Kränkning på förskola?
Är besvärad över en situation som uppkommit på min sons förskola. Min son, snart fyra, berättade för mig hemma att en av pedagogerna hade satt honom i en "bäbisstol" under dagen. Och han hade blivit ledsen. Jag tog upp frågan med en av pedagogerna på förskolan och hon svarade med att han hade varit olydig och sprungit omkring och stört under läsvilan. Därför hade de tagit honom till ett angränsande rum och satt honom i en stol med bygel som han inte kunde ta sig ut ur själv för att sedan återvända till de andra barnen och fortsätta läsvilan. Detta smärtar mig, min son är väldigt känslig och att bli placerad i en bäbisstol framför sina kompisar och inte kunna ta sig därifrån anser jag vara kränkande. Detta "bestraffningssystem" verkar upprepa sig. Jag tycker att det hela osar skamvrå och dumstrut och undrar om det inte finns ett mer pedagogiskt sätt att bemöta olydnad på?
Min son får tårar i ögonen och mår dåligt av att prata om det och har den senaste tiden haft problem med att han kissar ner sig och inte vill till förskolan.
Överreagerar jag?