• nica83

Sängstomme för 80 cm madrass?!

Söker och söker på internet efter en sängstomme till en resårmadrass som är 80 cm bred och 200 cm lång. Den ska placeras i sonen sovrum och bör helst inte kosta en förmögenhet.

Gärna vit men alla tips är välkomna!!

Verkar helt omöjligt

• Svar på tråden Sängstomme för 80 cm madrass?!
  • LinnaLi

Vi ska köpa en Hemnes dagbädd till dottern, och den är vit med lådor under. Samt har bäddmåtten 80 200.

...för evigt, för alltid...
  • LinnaLi

IKEA, såklart :P Plus att den går att bädda ut till en 160s.

• nica83

Har kollat på Hemnes och den är verkligen jättefin, dock rekommenderar de (jag citerar IKEAs hemsida) "Välj skum- eller latexmadrasser om du ska använda dagbädden som en dubbelsäng.
    Kan användas med upp till 10 cm tjocka madrasser"

Så den resårmadrass vi har blir tyvärr för hög! Vill helst använda madrassen då den är i väldigt bra skick, tänkte det var smart att spara en slant på så sätt men nu är det svårt att hitta stomme istället. Huvudgavel är också ett alternativ men det verkar inte heller finnas för 80-madrasser....

• nica83

Eller är det jag som tolkar fel - dvs att madrassen bör vara under 10 cm om den ska användas som dubbelsäng eller är det alltid? Tror i varje fall den blir rätt så hög ändå för en 3-åring som kan ramla ur sängen (han sover ju alltid mellan oss nu)

• LinnaLi

På vår säng satte vi ben och gjorde en egen huvudgavel som vi klädde med tyg. Gjorde den i typ plywood. Så hittar man inte något annat går det ju att trixa till det själv om man vill.

• LinnaLi

Den ska vara max 10 cm. Så du tolkar rätt!

• Mama Mia

Våran 2-åring fick nyss "riktig" säng och då fick hon en resårmadrass vi hade som också är 80 cm. Jag köpte låga ben på Ikea bara (10 cm). Och tanken är att jag ska göra en egen sänggavel av en spånskiva eller liknande och klä med skumgummi och tyg, men har inte kommit mig för ännu. Fö funkar sängar alldeles utmärkt utan gavlar och stommar också. Vill man ändå ha något för utseendets skull kan man måla/tapetsera en fyrkant på väggen som "gavel", eller sätta ut ett tyg.
    Ben är iaf att rekommendera för hygienens skull.

Har också en vän som har Hemnes till sitt barn och dom har gjort en egen sängbräda så han inte ramlar ur.

• Kodia
    nica83 skrev 2011-05-13 22:25:47 följande:
    Har kollat på Hemnes och den är verkligen jättefin, dock rekommenderar de (jag citerar IKEAs hemsida) "Välj skum- eller latexmadrasser om du ska använda dagbädden som en dubbelsäng.
    Kan användas med upp till 10 cm tjocka madrasser"

Så den resårmadrass vi har blir tyvärr för hög! Vill helst använda madrassen då den är i väldigt bra skick, tänkte det var smart att spara en slant på så sätt men nu är det svårt att hitta stomme istället. Huvudgavel är också ett alternativ men det verkar inte heller finnas för 80-madrasser....
    Men är inte det bara för att det blir väldigt svårt att vika och packa undan en extra resårmadrass - det är ju enklare att rulla ihop en extra skumgummimadrass och lägga i en av lådorna.

Dottern har en Hemnes dagbädd, och hon har två skumgummimadrasser på varandra (för att en blev över, och det var ett praktiskt ställe att ha den på). Det funkar bra, så en resårmadrass borde inte vara några problem. Dock är sängen i sig ganska hög, eftersom det är en utdragssäng, med lådor under, så för en treåring hade jag nog valt något annat.
  • nica83

Göra egen sänggavel är en tanke men känner jag mig själv kommer det aldrig bli av...

Puffar lite. Måste väl finnas någon mer sängstomme där ute?

Svar på tråden Sängstomme för 80 cm madrass?!