• Carnil

Får det gå till så?

Efter ett MA för två och halvt år sen så fick vi pergotime för att bli gravida. Efter 2 behandlingar blev det en graviditet. Nu är jag i vecka 15+6 och har gjort ett kubtest för tre veckor sen fick (förhöjd risk)+ ett fvp för 2 dagar sen. Barnmorskan som gjorde testet sa att det var 50 % risk för Down Syndrom på kubtestet. När vi gjort fvp fick vi prata med läkaren och han sa att risken INTE var stor alls!! Hade jag vetat det innan så hade jag inte gjort provet. Nu har jag haft smärtor i 2 dagar och kk säger att det bara är att avakta och se. Jag är arg som sjutton på den där "tanten" som gav oss en sådan ångest och felaktig information. Har någon mer av er varit med om nåt sånt och vad gjorde ni? 

• Svar på tråden Får det gå till så?
  • Lena

KUB och fvp kan visa olika saker. Eller menar du att läkaren sa att KUBen inte visade på stor risk?

• Carnil

På kuben sa kvinnan att det var 50% risk för DS men läkaren hade exakt samma papper och sa att risken var så stor. Vi fick nästan ingen information alls på kuben men läkaren bebade ut det betydligt bättre på fvp. Så under 3 veckor hade vi otroligt med ångest och många samtal om hur vi skulle göra OM det visar sig vara sjukt barn. All den smärtan och sen sa läkaren på exakt samma grunder att vi inte skulle oroa oss. Jag väntar nu på svar från fvp så det har ju inte kommit.

• Carnil

Blev fel. Läkaren sa att det INTE var stor risk. Sorry

• Vickan I

men vad fick ni för siffra på kub-testet?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Carnil

Vi fick endast veta på kuben att det var fifti/ fifti. Men läkaren sa sen att den var 1 på 66. att om jag fått 66 barn skulle en av dom fått det. Och det kan jag känna att om jag fått de siffrorna INNAN fvp hade jag inte gjort det alls. Det är stor skillnad från 50/50 risk och till det läkaren sa. Tog så klart upp det med läkaren men han var ju så klart snabb att täcka upp för henne. Inte ett dugg förvånad. Jag har 3 barn innan och aldrig blivit så dåligt behandlad med felaktig info eller så innan. Trist.

• Lena
    Carnil skrev 2011-05-15 09:51:14 följande:
    Vi fick endast veta på kuben att det var fifti/ fifti. Men läkaren sa sen att den var 1 på 66. att om jag fått 66 barn skulle en av dom fått det. Och det kan jag känna att om jag fått de siffrorna INNAN fvp hade jag inte gjort det alls. Det är stor skillnad från 50/50 risk och till det läkaren sa. Tog så klart upp det med läkaren men han var ju så klart snabb att täcka upp för henne. Inte ett dugg förvånad. Jag har 3 barn innan och aldrig blivit så dåligt behandlad med felaktig info eller så innan. Trist.
    Hon menade inte 50% större risk än normalt men uttryckte sig oklart?
  • Vickan I

Ja 1:2 och 1:66 är en oerhörd skillnad. Hon måste uttryckt sig väldigt klumpigt och fel och att ni inte fick veta exakta siffran. Hoppas verkligen att allt går bra nu iaf och att ni så småningom kan lämna detta bakom er och kunna glädjas.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Fuffens

fast om risken är högre än 1:200 så rekommenderar man fvp så 1:66 är dåliga siffror. Fast det är klart att bm ska vara tydlig.

• Carnil

Väntar nu på svar på fvp. Och visst är 1:66 en hög risk men 1:2 är ju en betydligt sämre resultat.Tycker jag i alla fall. Det hade i mitt fall varit avgörande för beslut om fvp. Och klart att hon ska vara tydlig, det vi vet om provet är det vi letat oss fram på nätet. Läkaren gav oss lite mer kött på benen men inte förän efter själva provet.
    Konstigt att det går till så...för de som är drabbade av dessa saker är det jobbigt men det blir inte bättre av brist på information eller omänsklighet. 

Svar på tråden Får det gå till så?