• Rockkarlsson

Vad gör jag med tomatplantorna?

Jag har en tio tomatplantor som har såtts i kruka för ett tag sedan. Nu är dom blivit mellan 20-30 cm höga. Jag funderar på när man ska plantera ut plantorna i större krukor och visst ska dom då gärna stå soligt?

• Svar på tråden Vad gör jag med tomatplantorna?
  • JA77

Jag tror att man ska plantera ut dem när de fått blommor! De ska stå soligt, men behöver MYCKET vatten. Jag vattnar lite varje dag. Ibland sloknar bladen (t.ex om ingen i familjen varit hemma och vattnat), men det är inte kört för det! Fyll på ändå, snart reser sig balden!

• Thursday

Alltså tomater är ju värmeälskande typer, och många hävdar ju att det ska vara minst 8-10 grader på nätterna för att man inte ska hindra dem i växten. Jag hade inte satt ut tomater förrän i början av juni. Och då så varmt och soligt som möjligt om de ska stå på friland.

• Rockkarlsson

Okej, tack så mycket för hjälpen. Då väntar jag med att ta ut dom så dom får växa lite till :).

• Gurkburk

Jag bor i stockholmstrakten och har nu i helgen börjat avhärda mina tomatplantor. Dvs jag har ställt ut dem några timmar per dag i ett skyddat läge med skuggväv över. Jag kommer utöka tiden de får vara ute lite varje dag och skuggväven kommer få vara kvar i 1-2 veckor. Tidigast runt en vecka in i juni kommer de flytta ut helt, dvs även nattetid. Tomatplantorna är innan de har vant sig mycket känsliga för sol och vind. Därav den stegvisa avhärdningen.

• tisteln

Jag börjar avhärdar mina tomater först när dygnstemperaturen inte varit under 12 grader under 7 dygn i sträck.

Efter några dygns avhärdning får de flytta ut för gott.

• Rockkarlsson
    tisteln skrev 2011-05-16 09:11:09 följande:
    Jag börjar avhärdar mina tomater först när dygnstemperaturen inte varit under 12 grader under 7 dygn i sträck.

Efter några dygns avhärdning får de flytta ut för gott.

Vad menas med avhärda? Jag är inte så haj på det här... :)
  • Gurkburk
    Rockkarlsson skrev 2011-05-16 12:23:12 följande:
    Vad menas med avhärda? Jag är inte så haj på det här... :)

Innan plantorna utsätts för direkt solljus utomhus behöver de få vänja sig lite och denna period kallas att avhärda plantan. Annars är risken att de får brännskador i form av stora vita fläckar på bladen och tillväxten skadas. Plantorna är inte vana vid direkt UV-ljus och behöver vänja sig stegivs. Likaså är de känsliga för blåst och lägre temperaturer. Börja med någon timme utomhus och öka på lite i taget tills de vant sig. Till att börja med är det att rekommendera att de står i skugga eller under skuggväv.

Svar på tråden Vad gör jag med tomatplantorna?