• VeraG

Gravid och illamående, tips på nått att äta

Hej, jag är gravid och har de senaste dagarna börjat må väldigt illa.
    Allt som är mycket mjölk i får mig mer illamående, just nu går nästan inget in.

Det som funkar bra nu är knäckebröd, blåbärssoppa, nyponsoppa.

Är det någon som har tips på vad som kan fungera? 

tack på förhand

• Svar på tråden Gravid och illamående, tips på nått att äta
  • nirakanna2

Helt sjukt, men jag mådde mindre illa efter en näve ostbågar.... Så det var "förrätt" efter jobbet och sen kunde jag äta mer normalt. På morgonen minns jag inte hur jag gjorde.

• Tiro

Små och täta måltider. Kall mat i ställte för varm. Salt mat kan lindra, tex salta pinnar, chips m.m.Undvik fet och kryddad mat. Det som funkade för mig när det var/är som värst är nyponsoppa, keso och Risifrutti. Sedan så tuggar jag tuggummi som en tok. Det hjälper för mig. Man kan få hjälp med akupunktur hos MVC och det fungerade väl på mig. Har även akupressurband (SEA-band) som jag köpte på apoteket. När det fortfarande inte hjälper kan man ta Postafen som finns receptfritt på apotkeket. Jag blev trött av dem och tog dem på kvällarna. Sedan finns det andra läkemedels om kan skrivas ut om inte det hjälper: Lergigan Comp och Primperan tex. Jag märker att om jag är trött och stressad så blir illamåendet värre så jag försöker ta det lugnt. Inte alltid så lätt med en snart 4-åring hemma.

Många mår illa på morgonen och sedan brukar det gå över. Håller på upp till v 12. Tyvärr tillhör jag den lilla skaran som mår illa konstant, dygnet runt, och kommer göra det hela vägen ut. Är i v 30 i dag så jag bara räknar ner veckorna. När det är som värst förösker jag tänkte positivt att det är en begränsad tid i mitt liv och att jag får ut något gott av det. Då brukar det kännas lite lättare. Hoppas du snart mår bättre och att du har fått lite tips!

• Sommarnatt2010

Igefärste mildrar illamåendet...Jag tyckte det fungerade på mig. Men sen om illamåendet gick över eller om det faktiskt hjälpte det vet jag inte. Men jag har drukit en kopp om dagen ungefär hela graviditeten...

Ät ofta och lite...fick tipset att ha kex på sängbordet så man kunde ta några innan man gick upp...Nu måste jag som bäst på morgonen så för min del spelade det ingen roll... 

• k och k

Levde faktiskt på sushi många dagar, fungerade mycket bra för mig!

• Gappy

Kamomill te fungerade bra för mig för att dämpa illamåendet.

• Lumo

Du sa att du inte gillade mjölk men skriver mutt tips ändå som jag överlevde på. Smoothies av alla slag eller milkshakes. Mixa frysta bär av tycke med lute turkyoghurt eller fruktyoghurt (blir sötare om du har sura bär), toppa ev med mjölk till bra konsistens. Om du inte klarar av att äta kött så tillsätt lite sojamjöl i shaken, innehåller massor med viktiga proteiner.

Du kan även byta mjölkprodukterna mot tex soygurt eller havre-/sojamjölk.

• Lumo

Koka maten istället för att steka. Kokta goda grönsaker är lättätet, kanske med en klick smör eller en vinägrett på.

• Arwen77

Jag är bara i vecka 8 och mår illa konstant. Kräks emellanåt och har varit sjukskriven i 2 veckor för att det inte funkar att kräkas och må illa på jobbet Jag tycker det är väldigt jobbigt och det enda jag hoppas på just nu är att det ska gå över om ett par veckor!!! Provat akupunktur, postafen mot åksjuka....hjälper lite grann tycker jag. Det viktigaste tror jag ändå är att äta det som man tycker om, mindre måltider oftare. Jag brukar äta något ca varannan timme. Frukt tycker jag hjälper, tyvärr tål jag inte äpplen, annars är det syrligt och gott och hjälper bra vid akut illamående. Salta pinnar och knäckebröd funkar bra och blåbärssoppa

Tiro: beundrar verkligen dig som stått ut sååå länge med illamående! Tar gärna emot tips från dig att stå ut när det känns som värst

• polyester01

Bubbelvatten funkade för mig....

Svar på tråden Gravid och illamående, tips på nått att äta