• fenomena88

chili- och vitlöksolja

Hej!
    Jag undrar om någon har ett gott recpept på chili- och vitlöksolja. Har googlat på det, jag har bara hittat recept där man ska värma oljan. Jag skulle helst vilja slippa det. I ett recept för enbart chiliolja ska man bara lägga i chilin och låta den dra i ca. 2 veckor. Det står dock inte om man ska dela chilin (vilket jag antar att man ska) eller om man ska ta bort kärnorna. Ska det vara torkad chili eller färsk? Spansk peppar stod det, är det något man kan hitta på ett vanligt Ica? Kan man bara skiva några vitlöksklyftor och lägga i för att även få vitlökssmaken?
    Det är säkert idiotiska frågor, men jag har aldrig gjort egenkryddad olja förut. Skäms 

Hoppas att någon av er har ett lättförståligt recept för en nybörjar som jag! Glad 

• Svar på tråden chili- och vitlöksolja
  • trollkarl

värma är en fördel, men inget krav. men hacka färsk chili, vitlök, eller vad du känner för, häll på olja, låt dra 2 dygn, på en mörk plats. EJ kylen..

• fenomena88

Tack. Då kanske jag borde satsa på att värma den då. Det känns bara som att om man värmer den blir den tillagad och i och med det så håller den inte så länge?
    Om man kör den kalla varianten; Ska den förvaras i kyl efter att man har tagit bort chilin? Ska kärnorna vara kvar i chilin? Räcker det med två dagar, i receptet stod det ungefär 2 veckor. 

Frågorna tar aldrig slut... Glad 

• trollkarl
    fenomena88 skrev 2011-05-14 21:57:03 följande:
    Tack. Då kanske jag borde satsa på att värma den då. Det känns bara som att om man värmer den blir den tillagad och i och med det så håller den inte så länge?
    Om man kör den kalla varianten; Ska den förvaras i kyl efter att man har tagit bort chilin? Ska kärnorna vara kvar i chilin? Räcker det med två dagar, i receptet stod det ungefär 2 veckor. 

Frågorna tar aldrig slut... Glad 
    med kärnor = starkare.
    värm, inte koka. det räcker med 70 grader ungefär.
    förvaring i skafferiet. ingen olja skall stå i kyl.
  • trollkarl
    fenomena88 skrev 2011-05-14 21:59:25 följande:
    Ok, tack för hjälpen! :)
    väl bekomme =)
  • carnitas01

Vad du ska använda för peppar avgör mycket på hur starkt du vill ha det, men även smaken.
    Där du har vissa torkade/rökade sorter som kan ha en rätt säregen smak.

Spanskpeppar tycker jag du ska undvika pga dess hårda äkliga skal.
    Endast om du fin skivar/hackar den som den kan funka.

• fenomena88

ok, tack för svaret!
    ska man då låta pepparn vara kvar hela tiden? Har planerat att göra egen just för att ge bort i present. Tycker det skulle vara fint om det fanns lite kvar i just för att visa att den är hemmagjord. :) Jag tror att jag kommer satsa på färsk röd chili!? 

• trollkarl
    fenomena88 skrev 2011-05-15 16:05:29 följande:
    ok, tack för svaret!
    ska man då låta pepparn vara kvar hela tiden? Har planerat att göra egen just för att ge bort i present. Tycker det skulle vara fint om det fanns lite kvar i just för att visa att den är hemmagjord. :) Jag tror att jag kommer satsa på färsk röd chili!? 
    ja låt den vara kvar, hel vitlök etc  är nice me.
    men se till att ha kliniskt ren flaska.
  • fenomena88

Hel? Menar du verkligen hel eller hela klyftor? Lägga i en hel vitlök med skal och allt skulle ju kunna vara häftigt. Har tänkt att köpa någon flaka, något förlag på vart det kan finnas? Kan kanske vara bra att koka den innan då för att få den helt ren!?

• trollkarl
    fenomena88 skrev 2011-05-15 16:08:18 följande:
    Hel? Menar du verkligen hel eller hela klyftor? Lägga i en hel vitlök med skal och allt skulle ju kunna vara häftigt. Har tänkt att köpa någon flaka, något förlag på vart det kan finnas? Kan kanske vara bra att koka den innan då för att få den helt ren!?
    koka eller kör den i ugnen. hel vitlök med skal e nice, eller utan, hel chili eller hackad.
    välj själv =)
    flaskor?
    googla, jag har ingen aning faktiskt..
  • fenomena88
    trollkarl skrev 2011-05-15 16:09:57 följande:
    koka eller kör den i ugnen. hel vitlök med skal e nice, eller utan, hel chili eller hackad.
    välj själv =)
    flaskor?
    googla, jag har ingen aning faktiskt..
    Tack igen! :)
  • carnitas01

Tillaga gärna vitlöken, så kan man sen äta den med stort nöje.
    Även kan man rosta vitlöken i ugnen, vilket ger en god smak också.
    Men vet att alla itne gillar den smaken, men jag diggar den helt klart.
    Rostar den kan man göra den hel, med lite drisslad olja över av raps eller olivolja.
    Val av olja är samma som man sen gör hela batchen.

Som sagt vad som trollis sa, rena kärl.
    Detta kan man göra med en ordentlig diskning, klorin(1/10 klorin och 9/10 kallt vatten) avsluta i ugnen i minst 15min 125grader eller till vätskan har ångat ur(ångan är bra på desinfektera).
    Fyll på oljan sen när den har kallnat lite, så ditt kärl inte spricker.
    denna behandling och inte blir infekterat, så kan du ha denna olja mycket länge.

• trollkarl
    carnitas01 skrev 2011-05-15 17:35:41 följande:
    Tillaga gärna vitlöken, så kan man sen äta den med stort nöje.
    Även kan man rosta vitlöken i ugnen, vilket ger en god smak också.
    Men vet att alla itne gillar den smaken, men jag diggar den helt klart.
    Rostar den kan man göra den hel, med lite drisslad olja över av raps eller olivolja.
    Val av olja är samma som man sen gör hela batchen.

Som sagt vad som trollis sa, rena kärl.
    Detta kan man göra med en ordentlig diskning, klorin(1/10 klorin och 9/10 kallt vatten) avsluta i ugnen i minst 15min 125grader eller till vätskan har ångat ur(ångan är bra på desinfektera).
    Fyll på oljan sen när den har kallnat lite, så ditt kärl inte spricker.
    denna behandling och inte blir infekterat, så kan du ha denna olja mycket länge.
    tillagar du håller oljan mindre tid, bara ett tips =)
  • carnitas01
    trollkarl skrev 2011-05-14 21:58:20 följande:
    med kärnor = starkare.
    värm, inte koka. det räcker med 70 grader ungefär.
    förvaring i skafferiet. ingen olja skall stå i kyl.
    Tillägg på denna om man vill ha svagare, är att ta det vita från fröhuset också.
    För det är där styrkan kommer från början, som har "smittat" fröna.

Habanero är nått som blir gott att använda i smak, dock så ger denna grymstyrka också.
    Så utan tvekan får man vara försiktig med mängd, om man använder hanabero.
  • trollkarl
    carnitas01 skrev 2011-05-15 17:38:08 följande:
    Tillägg på denna om man vill ha svagare, är att ta det vita från fröhuset också.
    För det är där styrkan kommer från början, som har "smittat" fröna.

Habanero är nått som blir gott att använda i smak, dock så ger denna grymstyrka också.
    Så utan tvekan får man vara försiktig med mängd, om man använder hanabero.
    habanero är för övrigt klassad som en av världens starkaste =)
    men ja det är rätt på det vita.
  • carnitas01
    trollkarl skrev 2011-05-15 17:39:05 följande:
    habanero är för övrigt klassad som en av världens starkaste =)
    men ja det är rätt på det vita.
    Den är ju stark ingen större tvekan där :p
    Men den man köper i affären kommer inte upp i de nivåer som kan anses som starkast i världen.
    De habaneros jag odlar själv kliver upp en del från det man kan köpa.
    Sen har vi naga/bhut sorterna som konkuerar med habanero som den starkaste, men kan lugnt säga att de har en sådan punch att utan mäta upp dom, så är de olidliga i des naturliga form.
    Dock älskar jag den mango liknande smak habanero har.
  • fenomena88

Men har jag fattat det rätt om jag först ska strimla vitlök och chili och ha i ett par dagar, sen silar jag bort det och kan då lägga i en hel chili och vitlök?
    Eller räcker dem med att man lägger i hela direkt, tar oljan smak ändå? 

• fenomena88

Har ni föresten andra tips på saker man kan göra och ge bort? Tänke kanske ett chili-salt, någon som har ett bra recept. Jag skulle vilja fixa iordning 3-4 grejer att göra själv som man kan lägga i fina flaskor/burkar och ge bort som ett kit, men som ni kanske redan märkt så är jag ingen hejjare i köket! :)

• carnitas01
    fenomena88 skrev 2011-05-15 19:49:29 följande:
    Har ni föresten andra tips på saker man kan göra och ge bort? Tänke kanske ett chili-salt, någon som har ett bra recept. Jag skulle vilja fixa iordning 3-4 grejer att göra själv som man kan lägga i fina flaskor/burkar och ge bort som ett kit, men som ni kanske redan märkt så är jag ingen hejjare i köket! :)
    Gillar normalt inte halv/hel fabrikat, men chilisalt hade jag köpt.
    För det känns inte nått speciellt att ge bort, men egna oljor känns personligt och trevligt.
Svar på tråden chili- och vitlöksolja