• Alyana

    Boost..

    som jag läst om när vi försökte. Finns studier på detta.

    För att försöka pigga på spermierna en aning så kan man pröva med att mannen tar tillskott av ffa E-vitamin, C-vitamin, Selen, Zink, Folsyra, och ev B12 och B6....
    Går bra att förutom dessa även ta en multivitamineral-tablett dagligen.

    Viktigt att äta bra, inte för mycket alkohol och ingen tobak såklart. Gäller ju båda.

    Lycka till alla som kämpar!
    Vet hur jobbigt det är....

  • Svar på tråden Boost..
  • Pimpinellan

    Provat och provat. Inte funkat. Har man usla ägg så har man liksom... Ingen av oss har nånsin rökt eller druckit alkohol så vad återstår att testa liksom?

  • Alyana
    Pimpinellan skrev 2011-05-14 15:04:34 följande:
    Provat och provat. Inte funkat. Har man usla ägg så har man liksom... Ingen av oss har nånsin rökt eller druckit alkohol så vad återstår att testa liksom?
    Ja men då är ju problemet din ålder, eller rättare sagt åldern på dina ägg.... Eller att de bara är dåliga helt enkelt.
    Då vet ni ju det och är med andra ord inte oförklarligt barnlösa.
    Provat ägg eller embryodonation...?

    I de fall där mannen har måttligt sämre spermier så kan de ibland bli lite bättre med tillskott av vissa viktiga mineraler/vitaminer. Man har t ex sett en högre befruktningsgrad när mannen tagit extra E-vitamin inför IVF-behandling... Och att spermierna blir piggare och simmar snabbare om mannen tar extra zink och att det kan bildas fler normala spermier med tillskott av extra selen.
  • Pimpinellan
    Alyana skrev 2011-05-14 16:26:20 följande:
    Ja men då är ju problemet din ålder, eller rättare sagt åldern på dina ägg.... Eller att de bara är dåliga helt enkelt.
    Då vet ni ju det och är med andra ord inte oförklarligt barnlösa.
    Provat ägg eller embryodonation...?

    I de fall där mannen har måttligt sämre spermier så kan de ibland bli lite bättre med tillskott av vissa viktiga mineraler/vitaminer. Man har t ex sett en högre befruktningsgrad när mannen tagit extra E-vitamin inför IVF-behandling... Och att spermierna blir piggare och simmar snabbare om mannen tar extra zink och att det kan bildas fler normala spermier med tillskott av extra selen.
    Jag var bara 37 når vi började-det anses inte som för hög ålder alls! Maken fick fler spermier av zink och folsyra så visst,det kan funka,men mot usla ägg-om det är problemet-tror jag inget funkar. Men gravid kan jag bli så än ger vi inte upp. ÄD kommer aldrig bli aktuellt,alldeles för dyrt och krångligt. ED i så fall.
  • Alyana
    Pimpinellan skrev 2011-05-14 17:35:36 följande:
    Jag var bara 37 når vi började-det anses inte som för hög ålder alls! Maken fick fler spermier av zink och folsyra så visst,det kan funka,men mot usla ägg-om det är problemet-tror jag inget funkar. Men gravid kan jag bli så än ger vi inte upp. ÄD kommer aldrig bli aktuellt,alldeles för dyrt och krångligt. ED i så fall.
    Jag tror nog att man kan ha gamla ägg "redan" vid 37.... Det är faktiskt i slutet av den fertila perioden för de flesta. Det är ju såklart väldigt individuellt, beroende på vilken äggstocks-reserv man är född med.
    Vissa kvinnor har ovanligt många och tom bra ägg kvar även ett par år över 40, men minst lika många har få och dåliga ägg redan vid 35.... så man kan i generalisera.

    Personligen räknar jag inte med att kunna bli gravid vid 37. Skulle vara väldigt glad om jag blir det vid 33-34 igen och bli lite förvånad och gaska besviken om det inte går...
    Men vid 37 skulle jag se det som en bonus och en glad överraskning om jag blev gravid och dessutom fick barn!

    Så ni testade alltså att mannen tog extra zink och folsyra och kollade med ett spermaprov och det hade blviit bättre?

    Nej, dåliga ägg är nog väldigt svårt för att inte säga omöjligt att påverka..... Vi är ju födda med de ägg vi någonsin kommer att ha och inga nya bildas. Om de är slut och/eller i dåligt skick (kromosomskador inuti) så är det bara ÄD/ED som jag ge bebis.

    Har ni tänkt att prova med ED?
  • Sötisa

    Gammal tråd jag vet men vill ändå skriva att de sista två försöken efter boost med zink och folsyra fick min mans spermier betydligt högre betyg än innan så visst kan det funka. Om problemet ligger där vill säga!

Svar på tråden Boost..