• Louise07

pes adductus

Vi har en liten pojke född i dec 2010. Han föddes med adductus på framdelen av foten (vet inte den korrekta benämningen). Det är inte klumpfot eftersom där är (som vi har förstått det) hela foten vriden. Han har nu varit gipsad i 4 veckor och för några veckor sedan fick vi ortosskenor. 

Jag undrar om det finns någon mer som har barn med liknande "besvär" . Tycker att det är svårt att hitta info på nätet om liknande fall.

svara gärna!

/Louise

• Svar på tråden pes adductus
  • drömmare

Hej! Vet inte när det här inlägget skrevs men vi har haft en jäkla resa m vår dotter o hennes addactus fot ... Hon föddes i mars 2010 o nu har vi uppehåll i gipsandet för att hon ska få gå ordentligt o läkarna (som alla ger olika besked) hoppas foten ska räta ut sig iom att hon går. Det verkar inte riktigt så väl dock... Vad har ni fått för behandling? Har den hjälpt?

• Heini
    Louise07: Jag skrev nedanstående inlägg i en annan tråd i samma ämne men där svarade ingen så jag testar här där du redan fått svar :)

Även vår pojke föddes i december 2010. Förmodligen har även han haft denna inåtvända framfot (metatarsus adductus/varus) sedan födseln, men detta uppmärksammades inte förrän vid 3 månaders ålder.

Precis som i Louises fall gipsades han som första steg i behandlingen, 2+2 veckor. Efter gipsningen såg fötterna raka och fina ut men även vår kille får fortsatt behandling. Vår läkare valde mellan att ge honom skenor eller att ge Dennis Brown-skor, och det blev det sistnämnda (väldigt vanligt vid behandling av klumpfot tydligen). Dessa skor är skor utan tå som sitter fast på en metallskena som på så sätt håller fötterna på plats (de ser ut som rena tortyrredskapen). Dessa skor hade han dygnet runt i 4 veckor och sedan nattetid 1 vecka innan vi i juni 2011 åkte på kontroll igen för att se om fötterna började gå tillbaka under den veckan som han varit utan DB-skorna dagtid.

Fötterna såg fortfarande raka och jättefina ut men nu ska vi ha dom nattetid fram till 1-årsdagen för säkerhets skull. Förhoppningsvis är det bra sedan. För hur bra det än har gått för honom att ha dessa skor vill man förstås inget hellre än att han ska slippa.

Precis som du tycker jag att det är jättesvårt att hitta information på nätet om detta fenomen, hur man än klickar sig fram kommer det nästan alltid att handla om klumpfot, vilket ju är något helt annat.

Hoppas det går bra för både lillkillen och för er med ortosskenorna!

Drömmare:

Det låter som att ni haft det jobbigt med er dotters fötter, hur har det gått sedan inlägget skrevs? Hur ser er historia ut med upptäckt, behandling mm ut?

Hoppas det går bra för lilltjejen!
Svar på tråden pes adductus