• radwanska

Är katten dräktig eller bara fet?

Min katt är ca 1 år gammal. Jag har haft henne sedan hon var några månader. Jag antar att den är könsmogen men tycker den fortfarande verkar hyfsat oskuldsfull. Men det är en attraktiv katt och det skulle förvåna mig om hankatterna på gården inte är intresserade.

De senaste veckorna har katten blivit ganska tjock. Inte direkt så att buken hänger neråt underifrån, men om man ser från ovan så putar sidorna ut väldigt mycket.  Häromdagen när den låg på soffryggen vällde liksom sidorna ut över kanterna.

Kan katten vara gravid? Eller är det troligtvis så att jag har övermatat den? Det kan nog stämma att katten ätit mer blötfoder på sistone, ca en hel burk 400 gram, plus tillgång till torrfoder. Jag har nu börjat reglera mängden till en max en halv burk per dag plus torrfoder, och katten tycks nu mest bara tänka på mat hela tiden. Men det är väl bara hunger för att den blev van med för mycket? Eller kan den vara dräktig, och vill helt enkelt äta för fler"?

• Svar på tråden Är katten dräktig eller bara fet?
  • HäckHäxan

Är detta ett skämt ???   Obestämd

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • radwanska

Men kan du svara seriöst kanske? Jag skojar till det lite med formuleringarna men självklart vill jag höra era råd, från sakkunniga. Är du det, HäckHäxan?

• HäckHäxan
    radwanska skrev 2011-05-14 03:18:35 följande:
    Men kan du svara seriöst kanske? Jag skojar till det lite med formuleringarna men självklart vill jag höra era råd, från sakkunniga. Är du det, HäckHäxan?
    Det beror på vad som räknas som sakkunnig? Jag har haft dräktig honkatt och hon födde 5 ungar. En av ungarna bor hos mig ännu och jag har 3 katter i mitt hem.

Har du kollat om hennes vårtor sticker ut eller liksom svullnat? Det var så jag märkte det på min, förutom att jag noterade att hon blivit rundare då
    Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • radwanska

Ja då är du sakkunnig tillräcklig i mitt tycke.Glad

Nej det har jag inte kollat, tack för tipset. Katten sover nu, men jag ska kolla det vid nästa tillfälle!

• HäckHäxan

Slog lite i min bok. Det står att de första tecknen på dräktighet är runt ca 3 v efter befruktning, då spenarna börjar bli större och få en rödaktig färg. Vid den tiden borde  det vara dags för nästa löp som uteblir, att den uteblir är ju en bekräftelse på att kattan är dräktig. Med tiden ökar kattens aptit och spenarna svullnar mer, aptiten förtsätter öka och i 7:e veckan så syns det verkligen på magen att hon är dräktig. Det står att det är viktigt att leka med dom så de fortsätter få motion, för de slutar gärna röra på sig och blir mer loja.

Under v 7 kan kattens beetende förändras och hon kan börja visa tecken på upphetsning, det är då fostrern börjar röra sig, honkatten rullar ofta runt, sträcker på sig och börjar leta efter lämplig plats att föda på. I boken poängteras det att man inte skall släppa ut katten även om den är van, risk finns att den föder ute och det innebär ju faror för både hona och ungar. Det står att det är dags att börja förberda någon bra låda att föda och vara beredd.

Något annat du funderar på som min bok kanske kan svara på?

• HäckHäxan
    radwanska skrev 2011-05-14 03:26:49 följande:
    Ja då är du sakkunnig tillräcklig i mitt tycke.Glad

Nej det har jag inte kollat, tack för tipset. Katten sover nu, men jag ska kolla det vid nästa tillfälle!

Det stod också att man skall låta katten äta, för hon behöver gå upp för att klara förlossning och diande bättre sen. Boken tycker även att man skall kontakta vet och få speicialkost, men det tror jag inte behövs. Tillskott i form av välling för barn och kattmjölk duger nog gott. Blanda det med laktosfri mjölk, det tipset fick jag från kattslussen här, för många katter som inte regelbundet fått mjölk efter att de slutat dia utvecklar laktosintolerans och kan bli dåliga i magen, mindre kul Kräks

Finns även kattvälling/mjölk som man kan köpa på apoteket, det gjorde jag en annan gång när jag fick hem en kattmamma och en kattunge som var 6 dagar och hemlösa. Mamman bor idag hos min mor och ungen hos min mormor, de har överlevt fint
  • radwanska

Det stämmer att katten har blivit mer loj och rört på sig mindre.

Står det efter hur många veckor som katten föder?

• radwanska

Såg nu dina andra inlägg. Tack! Ska kolla igenom.

• HäckHäxan
    radwanska skrev 2011-05-14 03:43:42 följande:
    Det stämmer att katten har blivit mer loj och rört på sig mindre.

Står det efter hur många veckor som katten föder?
    Det står att förlossning sker todigast 61 dagar efter befruktning och senast  70 dagar efter, hur många veckor det blir orkar inte min trötta hjärna räkna ut nu

Det står även att hon behöver mat 4 gånger om dagen, så det blir jämt fördelat.
Svar på tråden Är katten dräktig eller bara fet?