• NeverEver

Kränkning på förskola?

Är besvärad över en situation som uppkommit på min sons förskola. Min son, snart fyra, berättade för mig hemma att en av pedagogerna hade satt honom i en "bäbisstol" under dagen. Och han hade blivit ledsen. Jag tog upp frågan med en av pedagogerna på förskolan och hon svarade med att han hade varit olydig och sprungit omkring och stört under läsvilan. Därför hade de tagit honom till ett angränsande rum och satt honom i en stol med bygel som han inte kunde ta sig ut ur själv för att sedan återvända till de andra barnen och fortsätta läsvilan. Detta smärtar mig, min son är väldigt känslig och att bli placerad i en bäbisstol framför sina kompisar och inte kunna ta sig därifrån anser jag vara kränkande. Detta "bestraffningssystem" verkar upprepa sig. Jag tycker att det hela osar skamvrå och dumstrut och undrar om det inte finns ett mer pedagogiskt sätt att bemöta olydnad på?
    Min son får tårar i ögonen och mår dåligt av att prata om det och har den senaste tiden haft problem med att han kissar ner sig och inte vill till förskolan.
    Överreagerar jag?

• Svar på tråden Kränkning på förskola?
  • skanka

Att sätta en fyraåring i en bebisstol som straff är fel. Däremot om barnet uppenbarligen inte verkar intresserad av vilan så finns det ju ingen anledning att det tvingas stanna kvar där. Sen om det ofta förekommer att din son "stör" under  den tidpunkten så kanske man som pedagog sa se över vad man har för innehåll i vilan och hur lång den är.  En del pedagoger är så fasta vid att en vila ska vara en viss tid o sen går halva vilan åt till att säga åt barnen för att de har tröttnat på att sitta där vilket är fullt förståeligt.

• SofieE25

Jag tycker absolut inte att du överreagerar, det är helt klart en kränkande handling. Jobbar själv på förskola och jag tycker att man alltid ska behandla barnen som du skulle behandla en vuxen. Sätt in en vuxen i i din berättelse ,i din sons sits, skulle du se det som en kränkande handling om man hade gjort samma sak med en vuxen? Då blir svaret ofta ja. Tycker att du ska ta upp detta med personalen.

• Isalel

Nej förskolan ska kunna använda sig av bättre pedagogiska metoder! Helt fel!

• MalinEddie

Du överreagerar absolut inte! Det är kränkande! De som står bakom detta och använder sig av dessa metoder borde inte kalla sig pedagoger. Jag blir väldigt illa berörd när jag läser detta. Det borde inte få hända på dagens förskolor. Stackars ditt barn! Jag hade absolut gått vidare med detta.

• MalinEddie

Att barn börjar kissa ner sig är ofta en reaktion på att de mår dåligt. Ta dessa tecken på allvar! Prata med ansvarig rektor och ha honom hemma under tiden om ni kan. Jag hade samtidigt letat efter andra förskolor. Han ska känna trygghet i pedagogerna och sin förskola och det är nog svårt igen efter en sådan händelse.

• Kicki86girl

Det är inte okej att sätta ett barn i en stol som de inte kan komma ner ifrån och sen lämna rummet. Om vilan inte fungerar får pedagogerna komma på en bättre lösning som fungerar för alla. Om han inte har något behov av att sova så kanske de har något bord han kan sitta och rita/pyssla vid istället? 

På förskolan jag jobbar på hade vi lite problem med samlingen förut med barn som inte ville sitta stilla och som "tappade tråden" efter halva samlingen. Istället för att lägga skulden på barnen så försökte vi hitta en lösning och när vi tänkte igenom situationen så kom vi fram till att det skulle bli bättre om vi delade upp barnen i 2-3 grupper på samlingen.

De lite äldre barnen fick vara med en pedagog och lyssna på en bok istället eller ha massage tillsammans, för ärligt talat barn som är 3-4 år tyckte inte att det var så kul att sjunga "bä bä vita lamm" osv. vilket de mindre barnen älskar.

Nu fungerar våra samlingar jättebra och alla tycker om att ha samling nu och får en meningsfull stund istället för att ägna sig åt tillsägelser.

• NeverEver

Tack så hemskt mycket för alla era svar! Jag ska absolut ta upp detta med personalen. Min (och min mans)främsta fundering var om det faktiskt är ok att behandla barn på detta viset på en förskola. De som jobbar där är ju faktiskt utbildade pedagoger vilket inte jag är. Men vi skulle aldrig lösa en situation på det här sättet hemma.
    Som sagt, tusen tack för era åsikter, nu ska det bli ändring!

• UmeåElin

Kontakta personalen och begär att de ska agera, vill de inte det tycker jag ni går vidare till rektorn för förskolan. Den pedagog som behandlar barn på detta sätt bör få handledning nu direkt!

• Mysfröken

Fråga efter förskolans Likabehandlingsplan. I den ska framgå hur förskolan arbetar med kränkningar av olika slag - både förebyggande och handlingsplan för hur de ska göra om barn, förälder eller personal upplever sig kränkta.

Du överreagerar absolut inte. Så får det inte gå till.

• elefantmamman

Men Jisses! Känns inte alls okej. Dels för kränkningen förstås men också för säkerhetens skull.

Vad hade hänt om han försökte ta sig ur och stolen välte eller att han ramlade ner?

• caliningrad

hej!
    det som inte ar ok ar val att ditt barn stor sa mycket att pedagogerna varit tvungna att anvanda en bebisstol at honom.
    Istf att lagga skulden pa pedagogerna bor du ifragasatta ditt satt att uppfostra ditt barn. 

• Dr Mupp

Verkligen inte ok. Det vettiga beteendet hade varit att at bort honom från situationen och att en pedagog sätter sig med honom så han får en chans att lugna ner sig.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • o0Misan0o
    caliningrad skrev 2011-05-18 06:37:26 följande:
    hej!
    det som inte ar ok ar val att ditt barn stor sa mycket att pedagogerna varit tvungna att anvanda en bebisstol at honom.
    Istf att lagga skulden pa pedagogerna bor du ifragasatta ditt satt att uppfostra ditt barn. 
    Nej de har inte varit tvugna att använda en bebisstol åt honom!! De har valt att göra det för sin egen bekvämlighets skull!
    Som pedagog på en förskola ska man kunna hantera ett barn som stör på ett inte kränkande sätt annars har man inget med barn att göra!
Svar på tråden Kränkning på förskola?