• Anonym

Man kan väl inte bli gravid 7 dagar efter mens?

Kondomen sprack och min kille är jätteorolig. Men det är väl inte ens möjligt att bli gravid om man haft mens 7 dagar tidigare bara? Har 30-32dagars menscykel så borde väl kräva MINST 14-15 dagar efter mens för att jag ska få ägglossning?

• Svar på tråden Man kan väl inte bli gravid 7 dagar efter mens?
  • Margarit

Antagligen inte, om du har en regelbunden menscylel men det är ju helt klart möjligt. Jag hade hämtat dagen-efter-piller om det varit en katastrof att bli gravid.

• Anonym
    Margarit skrev 2011-05-13 23:12:05 följande:
    Antagligen inte, om du har en regelbunden menscylel men det är ju helt klart möjligt. Jag hade hämtat dagen-efter-piller om det varit en katastrof att bli gravid.
    Jag tänkte att det var så omöjligt att dagen efter piller inte ens behövs, men hans nojjande har gjort mig nervös nu.
  • Astarte

Det är inte alls omöjligt, som sagt. Ta akut p-piller om du inte vill bli gravid.

• adrift

Man kan ju bli gravid när man har mens så vrf inte ?

• Petra b

Visst är det möjligt. Ägglossningen inträffar inte alltid mitt i cykeln, den kan komma tidigare eller senare. Jag har t.ex. 30 dagars cykel, ägglossning på dag 17.

Men, det är åtminstone inte troligt enligt statistik, så ni kan nog vara lugna. Ta ett gravtest sen för säkerhets skull bara. 

• Anonym

Oj då, det hade jag ingen aning om. Får väl köpa ett piller och hoppas att det fungerar då.

• Petra b

Ett dagen efter-piller skjuter väl bara upp ägglossningen om den inte redan inträffat? 

Så vid närmare eftertanke är det nog det bästa. De små rackarna kan ju överleva några dagar också, så att skjuta upp den kan vara en god idé. 

• Nyfiken gul

självklart kan man bli gravid 7 dagar efter mens - för det beror ju på hur många blödningsdagar man har... blöder man länge kan man ju faktiskt redan vara vid tiden för ägglossning.  det gäller att man håller koll på dagarna helt enkelt och var i cykeln man faktiskt är. Bara för att man blöder så blir man automatiskt inte infertil.

och spermier kan leva upp till 5 dagar inne i dig och invänta dina ägg.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2011-05-13 23:55:18 följande:
    självklart kan man bli gravid 7 dagar efter mens - för det beror ju på hur många blödningsdagar man har... blöder man länge kan man ju faktiskt redan vara vid tiden för ägglossning.  det gäller att man håller koll på dagarna helt enkelt och var i cykeln man faktiskt är. Bara för att man blöder så blir man automatiskt inte infertil.

och spermier kan leva upp till 5 dagar inne i dig och invänta dina ägg.
    Jag räknade 7dagar från mensens första dag. Har bara blödningar i 2dagar. Trodde bara spermierna levde max 72h. Nu börjar jag förstå varför folk som kör med säkra perioder blir gravida så ofta.
  • San Francisco

Du kan bli gravid när som!

Svar på tråden Man kan väl inte bli gravid 7 dagar efter mens?