• mysFlisan

hur gör ni om ni behöver barnvakt?

jag är bara nyfiken på om nån har det som jag..och hur gör ni?

jag är separerad förälder och inte på god fot med pappan,har heller inte nån familj där jag bor:(
    har oxå fått "order" om att farföräldrarna inte tänker hjälpa mig med div barnvak (hela hans familj bor här)

de helger jag inte har mitt älskade hjärta så jobbar jag.

Hur gör ni när ni behöver barnvakt?? (kompisarna är ett fåtal och svåra att få hjälp av)

• Svar på tråden hur gör ni om ni behöver barnvakt?
  • Nyfiken gul

När jag var ensam så fixade jag ett nytt nätverk. Det fanns inte så mycket annat att välja på helt enkelt.

Jag tog kontakt med BVC och berättade som det var och jag blev genast med i den föräldragrupp som träffades ett par gånger i veckan, där fanns det fler i samma sits och vi brukade sitta barnvakt åt varandra.

Jag tog även kontakt med dom kollegor jag hade och förklarade läget och även där fanns det folk som var villiga att hjälpa till.

Sen var jag även så pass ärlig med hur jag hade det bland mina vänner och kompisar och det var många som inte hade något emot att fråga sina egna föräldrar och vänner i sin tur om nån kunde ta barnet/barnen nån gång om det behövdes.

Jag hade inte barnvakt ofta - men det fanns alltid nån att fråga när jag väl hade behovet.

Jag lärde mig helt enkelt att fråga - att VÅGA fråga .  Man ska inte ta för givet att folk säger nej helt enkelt, för oftast gör dom inte det.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LJF

Jag är ny separerad och ny inflyttad i området (som tur är har jag en vän som bor här), jag har redan ställt upp för en granne (jag aldrig träffat förrens jag flyttade hit) med hjälp när hon har behövt, hon erbjöd mig pengar men jag sa att det kommer säkert en dag när jag behöver hjälp tillbaka.

Min vän (här i området) har behov av hjälp 2 dagar de veckor hennes man är på tjänsteresa så då ställer jag upp som barnvakt så hon har sagt att hon gärna hjälper mig tillbaka då det behövs.

Jag har en annan vän som jag hjälpt när hon varit utan bil så hon brukar fråga emellan åt om jag inte behöver hjälp för hon ställer gärna upp. Den sist nämnda är en ensamstående mamma från barnens fsk som jag lärt känna genom fsk. Än så länge har jag inte behövt utnyttja dem men det kommer säkert.

Så mitt tips är leta överallt, det finns säkert nåt du kan hjälpa dem med om det skulle behövas.

• mia maria

Jag är ensamstående på heltid med två barn.
    Jag har visserligen inte barnvakt så ofta förutom de helger jag jobbar, men dels har jag hjälp av min mamma samt även min äldsta pojkes farmor plus ett par väninnor.
    Oftast går det att lösa - o jag är glad att jag har människor i mitt liv som kan ställa upp när det behövs!

• Hertha

Vi utbyter barnvaktstjänster med barnfamiljen över gatan. Det blir någon gång i månaden vi behöver hjälp på ett eller annat sätt. Sen har jag ett återkommande byte en gång i veckan med en annan familj, jag har hennes dotter en förmiddag när hon jobbar och hon har sonen en eftermiddag i veckan när jag jobbar.

Utöver det så betalar vi granndottern när vi behöver vara iväg på något kvällstid i några timmar. Nyligen har vi dessutom hittat en mamma som jobbar extra med att passa barn, så henne har vi anlitat när det handlar om mer än några timmar och vi vill vara säkra på att barnen är i säng när vi kommer hem. Men hon är ganska dyr så det är inte så att vi kan särskilt ofta.

Börja med att erbjuda din hjälp till andra barnfamiljer eller med annat som du kan (jag brukar ställa upp och sy åt folk som behöver hjälp med att fålla byxor mm) så är det större chans att få hjälp tillbaka sedan när du behöver det.

• Lidor

Har ens barn kompisar och man har bra kontakt med deras föräldrar så kan de säkerligen ställa upp , jag har de så bra gällande de :) . De är jätte snälla och vi har oftast daglig kontakt och barnen träffas nästan varje dag.

Svar på tråden hur gör ni om ni behöver barnvakt?