• Anonym (sövas)

Narkos när man är förskyld?

Ska in på skrapning i morgon.
    Men nu har jag börjat  bli dålig, ont i halsen, känner av bihålorna etc. Verkar vara en förkylning helt enkelt har ingen feber nu (tror jag). Sonen är sjuk i hög feber, snorig etc.
    Kan det vara farligt att sövas i morgon? Det är ju ett snabbt ingrepp och man är ju sövd så kort tid men har ingen koll på detta.
    Avdelnignen är inte öppen nu och jag vet inte riktigt vart jag ska ringa idag.

• Svar på tråden Narkos när man är förskyld?
  • Anonym

Nej, man får inte sövas när man är förkyld.. men en abort kan göras med bedövning och man behöver inte vara sövd...

• Amazina
    Anonym skrev 2011-05-15 10:35:44 följande:
    Nej, man får inte sövas när man är förkyld.. men en abort kan göras med bedövning och man behöver inte vara sövd...
    Varför skulle man inte kunna sövas när man är förkyld?? Det beror väl på allmäntillståndet, infektionsvärdena, om patienten har feber eller ej mm...
  • Nyfniken83

Man får inte ha feber... Och om du är snorig så ska du kunna andas genom näsan obehindrat med hjälp av nässpray.. Så sa dom till mig när jag skulle opereras!

• Anonym

Jag harblivit sövd när jag var förkyld, men inte hade feber. Men det krävdes att jag kunde andas utan problem med nässpray.

• Anonym

Ring 1177 om du vill diskutera med någon idag (söndag).

• Anonym (Uska)

Det kan vara farligt, men det behöver inte vara det. Om jag var du skulle jag ringa till avdelningen på sjukhuset där du kommer vara och fråga vad de tycker att du ska göra. Där jag har jobbat brukade vi göra så att patienten kom in till sjukhuset och så fick narkosen/läkaren bedöma om de ville söva patienten eller inte. Det var få gånger någon skickades hem och då handlade det om sådana som var dunderförkylda. Det viktiga är efter vad jag har förstått att du inte har svårt att andas eller har feber. 

Svar på tråden Narkos när man är förskyld?