Hel-ammande 3,5 mån med förstoppning, ngn med erfarenhet?
Hej!
Jag är orolig över min lilla bebis här hemma och hoppas att någon orkar läsa igenom min beskrivning och svara.
Jag har en 3,5 mån som varit förstoppad/haft ”trög” mage mer eller mindre sedan han var en månad. Han är hel-ammande och då är det ju ovanligt med förstoppning, men så ligger det till i alla fall. Första månaden bajsade han normalt, därefter började han bajsa var tionde dag och fick stora problem med gaser. Vi testade Minifom och Sempers magdroppar utan större framgång, det som fungerade hjälpligt var ”kolikmassage” tre ggr per dag. Vid tre månader blev gaserna bättre och vi har numera en nöjd och glad bebis, dock kvarstår problemen med hans jättetröga mage.
På inrådan av min BM har vi haft 1 tsk messmör och 1 tsk rapsolja i utpumpad bröstmjölk ca 2 ggr/dag (har testat plommonpuré men det gick inte alls, han fick jätteont i magen). Efter det bajsar han lite oftare, ungefär 1-2 ggr/v. Men nu tycker jag att det börjar bli sämre igen och han verkar jämra sig och ha ont när han bajsar, vilket inte är så konstigt då det är stora korvar som kommer ut. Han är inte jätteledsen eller gråter men han gnyr och tar i väldigt mycket, alltså inte det här ”vanliga bebis-stånkandet”. Hursomhelst så testade jag igår att reta honom lite i stjärten med en termometer och då började han bajsa efter ett tag, först kom en jättehår korv, sedan mjukt normalt bajs. Jag testade samma sak idag med samma effekt.
Min fundering är nu kan jag göra så här varje kväll, är det verkligen bra för hans tömningsreflexer? Finns det någon som varit med om något liknande? Vad säger er BM? Min anser att så länge han inte verkar ha ont och mår bra så ska man köra på med messmör och olja, annars är det akuten som gäller. Jag tycker det känns så drastiskt att åka till akuten för en sådan här sak, han mår ju bra men han blir ju aldrig bättre.
Någon som kan lugna en orolig mamma? Ska ringa barnmorskan på måndag, men vet inte om jag ska fortsätta att hjälpa honom att ”tömma” under helgen, eller låta det vara? Känns inte riktigt som om min barnmorska tar det här på allvar, hon tyckte vi skulle försöka undvika att börja med stimulerande medicin, vilket jag iofs håller med om, men han verkar ju kanske behöva det trots allt…