• Anonym (orkar inte mer)

skitjobbig bekant anser oss vara nära vänner

För att sammanfatta det hela. Är bekant med en tjej som jag tycker är rätt enerverande. Hon tjatar, babblar och håller låda oavbrutet, det finns aldrig någonsin ett tillfälle att ens svara på tilltal då hon bara babblar vidare eller svarar på sin egen fråga. Hon är i ärlighetens namn ganska korkad och förstår inte att alla VET att hon ljuger när hon drar sina rövarhistorier (men man är ju feg och vill inte genera henne genom att påpeka att hon ljuger).

Hon är hemskt dålig på att läsa av omgivningens reaktioner då hon är så uppe i sig själv. Hon vill nog inte vara självupptagen, hon är ju en snäll person, men hon älskar verkligen sin egen röst. Senast vi träffades genomled jag några hemska timmar, jag ville bara hem hela tiden och orkade inte lyssna på hennes otroliga historier, hon skuttade runt i sin lägenhet och klättrade mer eller mindre på möblerna, började dansa med yviga rörelser och sjunga med hög röst om det var en bra låt på radio, upprepade historier hon redan berättat flera gånger tidigare. Var helt utpumpad när det äntligen gått så pass lång tid att jag kunde få gå hem utan att vara oartig! 

Jag vill helst inte umgås med henne, det tar så mycket energi och jag är alltid helt slut när jag äntligen kommer hem. Ser alltid till att ha ursäkter för att mötet ska bli så kort som möjligt. Men eftersom hon ser oss som nära vänner och gärna påpekar hur mkt hon uppskattar vår vänskap så klarar jag inte av att vara ärlig mot henne. Även om jag skulle säga rakt ut vad jag tycker och tänker så skulle hon inte uppfatta det jag sa eftersom hon är så uppe i sig själv och sitt eget pratande.

Har jättesvårt för att säga nej när hon ringer och vill umgås utan ljuger ihop historier om varför jag är så himla upptagen. VIll inte såra henne då hon är så snäll men att tillbringa tid med henne kräver en ängels tålamod. Det känns som det är sak samma för henne om man är där eller inte eftersom hon verkar mer intresserad av att höra sin egen röst än att faktiskt umgås med mig. Blir skitstressad bara av tanken på att umgås med henne då jag vet att det är precis så där det kommer bli. Har ont i magen innan och är alltid på väg att ringa återbud åtskilliga gånger för att slippa åka dit.

Hur ska man få henne att förstå att jag inte betraktar oss som nära vänner utan att såra? 

Är det mest skonsamt att bara sluta svara på hennes kontaktförsök? och konsekvent aldrig höra av sig? 

Eller att vara rak på sak och garanterat göra henne väldigt ledsen? 

• Svar på tråden skitjobbig bekant anser oss vara nära vänner
  • Anonym

haha, jag undrar om vi har samma bekant :D

• Jesper f

Oj TS.. Ja.. Kan ju berätta att jag i princip var i liknande situation för några år sen.. Och det finns egentligen bara två alternativ. 1. Vara brutalt ärlig och tala om för människan hur det är. 2. Helt enkelt avbryta kontakten, inte svara på samtal, sms, mail etc. Förmodligen med resultatet att människan kommer fundera vad hon/han gjorde för "fel" resten av sitt liv. MEN, det behöver faktiskt inte enbart vara av ondo, tänk om det är just DET tillfället som gör att dom börjar att reflektera på sig själv, och lär sig läsa omgivnignen bättre? Förmodligen är väll chansen inte jättehög, men den finns i vart fall... Men jag har välldigt svårt för nr 1, även om jag vet att det är det rätta.

• barbapappa01

Jag tycker det låter rätt festligt faktiskt, inte att uppleva/genomlida - men som åskådare.. lite som Ove i Solsidan.. :)  (ursäkta att jag ler i olyckan).

Ärligt talat så tror jag du helt enkelt behöver "göra slut", ungefär som man behöver göra i vilken destruktiv/nedbrytande relation som helst. Fundera på hur du hade gjort om du hade en pojkvän som var på det viset... Vad hade du gjort då?

Visst är det jobbigt att såra en annan människa men varför ska du "offra" dig själv av rädsla för att någon annan ska bli lite ledsen (troligen en kortare tid).

Jag tror att jag skulle välja att vara brutalt ärlig men på ett så subjektivt sätt som möjligt (dvs. utifrån min upplevelse och mina behov). Kanske kan man i situationen också välja att "ta på sig" någon form av skuld för att lindra smällen.. Något i stil med (hittar på medan jag skriver):
    ----
    "Detta känns jättejobbigt att ta upp, jag vet egentligen inte hur jag ska säga - men jag måste. Detta funkar inte, vår relation, vår vänskap, att umgås på det här sättet. Vi är så olika och jag klarar inte av att hålla ditt tempo. Du har en sån sprudlalnde livslust, en sån energi och jag mår dåligt av att inte känna mig så sprallig som du. Det låter kanske märkligt och jag skäms lite över att säga det - men det är så det är. Varken mer eller mindre. Jag tycker ändå att det är mest ärligt att säga precis som det är i stället för att börja undvika våra träffar etc. Självklart kommer vi att springa på varandra någon gång och jag har inga negativa tankar om dig för övrigt - men jag kommer inte att kunna träffa dig mer. Hoppas att du kan förstå och acceptera detta. Om du tycker jag är hemsk som säger så här så har jag full förståelse. Jag är ledsen."

• Anonym (maja)

Vi har en vän till familjen som skulle kunna stämma in på din beskrivning. Alla suckade när hon kom och ville helst undvika henne. För några år sedan visade det sej att hon fått diagnosen asperger syndrom vilket förklarade en hel del av hennes svårigheter att läsa av folk och hennes förmåga att inte förstå folks integritets gränser. Nu har vi så mycket mer förståelse för hennes sätt att vara samt är tydliga mot henne på ett ärligt och jyst sätt när vi tycker att hon kliver över gränser och blir lite för mycket osv.

Så jag har inget råd till dej hur du ska "bli av med henne" men kanske ska du fundera på varför hon är som hon är. Kanske finns det förklaringar till hennes beteenden.

Svar på tråden skitjobbig bekant anser oss vara nära vänner