• Anonym (Prickig)

Tips mot prickiga ben?

Jag har så fasligt prickiga ben. Det är som om hårsäckarna är förstorade eller nåt sånt och det är jättejobbigt. Vågar inte visa upp benen på sommaren för jag skäms så för det. Både min mamma och syster har samma problem, så det verkar vara nåt som går i arv.

När jag rakar benen använder jag alltid rakgel och fräscha rakblad (inga engågnshyvlar) och smörjer alltid in med fuktighetsgivande lotion efteråt och varje dag efter dusch.

Är det nån annan som har liknande problem och/eller tips på vad jag kan göra för att motverka dessa prickar?

• Svar på tråden Tips mot prickiga ben?
  • IsDimma

Vaxa.?.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (Prickig)

Låter så smärtsamt, men om det hjälper mot prickarna är det värt att prova :)

• Missimo84

Peeling och solbränna. Har samma prickar, men peelar du med jämna mellanrum, och får lite bränna så syns de inte alls så tydligt. Sen är det ju också så att du ser dem bäst, du vet att de finns där, men andra kollar inte så nära

• IsDimma

Jag lider inte av samma probelm själv men jag gissar att det hjälper.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (Prickig)
    Missimo84 skrev 2011-05-14 16:12:23 följande:
    Peeling och solbränna. Har samma prickar, men peelar du med jämna mellanrum, och får lite bränna så syns de inte alls så tydligt. Sen är det ju också så att du ser dem bäst, du vet att de finns där, men andra kollar inte så nära
    Tack för tipset! Tyvärr är jag blek som ett lakan året om, men en peeling ska skaffa mig. Har du nåt förslag på någon bra? :)
    Och ja, det är nog som du säger. Jag som är så medveten om dem ser inget annat än dem....
  • Anonym (Prickig)
    IsDimma skrev 2011-05-14 16:12:27 följande:
    Jag lider inte av samma probelm själv men jag gissar att det hjälper.
    Tack ändå, jag provar så får vi se ;)
  • Anonym (Tipsaren)

Om det är pga. rakningen du får dessa prickar så vill jag rekomendera RFSU:s Nice `n cool, används efter rakning och fungerar jättebra!! Finns på vanliga affärer och på apoteket!

• Michisen

Jag har också prickig hud.

huden.nu/dermatologen/keratosis-pilaris-/

Keratosis pilaris

Vid detta vanliga tillstånd uppkommer talrika små hårda knottror på utsidan av överarmarna och ofta på låren, vilket kan kännas obehagligt och utgöra ett kosmetiskt problem, särskilt om de också är litet rodnade.

Klinisk bild
    En tät utsådd av små fina strävt taggiga gråvita knottror på utsidan av överarmar, och på lårens utsida. De sitter i hårsäcksmynningarna med en mer eller mindre tydlig rodnad omkring. De ger ingen klåda eller andra besvär men känns sträva och därmed obehagliga.

Sjukdomsorsak
    Keratosis pilaris är en ärftligt betingad förhorningsrubbning med uppkomst av små hornpluggar lokaliserad till s.k. follikelmynningar, utförsgångar från hårsäckar i huden.

Förlopp
    Knottrorna blir märkbara i barn- och ungdomsåren, och kan senare förbättras men kvarstår vanligen i någon utsträckning hela livet.

Behandling
    Tyvärr finns ingen annan behandling än att med mjukgörande medel hålla huden så slät och behaglig som möjligt. Ofta används krämer/lotion med tillsats av karbamid eller salicylsyra, ibland propylenglykol. Fruktsyror med s k peeling-effekt såsom de nyare alfahydroxisyrorna (AHA), t.ex.glykolsyra, mjölksyra, kan också användas.

..................

Bästa botemedlet är med andra ord att försöka strunta i de där knottrorna. Själv brukar jag tänka att jag är jäkligt glad att det inte är värre, det finns värre saker att råka ut för. Om någon annan stör sig så får de störa sig, jag smörjer för att hålla huden mjuk, men mer kan jag inte göra och jag tänker ju knappast skämmas för något jag inte kan rå för.
  • Anonym (Prickig)
    Anonym (Tipsaren) skrev 2011-05-14 16:27:30 följande:
    Om det är pga. rakningen du får dessa prickar så vill jag rekomendera RFSU:s Nice `n cool, används efter rakning och fungerar jättebra!! Finns på vanliga affärer och på apoteket!
    Jag vet inte om det beror på just rakningen. Hårsäckarna är inte inflammerade eller så, utan bara stora :S
    Tack för tipset! Låter jättebra! Dras hårsäckarna ihop av den produkten då eller?
  • Anonym (Prickig)
    Michisen skrev 2011-05-14 16:29:04 följande:
    Jag har också prickig hud.

huden.nu/dermatologen/keratosis-pilaris-/

Keratosis pilaris

Vid detta vanliga tillstånd uppkommer talrika små hårda knottror på utsidan av överarmarna och ofta på låren, vilket kan kännas obehagligt och utgöra ett kosmetiskt problem, särskilt om de också är litet rodnade.

Klinisk bild
    En tät utsådd av små fina strävt taggiga gråvita knottror på utsidan av överarmar, och på lårens utsida. De sitter i hårsäcksmynningarna med en mer eller mindre tydlig rodnad omkring. De ger ingen klåda eller andra besvär men känns sträva och därmed obehagliga.

Sjukdomsorsak
    Keratosis pilaris är en ärftligt betingad förhorningsrubbning med uppkomst av små hornpluggar lokaliserad till s.k. follikelmynningar, utförsgångar från hårsäckar i huden.

Förlopp
    Knottrorna blir märkbara i barn- och ungdomsåren, och kan senare förbättras men kvarstår vanligen i någon utsträckning hela livet.

Behandling
    Tyvärr finns ingen annan behandling än att med mjukgörande medel hålla huden så slät och behaglig som möjligt. Ofta används krämer/lotion med tillsats av karbamid eller salicylsyra, ibland propylenglykol. Fruktsyror med s k peeling-effekt såsom de nyare alfahydroxisyrorna (AHA), t.ex.glykolsyra, mjölksyra, kan också användas.

..................

Bästa botemedlet är med andra ord att försöka strunta i de där knottrorna. Själv brukar jag tänka att jag är jäkligt glad att det inte är värre, det finns värre saker att råka ut för. Om någon annan stör sig så får de störa sig, jag smörjer för att hålla huden mjuk, men mer kan jag inte göra och jag tänker ju knappast skämmas för något jag inte kan rå för.
    Det där stämmer precis in på mig!
    Du har helt rätt, det kunde vara mycket värre. Jag får väl försöka lära mig att leva med det... :) Men en sån där peeling ska jag absolut testa. Tack för ditt inlägg! :)
Svar på tråden Tips mot prickiga ben?