• Anonym

Hög feber på lilltjejen. Orolig.

Lillan är 1år och 4 månader.  Var frisk i tisdags. Onsdags förmiddag mådde hon bra. Sen bara över en timme så blev hon gnällig, fick feber. Tog tempen kl 19 - 39.1. Fick panodil innan läggdags.

Torsdag fm. 39.2 Fick panodil fyra ggr under dagen. Äter dåligt och dricker dåligt. Vid kl 17 på kvällen får hon ungefär som feberrkramper, blir stel och himlar med ögonen. Håller i sig bara ca 5-10 sekunder varje gång. Sex gånger under en timme.... Ringer barnakuten som säger att jag får komma in om jag vill men dom tycker inte det är nödvändigt. Dom kan inte göra nått och då får vi bara sitta i ett rum och vänta ett par timmar....

Fredag. Verkar helt frisk, leker, inget varm, inget febernedsättande.

Lördag. Vaknar av att hon "krampar" igen. 39.9 i feber. Barnakuten säger att det är ingen mening med att vi kommer in...

Jag är orolig. Är det vanligt att ha så hög feber på så små? vanligt med såna kramper? kan dom inte göra någonting?

• Svar på tråden Hög feber på lilltjejen. Orolig.
  • viseversa

Ja det är vanligt att små barn har hög feber. Mina ungar fick något liknande och som högst låg febern på 40.5 grader. Dock hade dom inga kramper men jag var såå orolig. men det gick över och nu är dom friska igen. 

• Busbellan

Så hög feber är inget ovanligt och inte heller att det håller i sig i några dgara
    Dock tycker jag det är konstigt att ni inte skulle komma in när hon fick feberkramper. Min son har haft massvis med såna och vi sökte läkare första gången det hände och det är vad jag alltid fått höra att man ska göra. Alltså låta en läkare titta på barnet första gången han/hon får en feberkramp
    Det som är viktigt om hon ätt får kramper är att ge henne febernedsättande regebundet även om febern inte är så hög så den inte hinner stiga. Ge gärna varannan panodil och varannan ipren så kan ni ge tätare. Det är bara mellan samma läkemedel det ska gå de där rekomenderade timmarna.
    Får hon kramp igen så kyl av henne i duschen, inte med kallt vatten utan svalt.
    låt henne igga helt utan kläder hea tiden för att hålla henne sval

Mamma till Nora, August och Ella
  • viseversa

ts se till att hon har det svalt i sitt rum på nätterna. Sen kan du ta ut täcket ur påslakanet och bara ha påslakan som täcke till henne. Och du får fortsätta med febernedsättande om det behövs. mat är inte såå viktigt. MEN hon MÅSTE dricka för att inte bli utorkad. Ge henne det hon vill ha. Även omdet är oboy eller saft. bara hon dricker. 

• Anonym

tack. hon bara ligger och flåsar nu. vill inte dricka heller. ska lägga henne i vagnen och gå en promenad, de är svalare än inne iaf.

• Busbellan
    Anonym skrev 2011-05-14 09:23:18 följande:
    tack. hon bara ligger och flåsar nu. vill inte dricka heller. ska lägga henne i vagnen och gå en promenad, de är svalare än inne iaf.
    Är hon bara snabbandad (som man blir vid feber) eller får hon trycka på vid utandningen, liksom stånkar?
    Kolla så hon inte har indragningar, brukar synas mitt fram precis under där revbenen går ihop, eller under revbenskanten på båda sidor.
    Vill hon inte ha något att dricka? Saft?
  • Anonym
    Busbellan skrev 2011-05-14 09:25:40 följande:
    Är hon bara snabbandad (som man blir vid feber) eller får hon trycka på vid utandningen, liksom stånkar?
    Kolla så hon inte har indragningar, brukar synas mitt fram precis under där revbenen går ihop, eller under revbenskanten på båda sidor.
    Vill hon inte ha något att dricka? Saft?
    hon stånkar mer tror jag.... alltså hon är förkyld samtidigt så lägger man handen på ryggen så känner man hur det vibrerar (rosslar) varje gång hon tar ett andetag.

Hon vill inte ha nått. bara skakar på huvudet och vänder bort det....
  • viseversa
    Anonym skrev 2011-05-14 09:32:04 följande:
    hon stånkar mer tror jag.... alltså hon är förkyld samtidigt så lägger man handen på ryggen så känner man hur det vibrerar (rosslar) varje gång hon tar ett andetag.

Då tycker jag du ska åka till läkaren med henne. Skit i vad dom säger. Lita på din känsla. Små barn blir utorkade väldigt snabbt om dom itne dricker. och i denna värmen går det ännu forttare.
  • hon mot strömmen
    viseversa skrev 2011-05-14 09:33:32 följande:
    Då tycker jag du ska åka till läkaren med henne. Skit i vad dom säger. Lita på din känsla. Små barn blir utorkade väldigt snabbt om dom itne dricker. och i denna värmen går det ännu forttare.
    Det är bara åka med henne direkt!
  • Busbellan
    Anonym skrev 2011-05-14 09:32:04 följande:

Åk in med en gång!
    När vi pratade med barnakuten och min dotter var precis sån, slö och stånkade på varje utandning så sa de till oss att komma med en gång.
    Detta resulterade i inläggning i 9 dagar

Nu behöver det ju inte vara så illa med din tjej, men om andningen är påverkad bör hon absout träffa en läkare
  • viseversa
    hon mot strömmen skrev 2011-05-14 09:36:22 följande:
    Det är bara åka med henne direkt!
    Japp så är det. ts ÅK IN!
  • Lumo

Iprensuppar upplever jag funkar bättre. Men varannan är ofta effektivt!

• psyko II

Mitt barnbarn hade hög feber i förrgår 39,8, mamman ringde sjuk.upplysningen där dom sa att hon skulle ge febernedsättande och behövde inte åka in ca 3 timmar efter febernesättande var febern uppe i drygt 40
    Åkte in till akuten med tösen och dom tog tempen som fortfarande visade dryga 40
    Fick febernedsättande och ta crp prov, som inte visade på något tydligen, bara att åka hem igen.
    Senare på natten steg tempen till 41,1 och hon spydde rejält. ringde upplysningen igen som sa att det var bara att åka tillbaka till akuten. Min dotter var väldigt upprörd och orolig + höggravid så jag sa åt henne att ringa ambulans. In på akuten igen, å skickades vidare till barnkliniken 6 mil bort. Fick åka hem igen efter nån timme med orden att det var vanligt att små barn har hög feber och att det inte är nått farligt.

• Linchik80

Varva ipren och alvedon, då behöver du inte vänta lika länge mellan varje gång du ger.
    Ge henne cola eller fanta eller hennes favoritdricka i "medicinspruta" lite och ofta.
    Håll henne sval hela tiden!
    Tycker det är enormt konstigt att ni inte fick komma in, jag har 2 barn som har haft feberkramper.
    Min äldste hade jätte jätte många, och jag fick komma in varenda gång som jag sökte. Ringde inte alla gånger men ibland kände man att han var såpass dålig att man ville att någon kikade på honom.
    Min yngste son har bara haft en enda, men jag sökte då också och fick komma in.
    Alla läkare jag träffat har tyckt att bättre en gång för mycket än en för lite...

Hade jag varit du hade jag åkt in med flickan!! 

• Busbellan
    psyko II skrev 2011-05-14 12:40:18 följande:
    Mitt barnbarn hade hög feber i förrgår 39,8, mamman ringde sjuk.upplysningen där dom sa att hon skulle ge febernedsättande och behövde inte åka in ca 3 timmar efter febernesättande var febern uppe i drygt 40
    Åkte in till akuten med tösen och dom tog tempen som fortfarande visade dryga 40
    Fick febernedsättande och ta crp prov, som inte visade på något tydligen, bara att åka hem igen.
    Senare på natten steg tempen till 41,1 och hon spydde rejält. ringde upplysningen igen som sa att det var bara att åka tillbaka till akuten. Min dotter var väldigt upprörd och orolig + höggravid så jag sa åt henne att ringa ambulans. In på akuten igen, å skickades vidare till barnkliniken 6 mil bort. Fick åka hem igen efter nån timme med orden att det var vanligt att små barn har hög feber och att det inte är nått farligt.
    Nej, enbart hög feber är inte farligt
    Min dotter får alltid febertoppar på över 41 grader när hon är sjuk
    Men om barnet får feberkramper (och aldrig har haft det innan) samt har en påverkad andning så ska man söka läkare
  • Anonym (66)

När min dotter var 3 mån fick hon jättehög feber. Hon fick alvedon i rumpen o det blev bättre jättesnabbt. men febern kom tillbaka o vi åkte in. Jag sa till doktorn att det kanske är 3-dagars feber...ja, kanske, sa läkaren...

Efter 3 dagar kom prickarna= 3 dagars feber.

• Anonym

Vi åkte upp. Blev inlagda. Svullen i öronen och i halsen. Fortf hög feber. Blodprov och kissprov. Sen fick vi åka hem vid lunch idag då febern gått ner och hon fått i sig lite mat och dricka. Sen ringde dom efter bara en timme och bad oss komma upp igen. Dom har hittat något virus i benmärgen och var tvungen att ta fler prover som ska skickas till ett annat sjukhus.

• Busbellan
    Anonym skrev 2011-05-17 20:05:55 följande:
    Vi åkte upp. Blev inlagda. Svullen i öronen och i halsen. Fortf hög feber. Blodprov och kissprov. Sen fick vi åka hem vid lunch idag då febern gått ner och hon fått i sig lite mat och dricka. Sen ringde dom efter bara en timme och bad oss komma upp igen. Dom har hittat något virus i benmärgen och var tvungen att ta fler prover som ska skickas till ett annat sjukhus.
    Men vad skönt att ni åkte dit då! Hoppas de hittar felet och att det går över så fort som möjligt
    Kram!
  • Lumo

Oj, hur har det gått? Vad var det för virus? Håller tummarna för er lilla...

Svar på tråden Hög feber på lilltjejen. Orolig.