skulle satsa på en "rektorsutbildning" om jag var du (masterprogram i pedagogiskt ledarskap t.ex.), alternativt inte bli rektor.
    bara nyfiken då det nyligen kom ut en tjänst i grannkommunen på samma sorts skola, de krävde ingen ekonomiutb....funderat lite på o rektorsutb eftersom jag är ganska trött på läraryrket för tillfället, men vet inte omjag skulle fixa ekonomidelen. Att det skiljer sig mkt från läraryrket var liksom hela vitsen med et så d var ju bra o höra :)
  • lottizm
    Linda1976 skrev 2011-05-13 21:27:50 följande:
    Min mamma gick just i pension, och jag tror inte hon skulle råda NÅGON att bli rektor - tänk inte ens tanken
    min pappa är rektor och råder inte heller någon att bli rektor han vill gärna jobba med den pedagogiska biten men måste lägga nästan all tid på ekonomi/administration.
  • Linda1976
    lottizm skrev 2011-05-16 12:35:54 följande:
    min pappa är rektor och råder inte heller någon att bli rektor han vill gärna jobba med den pedagogiska biten men måste lägga nästan all tid på ekonomi/administration.
    Precis. Och problemlösning som inte borde behövas. (Eller rättare sagt, problemen skulle inte behöva finnas).
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Rektor efter några år i läraryrket?