• peaches101

    Kampfiskar osams

    Hej!

    Har 3 kampfiskar, en hane och 2 honor. Förut hade jag 3 honor men en dog. Nu är det så att den ena honan har blivit väldigt agressiv sedan den 3e honan dog (hon var väldigt underlägsen och snäll med alla fiskarna). Den agressiva honan är störst av de 2 och har man alla i samma akvarium så jagar hon hanen tills han blir alldeles skakig och rädd. Hon biter även på hans fenor och han är helt söndertrasad nu (var borta och min kille tittade inte till dom).

    Nu har jag honorna för sig och hanen för sig, och honorna verkar gå tillsammans förutom att den mindre honan är lite rädd, provade även att släppa i hanen till den lilla snälla honan men då började hon jaga honom också till slut. Så det jag undrar är, vilken fisk ska jag göra mig av med (ge bort)? Kan inte fortsätta ha 2 akvarium.

  • Svar på tråden Kampfiskar osams
  • luna1

    Är du säker på att det inte är en kortfenad kampfiskhane du har? 

    Kampfiskhanen behöver inget sällskap egentligen så det skulle funka att ge bort båda honorna

  • peaches101
    luna1 skrev 2011-05-15 00:04:58 följande:
    Är du säker på att det inte är en kortfenad kampfiskhane du har? 

    Kampfiskhanen behöver inget sällskap egentligen så det skulle funka att ge bort båda honorna
    Jag tror faktiskt att den elaka honan är en hane!
    Men jag vill egentligen inte ge bort honorna för dom är så fina. Fast jag klarar inte av att se dem bråka och plågas så det vore kanske bäst.. Rynkar på näsan
  • luna1

    Jo kampfiskar är också stora individer så vissa honor funkar inte med andra honor(eller hanar) heller, tyvärr. Man kan se skillnad genom att bla kolla efter äggledaren, det finns en bild i den här tråden; 

    akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d713449b9cb46222704bffa-kortfenad-hane-eller-hona-kampfisk 

    Konstigt att de börjar bråka efter att den andra honan dött, jag är inte så insatt i hur deras flockar fungerar så jag kan inte säga vad du borde göra nu, men det verkar ju blivit något knas med rangordningen iaf

     

  • peaches101
    luna1 skrev 2011-05-16 13:02:48 följande:
    Jo kampfiskar är också stora individer så vissa honor funkar inte med andra honor(eller hanar) heller, tyvärr. Man kan se skillnad genom att bla kolla efter äggledaren, det finns en bild i den här tråden; 

    akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d713449b9c... 

    Konstigt att de börjar bråka efter att den andra honan dött, jag är inte så insatt i hur deras flockar fungerar så jag kan inte säga vad du borde göra nu, men det verkar ju blivit något knas med rangordningen iaf

     
    Tack! Nu har jag löst problemet, köpte ett till akvarium och har hanen i den, och honan var en hane trots allt, så honom har jag med den enda honan nu då. Så nu går det bra :)
Svar på tråden Kampfiskar osams