• alce

Vad kan man göra på kalvfärs?

Har fått tag i lite kalvfärs. är det någon som har förslag på vad man kan laga som man måste ha kalvfärs till.
    Wallenbergare är det ända jag kan komma på, vill ha mera förslag.Glad

/Alce

• Svar på tråden Vad kan man göra på kalvfärs?
  • Lumo

I princip allt du gör med annan färs. Hamburgare, köttbullar, köttfärslimpa, tacos... U name it, jag har frysen full med kalvkött o använder bara det. Ingen annan färs.

Ett bra trick är att bearbeta färsen lite mer, dvs kör hamburssmeten/köttbullsmeten med elvisp eller knåda rejält med händerna. Fettet i färsen binder då ihop o de faller ej isär lika lätt. Morbergs knep på Hamburgesas. Vi brukar fylla/blanda färsen med tex finhackade soltorkade tomater eller lite god ost i mitten, timjan, salt o kryddor, sen grilla!

• trollkarl
    Gwempa skrev 2011-05-14 07:28:42 följande:
    I princip allt du gör med annan färs. Hamburgare, köttbullar, köttfärslimpa, tacos... U name it, jag har frysen full med kalvkött o använder bara det. Ingen annan färs.

Ett bra trick är att bearbeta färsen lite mer, dvs kör hamburssmeten/köttbullsmeten med elvisp eller knåda rejält med händerna. Fettet i färsen binder då ihop o de faller ej isär lika lätt. Morbergs knep på Hamburgesas. Vi brukar fylla/blanda färsen med tex finhackade soltorkade tomater eller lite god ost i mitten, timjan, salt o kryddor, sen grilla!
    här har du nån som vet hur det fungerar..
    knådar man färsen så binder man fettet.

kör wallenbergare, köttbullar, järpar, hamburgare, frikadeller..
  • Lumo

Typ köttbullar som man trär på spett i grillar, e gott med. Var lite modig med kryddorna bara... O överstek inget, till skillnad från grisfärs kan det ju vara lite "rare" eller saftigare.

• trollkarl
    Gwempa skrev 2011-05-14 20:34:20 följande:
    Typ köttbullar som man trär på spett i grillar, e gott med. Var lite modig med kryddorna bara... O överstek inget, till skillnad från grisfärs kan det ju vara lite "rare" eller saftigare.
    griskött kan du köra saftigt me =) rosa, det e helt okej..
  • Lumo

Jojo, visst, men med lite mer försiktighet. Jag vill inte ha gris rare, men gärna lättstekt. sen beror det ju lite på vad man vet om kedjan, hur det har förvarats o länge samt ursprung.

• trollkarl
    Gwempa skrev 2011-05-14 20:49:32 följande:
    Jojo, visst, men med lite mer försiktighet. Jag vill inte ha gris rare, men gärna lättstekt. sen beror det ju lite på vad man vet om kedjan, hur det har förvarats o länge samt ursprung.
    jo men visst är det så.. visst är det så.
    men tyvärr tenderar folk att översteka sitt griskött för en gammal myt som inte stämmer helt i dagens läge.
  • Lumo

Det gäller nog det mesta köttet, allra helst färser. Rått e gott men inte många vågar lättstekt... Trist, kött smakar såååå mycket mer då!

• trollkarl
    Gwempa skrev 2011-05-14 20:57:24 följande:
    Det gäller nog det mesta köttet, allra helst färser. Rått e gott men inte många vågar lättstekt... Trist, kött smakar såååå mycket mer då!
    ja färs, men även hela stycken..
    har sett folk ge förslag på fisk i 225 grader, fläsk, nöt, kyckling likaså... *SUCK*
Svar på tråden Vad kan man göra på kalvfärs?