Sheabutter & nötallergi
Hejsan!!
Är det någon som vet om man kan anväda krämer som innehåller sheabutter om man är nötallergiker?
Hejsan!!
Är det någon som vet om man kan anväda krämer som innehåller sheabutter om man är nötallergiker?
Jag har inte haft en tanke på att jag inte skulle kunna använda det - har använt BodyShops sheabutter länge.
Antar att det är renat och kemiskt på alla sätt - dessutom så äter man det inte
Nä jag har inte heller tänkt på det tidigare faktiskt:) Men så satt jag och läste på innehållet på en kräm jag fått prov på och då slog det mig.....Men det verkar ju som att nästan alla krämer innehåller sheabutter.
är du allergisk mot alla nötter?
Du har nog rätt i att det är renat osv....och dom använder ju säkert inte själva nötproteinet? :)
Alla utom jordnötter, som ju är en tja... baljväxt? eller nåt. Och kokos som är...frukt?
Men jag använder alla krämer, i peeling är det ju ofta mandelskal osv, och jag har aldrig känt nåt... Iofs så är jag inte dödligt allergisk, förutom mot valnöt och paranöt. Skulle jag få i mig hasselnöt kliar det i halsen och det svullnar lite, men inte så att att måste ha akutvård.
Ok....jag är allergisk mot hasselnöt vad jag minns, det är över 10 år sen som jag testade mig och dom kom fram till det. Ska på en ny utredning snart igen, kan ju va läge iom det är så länge sen :)
Men det är väl säkert så att krämer är ju inte samma som att äta, det går väl inte in i kroppen på samma sätt?
Jag har ju säkert använt tusen krämer tidigare som innehållt både det ena o andra:)
Är man väldigt allergisk så ska man inte göra det....
Vi som har en allergisk son får inte använda produkter med nötoljor för hans läkare. Som vuxen är man nog mindre sensibiliserad....
Nej men är man nötallergiker kan man reagera på produkter m mandelolja. Det gör jag tex.
Här kanske det beror på vad för slags sheasmör ni använder. Som Bodyshops så är det ganska utblandat med massa saker medans det även finns helt rena sheasmör som säkerligen triggar er allergi
Om man tar med det till skolan shea hand kräm skulle det finnas risk att ngn får en sån där nöt reaktion när man får svårt att andas?
Om man tar med det till skolan shea hand kräm skulle det finnas risk att ngn får en sån där nöt reaktion när man får svårt att andas?
hur kan ma säker på att man kan äta shea när man inte tål nötter
hur kan ma säker på att man kan äta shea när man inte tål nötter