• eeeee

Kan man använda glaze som marinad?

var pecis på affären och skulle köpa chilimarinad för jag ska göra kyckling i ugn. när jag kom hem insåg jag att det var glaze jag hade köpt. min fråga är då om det går att marinera i glaze? man ska ju pensla på den medans man grillar men eftersom jag ska göra i ugn med en massa andra saker så blir det lite svårt..

• Svar på tråden Kan man använda glaze som marinad?
  • Watchbitch

Pensla på innan istället, så behöver du inte marinera..
    Å vill du gärna det, blanda ut glazen med lite olja, vin, citron och chilli så är den inte så koncentrerad. 

• trollkarl
    Watchbitch skrev 2011-05-14 13:27:50 följande:
    Pensla på innan istället, så behöver du inte marinera..
    Å vill du gärna det, blanda ut glazen med lite olja, vin, citron och chilli så är den inte så koncentrerad. 
    marinera på, det är samma sak. dock kan det vara bra att få i lite ctrion, balsamvinäger, vin eller dylikt..
    smaka av den o marinera.
  • carnitas01

Det enda man får se upp med att man inte bränner allt socker som är i glazen.

• carnitas01
    eeeee skrev 2011-05-15 18:12:38 följande:
    hurdå bränner?
    Socker som får för mycket värme, karamelliseras först, sen bränner man sockret i glazen.
    Men gäller bara ha koll på vad som händer i ens grill/ugn, så är det lugnt.
    Och med glaze vill man ha en mindre karamellsering, men man brukar ju skicka på glazen det sista i vanliga fall, så att bränna den då gör man sällan.

Har du hel kyckling eller tjocka fileér, så är risken att bränna det över hängande om man har för varmt, pga dessa tar ju sin tid.
  • eeeee

men om man först blandar ut den med olja eller så och marinerar i en dag eller så så kan man kanske torka av det innan man kör in i ugnen? då borde det väl ha blivit smak på den utan risk att bränna?

• trollkarl
    eeeee skrev 2011-05-16 17:26:23 följande:
    men om man först blandar ut den med olja eller så och marinerar i en dag eller så så kan man kanske torka av det innan man kör in i ugnen? då borde det väl ha blivit smak på den utan risk att bränna?
    ja då, gör det..
    samt ta fram köttet minst 30 minuter innan du grillar.
  • eeeee

ja fast jag ska göra i ugn :) men av vilken anledning ska man ta fram det en halvtimme innan? *dum*

• trollkarl
    eeeee skrev 2011-05-16 17:29:23 följande:
    ja fast jag ska göra i ugn :) men av vilken anledning ska man ta fram det en halvtimme innan? *dum*
    så du får ner kylan i köttet innan du kör det i ugnen.
    annars stressar du köttet.
    är det hel kyckling eller file du ska köra?
  • eeeee

okej, ja såklart :) läre ju vara samma princip som när man tinar. det ska ju också helst ske långsamt ;)

• trollkarl
    eeeee skrev 2011-05-16 18:01:08 följande:
    okej, ja såklart :) läre ju vara samma princip som när man tinar. det ska ju också helst ske långsamt ;)
    japp, samt att det ger bättre resultat om du stoppar in det rumstempererat.
    samt sänk tempen på ugnen för att få ett riktigt saftigt kött.
Svar på tråden Kan man använda glaze som marinad?