• J1983

Karens i a-kassan då man själv sagt upp sig.

Jag och min man planerar att eventuellt flytta ganska långt i vårt land och därmed säga upp oss från våra arbeten. Att vi båda ska lyckas få jobb precis samtidigt är inte så troligt men då vi har ett litet barn just nu har den ena av oss möjligheten att vara föräldraledig under åtminstone ett år till. Om jag säger upp mig från mitt arbete och sedan söker jobb under min föräldraledighet och sedan inte lyckas få ett jobb i tid, hur lång karens har jag då i a-kassan efter att jag slutat vara föräldraledig? Förhoppningsvis ska detta inte behöva ske då jag har en utbildning inom ett område där det brukar behövas folk men OM som sagt. Då det handlar om att vi ska flytta nästan 100 mil så finns det ingen möjlighet att pendla tillbaka till det gamla arbetet under en period.

• Svar på tråden Karens i a-kassan då man själv sagt upp sig.
  • Annanym

Det är rätt lång tid... ett par månader?

Mer intressant är att få höra till vilken ort ni tänker flytta...?

• Themis

Från www.aea.se

--

Att säga upp sig från ett arbete utan att ha ett nytt är allvarligt. Det framgår av lagens bestämmelser om avstängning.

Avstängning i 45 dagar
    Skulle du säga upp dig utan giltig anledning blir du i normalfallet avstängd i 45 ersättningsdagar vilket motsvarar nio hela veckor. Som mest kan du vara avstängd fem dagar i veckan. För att avstängningsdagarna ska kunna räknas av är det viktigt att du skickar in dina kassakort under hela avstängningsperioden.

Vad räknas som avstängningsdag?
    Som avstängningsdag räknas dag som du är helt eller delvis arbetslös och anmäld på Arbetsförmedlingen. Även dag som du arbetar minst tre timmar räknas som avstägningsdag. Skulle du vara avanmäld från Arbetsförmedlingen, sjuk, föräldraledig eller av någon annan anledning förhindrad att ta jobb skjuts avstängningen framåt. När 112 kalenderdagar passerat efter att du sagt upp dig och slutat din anställning är avstängningen överspelad, även om du inte skulle ha fullgjort alla avstängningsdagar.

Ingen avstängning om du har giltiga skäl för uppsägning
    Om du har giltiga skäl för din uppsägning blir du inte avstängd utan får ersättning efter de sju obligatoriska karensdagarna. För att du inte ska bli avstängd måste du kunna styrka dina skäl med intyg från någon som känner förhållandena väl. Sänd in intyg som är adekvata för ditt ärende: till exempel arbetsgivarintyg och läkarutlåtande. Om du varit mobbad ska du själv redogöra kort för vad som inträffat samt styrka det på det sätt som du kan, exempelvis skriftlig redogörelse från en chef, arbetskamrat eller ett fackombud som vet vad som hänt.

Giltiga skäl

Om du inte får den lön utbetald som du och arbetsgivaren kommit överens om. Om arbetsplatsen flyttar så långt att det inte är möjligt för dig att dagpendla och att det inte är möjligt för dig att flytta med. Om du blir sjuk av ditt arbete och om det är omöjligt med omplacering. Om du är mobbad eller trakasserad på arbetet och man trots insatser inte lyckats komma tillrätta med problemen.

Du måste intyga förhållandena skriftligt för att AEA ska kunna pröva om skälen är giltiga. Funderar du på att säga upp dig av något av dessa skäl rekommenderar vi att du ringer oss för ytterligare information.

Dessa skäl är inte giltiga
    Exempel på vanliga anledningar till egen uppsägning som inte är giltiga skäl utan leder till avstängning:

Att du har lång resväg. Att du har flyttat. Att du inte har befordrats på det sätt du önskat. Att du inte har de arbetsuppgifter du önskar eller som du blivit lovad.  Att du inte har fått den löneförhöjning du begärt. Att du mår allmänt dåligt. Att du är över- eller underkvalificerad för dina arbetsuppgifter. Att du har en dålig chef eller arbetsledning.

Bedömning av om den sökande haft giltig anledning att lämna sitt arbete görs även för den som varit egen företagare.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Lady without tattoo

Detta är taget som exempel bara

Den som slutat sin anställning utan godtagbara skäl blir avstängd från arbetslöshetsersättning under en längsta tid av 45 ersättningsdagar. Avstängningstiden räknas från den dag då anställningen upphörde och avstängningsdagarna skall räknas inom en period av maximalt 112 kalenderdagar.

Den som skilts från arbetet på grund av otillbörligt uppförande blir avstängd från arbetslöshetsersättning under en längst tid av 60 ersättningsdagar. Avstängningen räknas från den dag då anställningen upphörde och avstängningsdagarna skall räknas inom en period av maximalt 168 kalenderdagar.
    http://www.livs.se/portal/page/portal/akassa/Regler_och_villkor/Avstangning

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • J1983

Tack för era svar. Om man har en tillsvidare anställning och får ett nytt arbete med provanställning och därför säger upp sig från sin tillsvidare anställning, hur blir det då med a-kassan om man inte skulle få fortsätta efter provanställning? Och vad händer om man säger upp sig för ett vikariat på typ ett år eller så?

• Themis

Hur lång är provanställningen?

Om man inte är "ifrån" sin nuvarande a-kasseperiod mer än 12 månader så får man fortsätta på sin gamla period så länge den räcker.

Det som händer när perioden tar slut är att a-kassan prövar om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor med de tillfälliga eller mer permanenta anställningar du haft under periodens gång. Har du då arbetat minst 70 timmar/mån i 6 mån, så fastställs ny normalarbetstid och dagsförtjänst på dessa månader. Alltså; dagpenningen kan i detta läge komma att förändras, antingen uppåt eller nedåt.

Det är även ditt jobb att anmäla ändrad inkomst till F-kassan så din SGI räknas om.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • MajaVira

Precis som skrivits tidigare finns ju en gräns på 112 dagar, om det gått så pass länge sedan sista anställningsdagen blir 45 dagars karensen preskriberad. Min sambo sa upp sig under föräldraledigheten och efter ca 3 månader anmälde han sig arbetslös. Då fick han bara den vanliga karensen på 7 dagar.

Svar på tråden Karens i a-kassan då man själv sagt upp sig.