• Emmelyn

Hel-ammande 3,5 mån med förstoppning, ngn med erfarenhet?

Hej!

Jag är orolig över min lilla bebis här hemma och hoppas att någon orkar läsa igenom min beskrivning och svara.

Jag har en 3,5 mån som varit förstoppad/haft ”trög” mage mer eller mindre sedan han var en månad. Han är hel-ammande och då är det ju ovanligt med förstoppning, men så ligger det till i alla fall.  Första månaden bajsade han normalt, därefter började han bajsa var tionde dag och fick stora problem med gaser. Vi testade Minifom och Sempers magdroppar utan större framgång, det som fungerade hjälpligt var ”kolikmassage” tre ggr per dag. Vid tre månader blev gaserna bättre och vi har numera en nöjd och glad bebis, dock kvarstår problemen med hans jättetröga mage.

På inrådan av min BM har vi haft 1 tsk messmör och 1 tsk rapsolja i utpumpad bröstmjölk ca 2 ggr/dag (har testat plommonpuré men det gick inte alls, han fick jätteont i magen).  Efter det bajsar han lite oftare, ungefär 1-2 ggr/v. Men nu tycker jag att det börjar bli sämre igen och han verkar jämra sig och ha ont när han bajsar, vilket inte är så konstigt då det är stora korvar som kommer ut. Han är inte jätteledsen eller gråter men han gnyr och tar i väldigt mycket, alltså inte det här ”vanliga bebis-stånkandet”. Hursomhelst så testade jag igår att reta honom lite i stjärten med en termometer och då började han bajsa efter ett tag, först kom en jättehår korv, sedan mjukt normalt bajs. Jag testade samma sak idag med samma effekt.

Min fundering är nu kan jag göra så här varje kväll, är det verkligen bra för hans tömningsreflexer? Finns det någon som varit med om något liknande? Vad säger er BM? Min anser att så länge han inte verkar ha ont och mår bra så ska man köra på med messmör och olja, annars är det akuten som gäller. Jag tycker det känns så drastiskt att åka till akuten för en sådan här sak, han mår ju bra men han blir ju aldrig bättre.

Någon som kan lugna en orolig mamma? Ska ringa barnmorskan på måndag, men vet inte om jag ska fortsätta att hjälpa honom att ”tömma” under helgen, eller låta det vara? Känns inte riktigt som om min barnmorska tar det här på allvar, hon tyckte vi skulle försöka undvika att börja med stimulerande medicin, vilket jag iofs håller med om, men han verkar ju kanske behöva det trots allt…  

• Svar på tråden Hel-ammande 3,5 mån med förstoppning, ngn med erfarenhet?
  • fröken argbigga

Låter inte bra, BVC verkar inte ta detta på allvar. Ring och boka en tid på barnmottagningen i stället, barnet behöver undersökas av en läkare något är ju inte som det ska. Kan det vara mjölkproteinallergi? Det kan ge hård mage vet jag.  
    Det är iallafall inte skadligt att använda tempen under helgen, har haft barn med förstoppning och flera läkare har rekomenderat att använda tempen. 

• vittra

Troligt att han har mjölkproteinallergi eftersom det kan orsaka förstoppning även om det inte är så vanligt.

Tycker det är helt förjävligt att inte bvc tar det på allvar, det är självklart något som är fel när han har så stora problem och det är inte något som försvinner bara för att man ger messmör eller olja! Så hon verkar ju inte ha så stor koll (vilket iofs inte är ovanligt) de är ju kunniga på friska barn på sin höjd, men så fort något sticker utanför normen så har de ju inte kunskaper att göra några bedömningar. Tycker du ska kontakta barnmottagningen istället eller vad som nu passar men se till att prata med kunnig personal istället.

• Emmelyn

Tack så mycket för era svar! Har själv varit inne på att det kan vara mjölkproteinallergi och uteslöt därför det  i min kost under en veckas tid när han var runt 1.5 mån...dock blev det inte bättre då, men det kan kanske behövas göras under en längre tid för att se effekt. Tycker även han har fått utslag runt munnen, min man tycker att jag är hypokondrisk och tror att det är värmeutslag eller att nappen sitter för tätt...jag tycker dock det eskalerat vilket verkar skumt..så ja sammantaget är det ju ganska klassiska symptom.

Hursomhelst så fick era svar mig att ringa sjukvårdsupplysningen och de tyckte att vi skulle söka för det här, så nu gör jag det omgående. Tack för hjälpen, behövde stöd utifrån för att våga lite på min instinkt om att ngt inte står rätt till. Va ska man med BM till när man har FL ;)

• Emmelyn
    tokmonkan skrev 2011-05-14 11:10:16 följande:
    hur har det gått?????
    Var inne på sjukan igår. Här måste man tydligen åka till akuten för att få en remiss...

Hursomhelst så trodde läkaren precis som ni/vi att det kunde vara mjölkallergi så nu äter jag mjölkfritt från igår. Fick även en remiss till en barnläkare som kan följa upp det här, spec om det nu inte hjälper med kostomläggningen. Men det lär dröja innan vi får komma dit, så vi kör på mjölkfritt fram tills dess, så både hoppas jag och inte hoppas jag att det är mjölkproteinallergi.  =)
  • Lee78

Att matsmältningen inte fungerar kan ha att göra med att bebisen fått låsningar o spänningar i nacken efter förlossningen. Sånt kan man få hjälp med av en kiropraktor med babykompetens!

Om du tänker dig att nervsignalerna som ska ut till kroppens alla organ (även matsmältningsorganen) är som en kran. Finns det låsningar o spänningar i nacken så kommer bara tex 75% av nervsignalerna ut ordentligt vilket medför att matsmältningen fungerar dåligt (gäller även kolikbarn, barn som skriker mycker, sover dåligt).
    Det kiropraktorn gör är att hitta de låsta områdena o mycket lätt trycka där så det släpper. Kraften är inte mer än vad som behövs för att trycka fast ett frimärke.

När min son var 6 veckor fick jag nys om detta o fick tid direkt (på Kiropraktik i Täby, Stockholm). Min son hade då slutat bajsa själv o jag hjälpte med termometer o bebismassage var tredje dag. Han kunde skrika mellan 16 och 21 på kvällen av smärta

Efter första besöket sov han 6 timmar, jag fick väcka honom för att han öht skulle få nån mat vid 19 på kvällen.
    Då bajsade han även rejält själv första ggen på länge.

En vecka senare var vi på andra besöket o efter det har det varit bra! (fast de trodde mjölkallergi fr början)

Av någon konstig anledning så tipsar inte svenska BVC, sjukvård osv om kiropraktorhjälp för våra små. Men som du ser i den tråd jag startat här, så har många nu fått hjälp!!!
    --->
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m58456576.html

• Tygtiiger
    Lee78 skrev 2011-05-15 20:17:11 följande:
    Att matsmältningen inte fungerar kan ha att göra med att bebisen fått låsningar o spänningar i nacken efter förlossningen. Sånt kan man få hjälp med av en kiropraktor med babykompetens!

Om du tänker dig att nervsignalerna som ska ut till kroppens alla organ (även matsmältningsorganen) är som en kran. Finns det låsningar o spänningar i nacken så kommer bara tex 75% av nervsignalerna ut ordentligt vilket medför att matsmältningen fungerar dåligt (gäller även kolikbarn, barn som skriker mycker, sover dåligt).
    Det kiropraktorn gör är att hitta de låsta områdena o mycket lätt trycka där så det släpper. Kraften är inte mer än vad som behövs för att trycka fast ett frimärke.

När min son var 6 veckor fick jag nys om detta o fick tid direkt (på Kiropraktik i Täby, Stockholm). Min son hade då slutat bajsa själv o jag hjälpte med termometer o bebismassage var tredje dag. Han kunde skrika mellan 16 och 21 på kvällen av smärta

Efter första besöket sov han 6 timmar, jag fick väcka honom för att han öht skulle få nån mat vid 19 på kvällen.
    Då bajsade han även rejält själv första ggen på länge.

En vecka senare var vi på andra besöket o efter det har det varit bra! (fast de trodde mjölkallergi fr början)

Av någon konstig anledning så tipsar inte svenska BVC, sjukvård osv om kiropraktorhjälp för våra små. Men som du ser i den tråd jag startat här, så har många nu fått hjälp!!!
    --->
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m58456576.html
    Antagligen för att det är bara hälso- och sjukvårdspersonal som får behandla barn under åtta år! Detta enligt patientsäkerhetslagens femte kapitel. Kiropraktorer är inte automatiskt hälso- och sjukvårdspersonal även om det är ett reglerat legitimationsyrke! (Så ja, det är olagligt för tex homeopater och andra alternativpraktiker att behandla barn under en viss ålder.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Lee78
    Tygtiiger skrev 2011-05-15 20:27:56 följande:
    Antagligen för att det är bara hälso- och sjukvårdspersonal som får behandla barn under åtta år! Detta enligt patientsäkerhetslagens femte kapitel. Kiropraktorer är inte automatiskt hälso- och sjukvårdspersonal även om det är ett reglerat legitimationsyrke! (Så ja, det är olagligt för tex homeopater och andra alternativpraktiker att behandla barn under en viss ålder.)
    Skitsnack!!! Klart de får behandla om föräldrarna vill det. Olagligt!? Pyttsan.
  • Lee78
    Tygtiiger skrev 2011-05-15 20:27:56 följande:
    Kiropraktorer hör inte dit och FÅR därmed behandla enligt kap 4 i Pat.säk.lagen.
    Word! Solig
  • Indigobarn

Min son var också förstoppad trots helammning. Trodde också det var mjölkprotein. Men det var hela baletten. Det var mjölkprotein, sojaprotein, vete, råg, korn och havre!
    Så om du nu utesluter mjölk, ersätt det då inte med sojaprodukter (många som gör).
    Mitt barn gjorde patch-test.

Lycka till!

• lo g

Dottern var också trög och förstoppad trots helammning! Jag provade även att utesluta mjölk, mjölkprotein. Men utan lyckat resultat.

Jag fick rådet att ge henne laktulos i små mängder, detta ger vi fortfarande då hon är 11månader.(då i strörre mängder) Eftersom laktulos inte påverkar den naturliga tarmfloran så är det inte skadligt att ge det en längre tid. Vissa barn är tyvärr bara kronisk förstoppade . Jag har själv känslig mage så det kan ju också vara en bidragande faktor.
    Men se till att få hjälp nu så länge barnet är litet för det kan skapa riktigt jobbiga situationer ju äldre de blir. Ex de kan bli rädda att bajsa och därför håller sig så man måste åka in på sjukhus för att tömma, vilket är i sig en traumatisk upplevelse. Lycka till hoppas att ni får något svar!

• Red Hot Chili

Messmör innehåller väldigt, väldigt mycket laktos så det ska man absolut inte ge spädbarn så din BVC-sköterska gav ett riktigt dumt råd som förvärrar magproblemet. Amma på som vanligt och låt bli att ge något utöver det, att bajsa sällan när barnet bara ammas är ingen fara för så små kan inte få riktig förstoppning av enbart bröstmjölk.. Tarmarna fortsätter att utvecklas och vill du underlätta bajsandet så ta av honom blöjan och håll honom sedan över handfatatet eller toastolen, det brukar gå lättare att bajsa upprätt än liggande.

• Indigobarn
    Red Hot Chili skrev 2011-05-16 11:33:34 följande:
    Messmör innehåller väldigt, väldigt mycket laktos så det ska man absolut inte ge spädbarn så din BVC-sköterska gav ett riktigt dumt råd som förvärrar magproblemet. Amma på som vanligt och låt bli att ge något utöver det, att bajsa sällan när barnet bara ammas är ingen fara för så små kan inte få riktig förstoppning av enbart bröstmjölk.. Tarmarna fortsätter att utvecklas och vill du underlätta bajsandet så ta av honom blöjan och håll honom sedan över handfatatet eller toastolen, det brukar gå lättare att bajsa upprätt än liggande.
    Det sa alla till mig också, att helammade barn inte kan bli förstoppade. Min son hade helt tjockt, fast och segt bajs. Så han var förstoppade. Jag fick hålla honom över handfatet, med benen i skräddarställning för att hjälpa honom att bajsa. Han bajsade högst var 10:e dag. Det är ju ok, men inte att han hade hård avföring.
    TS, det är värt att prova att helt lägga om kosten. Prata med en dietist. Kanske räcker det att ta bort, mjölk, soja och kanske bara bröd tex?
  • mamma till tre busungar

Förutom magmassage kan ni ju också testa att hålla honom i upprätt ställning över ex vis en potta en stund. Gärna efter han ätit så att man nyttjar den långa tarmreflexen. Det kan vara lättare att bajsa då.

Alltså : Hans rygg mot dig som stöd. Dina händer på undersidan av han lår så att de dras upp mot hans mage. Och så kan man hålla honom så en stund. Tänk ungefär som om han skulle sitta på huk fast du håller honom.

Självklart ska ni kolla allergier mm också!!!

Svar på tråden Hel-ammande 3,5 mån med förstoppning, ngn med erfarenhet?