• Skruttan05

Sheabutter & nötallergi

Hejsan!!

Är det någon som vet om man kan anväda krämer som innehåller sheabutter om man är nötallergiker?

• Svar på tråden Sheabutter & nötallergi
  • Linda1976

Jag har inte haft en tanke på att jag inte skulle kunna använda det - har använt BodyShops sheabutter länge. 

Antar att det är renat och kemiskt på alla sätt - dessutom så äter man det inte  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Skruttan05

Nä jag har inte heller tänkt på det tidigare faktiskt:) Men så satt jag och läste på innehållet på en kräm jag fått prov på och då slog det mig.....Men det verkar ju som att nästan alla krämer innehåller sheabutter.

är du allergisk mot alla nötter?

Du har nog rätt i att det är renat osv....och dom använder ju säkert inte själva nötproteinet? :)

• Linda1976

Alla utom jordnötter, som ju är en tja... baljväxt? eller nåt. Och kokos som är...frukt?

Men jag använder alla krämer, i peeling är det ju ofta mandelskal osv, och jag har aldrig känt nåt... Iofs så är jag inte dödligt allergisk, förutom mot valnöt och paranöt. Skulle jag få i mig hasselnöt kliar det i halsen och det svullnar lite, men inte så att att måste ha akutvård. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Skruttan05

Ok....jag är allergisk mot hasselnöt vad jag minns, det är över 10 år sen som jag testade mig och dom kom fram till det. Ska på en ny utredning snart igen, kan ju va läge iom det är så länge sen :)

Men det är väl säkert så att krämer är ju inte samma som att äta, det går väl inte in i kroppen på samma sätt?
    Jag har ju säkert använt tusen krämer tidigare som innehållt både det ena o andra:)

• Margaux

Är man väldigt allergisk så ska man inte göra det....
    Vi som har en allergisk son får inte använda produkter med nötoljor för hans läkare. Som vuxen är man nog mindre sensibiliserad....

• blippan
    Sheanötter 
    Ur sheanötter utvinns sheasmör, ett fett med egenskaper likvärdiga kakaofetts. En viss del kakaosmör kan blandas med sheasmör i chokladprodukter. Sheanötter är inte släkt med andra nötter eller fröer och utgör ingen risk för nötallergiker.
    www.allergimat.com/page.asp&namn=Om-Korsreaktioner-Allergi
  • Myc

Nej men är man nötallergiker kan man reagera på produkter m mandelolja. Det gör jag tex.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Ekosnygg

Här kanske det beror på vad för slags sheasmör ni använder. Som Bodyshops så är det ganska utblandat med massa saker medans det även finns helt rena sheasmör som säkerligen triggar er allergi

• Saggaa

Om man tar med det till skolan shea hand kräm skulle det finnas risk att ngn får en sån där nöt reaktion när man får svårt att andas?

• Ekosnygg
    Saggaa skrev 2014-08-24 14:26:45 följande:

Om man tar med det till skolan shea hand kräm skulle det finnas risk att ngn får en sån där nöt reaktion när man får svårt att andas?

Det skulle jag inte tro såvida inte personen äter ditt sheasmör eller strycker på ganska mycket på sig själv.

Driver en butik där du kan köpa sheasmör
  • pisse1

hur kan ma säker på att man kan äta shea när man inte tål nötter

• Ekosnygg
    pisse1 skrev 2014-12-30 11:03:13 följande:

hur kan ma säker på att man kan äta shea när man inte tål nötter

Man brukar inte äta sheasmör men man brukar ha det på kroppen. Det bästa är om man nu vill ha sheasmör är att ta en så kallad patchtest för att se om man är allergisk. smörj lite där huden är tunn som t.ex handleden eller precis vid armvecket och se om du får en reaktion

Arbetar i en butik som säljer sheasmör
Svar på tråden Sheabutter & nötallergi